Asa dupa cum probabil anticipezi, este vorba de acel fragil echilibru pe care ar trebui sa incercam, pe cat mai multe cai, sa-l stabilim intre viata profesionala si cea personala. In caz contrar, mai devreme sau mai tarziu vom ajunge sa nu mai dam randament in nici o parte, iar complicatiile nu vor intarzia sa apara. Ai auzit de asa numitul efect al bulgarelui de zapada? Cam acelasi lucru se va intampla si in viata ta, atunci cand stresul, nemultumirile si frustrarile vor incepe sa se acumuleze.
Paradoxal, aceste probleme pot aparea chiar daca iti place foarte mult ceea ce faci la serviciu, veniturile sunt multumitoare si colegii de birou iti sunt foarte simpatici. Insa nu uita ca pe lumea aceasta, totul are un pret, iar cei dintai care vor avea de suferit ca urmare a orelor lungi de munca vor fi cei dragi.
Potrivit unor ample studii efectuate recent in Statele Unite ale Americii, acest fenomen a cunoscut o deosebita raspandire in special in randurile femeilor cu varsta aflata intre 20 si 30 de ani - cu alte cuvinte, ale acelora aflate la inceput de drum in cariera, care sunt dispuse sa-si sacrifice viata personala. Din pacate, de multe ori nu realizam acest lucru decat atunci cand pericolul unei crize majore a devenit iminent.
Dar vestea buna este ca poti sa fii la fel de eficienta si "prezenta" in ambele sectoare ale vietii tale. Secretul consta, dupa cum spuneam, in alegerea unei cai de mijloc. Si exista mai multe modalitati de a putea face acest lucru...
Pentru inceput, sa vedem care sunt principalele "simptome" care te avertizeaza ca un dezechilibru tocmai s-a petrecut.
Iti aduci de lucru acasa in fiecare seara, inclusiv in weekend-uri;
Iti anulezi diferite iesiri cu prietenii din cauza obligatiilor de ordin profesional;
Te simti epuizata cel putin din punct de vedere moral, secatuita de energie si nu-ti mai gasesti decat cu dificultate motivatia si entuziasmul;
Nu mai dormi bine si de multe ori visele sunt legate de diferite probleme de la birou;
Aproape ca nu te mai intalnesti cu partenerul tau, iar copiii sunt mai apropiati de bona decat de tine;
Au survenit schimbari semnificative in ceea ce priveste apetitul (mananci mult mai mult sau mai putin decat inainte), iar silueta ta sufera modidicari in consecinta.
Problema este ca aceste semnale de alarma nu apar simultan, ci pe rand, din ce in ce mai mult (tocmai de aceea vorbeam despre efectul bulgarelui de zapada), iar cand constientizezi ce se intampla, ai sentimentul ca esti prinsa intr-un carusel pe care nu mai stii cum sa-l opresti... Si totusi, cum poti remedia situatia?
Programeaza-ti activitatile sociale
Daca este nevoie, trece-le in agenda si, asa cum iti indeplinesti toate celelalte indatoriri, indeplineste-le si pe acestea. Este una dintre putinele "mijloace de presiune" pe care le poti aplica pentru a avea timp si pentru tine insati. In felul acesta, o idee vaga, neexprimata la propriu si numai gandita ("Maine seara voi iesi cu amicii la o pizza") se transforma in ceva concret, cu incomparabil mai multe sanse de a fi pusa in aplicare.
Stabileste limite - si fii prima care le respecta
Faptul ca esti inteligenta si ambitioasa este laudabil, insa acest lucru nu inseamna ca ar trebui sa te oferi ca voluntar pentru absolut toate proiectele ce apar, fara a te gandi ca nu poti lucra la fel de bine pentru fiecare dintre acestea. Aminteste-ti, calitatea primeaza, nu cantitatea. Iar daca nu vei mai avea aceleasi rezultate, tot tu vei suporta consecintele. Iar acest lucru va avea - din nou - efect asupra starii tale de spirit si, prin ricoseu, asupra intregii tale vieti.
Prin urmare, este important sa inveti sa spui "Nu" - exerseaza in fata oglinzii, daca este necesar. Mentine o atitudine politicoasa, dar ferma si nu pierde nici o clipa din vedere obiectivul tau primordial: acela de a lucra cat mai eficient, cu rezultate optime.
Sigur ca la inceput nu va fi usor, insa cu timpul, vei reusi sa echilibrezi balanta in favoarea ta. Iar faptul ca vei putea participa din nou la seara lunara de lectura (unde nu ai mai ajuns demult...) va avea un impact deosebit de benefic asupra respectului tau de sine, asupra psihicului si implicit, asupra calitatii muncii tale.
Cere ajutor
Multe femei considera ca acest lucru este o dovada de slabiciune sau de incapacitate de a-si rezolva problemele, insa reprezinta exact un gest de maturitate: acela de a-ti cunoaste limitele si de a nu forta nota. Regula este valabila atat in mediul profesional, cat si acasa. Si nu astepta pana in ultima clipa pentru a recunoaste ca nu mai faci fata...
Invata sa te bucuri de lucrurile marunte
Acesta este, de fapt, unul dintre secretele fericirii. Si se poate educa, numai de tine depinde. Spre exemplu, cand iesi la masa de pranz, comanda ceva savuros, vorbeste despre orice altceva decat despre problemele de la birou si incearca sa nu mergi mereu in acelasi loc - o schimbare periodica de decor nu poate fi decat de bun augur.
Ideal ar fi ca la sfarsitul programului sa faci o scurta plimbare, care sa te detensioneze si sa nu duci astfel acasa tot stresul inerent, acumulat peste zi. Reaminteste-ti care sunt prioritatile tale si tine cont de acestea.
Iar acum, ca ai mai mult timp liber pentru tine...
... Foloseste-l cu intelepciune, oricum nu este atat de mult precum ti-ai dori. Dedica-te activitatilor relaxante, citeste, stai cat mai mult in aer liber, asculta muzica, practica un sport. Cu timpul, toate acestea se vor implementa in programul tau zilnic si vor fi ceva firesc, nu un lux.
Posteaza comentariu