"... sa construiesti dintr-un parfum un templu al amintirii", spunea Paul Valery. Parfumurile, asemeni fotografiilor sau muzicii, au puterea incredibila de a te trimite inapoi in timp (exact in vremea "lor"), sa-ti reaminteasca perfect despre starea, persoana, locul sau atmosfera cu care mintea noastra le asociaza. Afla de la Cristina Turnagiu Dragna, jurnalist si consilier de imagine povestea unor parfumuri celebre.
"Simtul mirosului este simtul amitirilor delicate" se spunea in 1819 in Dictionnaire des sciences medicales. Nu vi s-a intamplat sa gasiti prin casa o sticluta de pafum sa o deschideti si sa fiti "olfactiv teleportata' intr-un timp anume? Simtul mirosului nu mai este demult doar un simt animalic: el a fost sublimat in simtul amintirii. Ce putere minunata... data de un singur strop de aroma... Si cand te gandesti ca aceasta minune ti-a fost oferita de: o doza de alcool de 95 de grade, ceva secretii animale, niste radacini si ceva flori... UPS! Ceva-i putred in... paradis!
Sunt dependenta de parfumuri si asta mi-a creat mici tabieturi: cand imi place un parfum cumpar din el toata gama (gel de dus, pudra parfumata, uleiuri sau crema pentru corp), colectionez miniaturi ale sticlelor de parfum (de 3 ml., mai noi sau mai vechi, pentru femei sau barbati, unele pline, altele doar cu un strop de mireasma), am ajuns sa miros orice inainte sa cumpar ceva (uneori nu-i asa de amuzant sa te trezesti urmarit de vanzatoare, mirosind... farfurii, sau... materiale textile!), am citit tot ce am prins despre parfumuri, parfumeuri, materii prime, procedee, istorii, legende sau design de ambalaj, pastrez intotdeauna un deget de parfum in fiecare sticla pe cale sa se termine (stiti ce incursiuni minunate in timp imi asigura trasnaia asta?), ma autotestez ghicind parfumurile folosite de amicii mei, cumpar - la limita turbulentelor financiare uneori - mirosuri sub diferite forme (lumanari, conuri, betisoare, uleiuri, sfere, geluri etc).
Virusul parfumurilor "m-a atins" acum vreo 9 ani. In vremea aceea eram editor al revistei Exces si lumea parfumurilor m-a surprins teribil: la 20 si ceva de ani pe tema "parfumuri" nu eram deloc "pregatita".
Am fost luata pe sus si aruncata direct intre piramide olfactive, Lalique, procente de esenta, lansari de branduri, inima parfumului, strategii de imagine, ingrediente unice, povesti si personaje legendare pentru lumea parfumurilor. Ametita de atata informatie si miros invaluitor m-am pus pe citit. Si-am citit, si-am mirosit, si-am cerut informatii de la importatori si m-au luat la goana din boutiqurile cu parfumuri... Si iata, dupa noua ani, ma simt in pielea celui care a spus: cu cat stii mai multe, cu atat iti dai seama ca nu stii mai nimic! Pare ca exagerez, ce sa fie atat de complicat, de interesant de scris si mai ales de citit despre un parfum... Il mirosi, iti place, bine, nu-ti place, nu-l iei! Ehei, lucrurile sunt mult mai complicate cand parfumurile reprezinta mai mult decat un miros placut...
Este clar: parfumeur-ii sunt extraterestrii: cum este posibil altfel ca un om normal (atentie, oamenii sunt microsmate, au un prost simt olfactiv, in comparatie cu cainii, iepurii sau somonii care sunt macrosmate) sa poata adulmeca si recunoaste peste 3000 de substante aromate diferite, sa isi imagineze combinatii ale acestor mirosuri, sa le poata tine minte si sa le reproduca in laborator, dupa un anumit timp? Un "nas" - cum este numit in jargonul de specialitate dispune de o insusire aproape supra-omeneasca: memoria mirosurilor. Insa, chiar si pentru cel mai experimentat "nas" este greu sa cuprinda in cuvinte nuantele de mirosuri... de aici incep de obicei povestile parfumurilor!
Mi-a spus o data cineva ca doamna Estee Lauder a cerut intr-un an sa i se prezinte mirosuri care sa aduca a rasarit de soare la malul marii, unde adie o briza de padure tropicala reavana si gradina uda de crini: asa s-a nascut Pleasure, o mare de flori albe proaspete si intense, imbietoare dar nu inecacioase, romantic fara sa fie duceag, temperat dar limpede si rasunator. In alt an, o alta membra a familiei, Evelyne Lauder, aflata in vacanta la Cap d'Antibes si iesind intr-o dimineata pe terasa sa respire aerul imbalsamat al Rivierei Franceze, a simtit o mireasma necunoascuta: un iz cald si bogat pe care nu reusea sa-l identifice. Asa ca impreuna cu sotul ei au mers pe aceasta dara de miros pana au ajuns la un arbust cu flori mici si albe, de un parfum absolut incantator; a doua zi i-au descifrat originile si au aflat ca este pittosporum. Intoarsa la New York Evelyne Lauder a pus batalionul de cercetare al firmei Estee Lauder la crearea unui nou parfum: Knowing.
Paloma Picasso a cerut maestrului sau parfumeur sa creeze un parfum "... asa cum mi-ar placea mie sa port: cald, sofisticat, flamboaiant, facut sa starneasca simturile!" Si Paloma Picasso si parfumul sau Mon Parfum sunt de o unicitate absoluta: esente dinamice si puternice, trasaturi frapante, intensitate, nonconformism fara pereche; indrazneala, aroganta si bun gust in acelasi timp; a fost creat in Franta, cu privirea indreptata spre uriasa piata de consum americana dar "umplut" cu atmosfera spaniola: insorita, dramatica, patimasa si imperioasa.
Ernest Beaux, cel mai inovator nas dintre creatorii de parfumuri ai Frantei a fost rugat de catre Gabrielle Chanel sa imagineze un parfum care sa elibereze pentru totdeauna femeile de sub tutela miresmelor monoflorale de dinaintea razboiului: "O femeie trebuie sa miroasa a femeie nu a boschet de trandafiri!", sustinea ea. Beaux i-a prezentat domnisoarei Chanel doua seturi de propuneri originale: primul- numerotat de la unu la cinci, al doilea - de la douazeci la douazecisipatru. Aproape fara ezitare, Chanel a optat pntru varianta cu numarul cinci. Oricum voia sa-si prezinte colectia in ziua a cincea din luna a cincea, asa ca a zis: "Sa-l botezam Numarul Cinci - cred ca o sa-mi poarte noroc!" Nici nu banuia ce noroc avea sa insemne nu numai pentru ea ci pentru lumea intreaga.
Pentru Loulou monsieur Jean Cacharel i-a proiectat maestrului sau parfumeur filmul mut: Cutia Pandorei; a cerut un parfum care sa fie intruchiparea personajului Lulu - o tanara femeie care zdrobeste fara mila inimi si care traieste doar pentru senzatii de moment - interpretate de o actrita americana de o enigmatica frumusete: Louise Brooks. Jean Guichard a creat atunci un parfum oriental, complex si seducator: o specie rara si foarte puternica de gardenie numita "tiara", heliotrop, cirese, flori de portocal, ylang-ylang, iasomie si iris. Artileria grea e reprezentata insa de vanilie, santal, tamaie, scortisoara, tonka-vanilia sud-americana intunecata si narcotica si caramel: o adevarata Cutie a Pandorei! Atentie! Este un parfum in exclusivitate pentru fete puse pe rele! Seara! Inconjurata de catifea si satin, negru, violet sau bleumarin... Singurul obiectiv: seductia!
La polul opus se afla primul parfum al lui Issey Miyake care a cerut parfumeurului sau un parfum care sa miroasa a apa! Nu numai ca tuturor li s-a parut o idee absurda dar mai ales imposibila: cum sa produci un parfum care sa miroasa... inodor? Dar cum Miyake isi mai trecuse o data in agenda un succes cotat de catre specialisti ca irealizabil (impunerea unei marci si a unui designer japonez in inima modei pariziene) nu s-a dat batut si si-a vazut visul implnit: L'eau de Issey; evident, nu "miroase ca apa" dar are "mirosul puritatii apei proaspete de izvor" - asa cum este el prezentat in mapele de presa. Cum a reusit? Flori albe si pure (frezie, lujer de tuberoza, camelii), note ozonate marine, castravete verde, fructe racoritoare - portocale si caise: o substanta distilata de mare rafinament, captand esenta puritatii. Nu este lipsit de intensitate, asa ca fiti zgarcite cu el! Este profund racoritor, deci tineti-l iarna sub cheie! Nu-i diafan deci purtati-l in intimitate: atunci stie sa-si raspandesca cel mai bine vraja.
Calvin Klein a vrut ca femeia care poarta Eternity sa strige: "de astazi, aceasta idila se va transforma intr-un angajament!" iar ca parfumul Escape sa fie "proaspat dar nu exagerat de verde, cu o nota de ozon dar nu cu iz marin, de purtat mai ales in aer liber dar senzual".
Jean Paul Gaultier a adunat mai multe nasuri de mare reputatie si le-a prezentat o lista cu regulile fundamentale din parfumerie pe care ar vrea sa le incalce cu noul sau parfum (plecand evident de la contrastul intre forma ambalajului, designul sticlei si mirosul parfumului sau). I-a lasat pe toti cu gura cascata mai ales atunci cand i-a pus sa miroasa un corset cu portjartier, roz, descoperit de el intr-un dulap vechi al familiei, care spunea el "vedeti, asa miroasea bunica mea"!. Paradoxal, "l'enfant teribble de la mode" a creat cel mai dulce, pudrat, inocent parfum, perfect pentru pielea si obrajorii unui inger; a fost asezat intr-o sticla avant-gardista - un tors ultra senzual imbracat intr-un corset - inchisa, eclectic si surprinzator intr-o cutie de conserve.
Inger i-a fost lui Hubert de Givenchy pentru L'Interdit si Fleur d'interdi actrita Audrey Hepburn, Aime Guerlain si-a numit parfumul Jicky in amintirea iubirii lui pierdute pentru o tanara si frumoasa englezoaica - ghiciti cum se numea? - si Mitsuko dupa numele sotiei unui amiral japonez care traia o iubire interzisa cu un ofiter al marinei britanice, domnul Rochas a lansat Femme pentru viitoarea sa mireasa, Cavallier a imaginat Poeme de la Lancome avand-o ca muza pe Juliette Binoche iar Vert et Blanc de la Carven a fost creat pentru nunta cuplului Grace Kelly - Rainier de Monaco.
Pentru mine parfumurile reprezinta povesti fara sfarsit: arome, asocieri inedite, istorii, ingrediente exotice, cuvintele potrivite si graiul tainic, personalitatea fiecarei esente, mesajul, arhitectura si stralucirea fiecarui parfum... Credeti in continuare ca parfumurile sunt doar niste mirosuri placute? Sau, si mai rau, suferiti de dureri de cap sau de alergii la parfum? In acest caz, va asigur, dragele mele, de toata compasiunea mea!
cristina@atmosphere.ro ">