Ai destula incredere pentru a fi manager?

Daca iti doresti sa fii un manager de succes, va trebui sa uiti complet de notiunea ca poti face totul de unul(a) singur(a). Dupa cum se pare, cea mai importanta parte...

Daca iti doresti sa fii un manager de succes, va trebui sa uiti complet de notiunea ca poti face totul de unul(a) singur(a). Dupa cum se pare, cea mai importanta parte a activitatii tale inseamna sa inveti sa imparti diverse responsabilitati persoanelor capabile sa le indeplineasca eficient. Acesta este, probabil, si cel mai dificil lucru de care te vei lovi intr-o astfel de functie.

De asemenea, este foarte important si sa inveti, dar sa si aplici. Managerii care stiu sa delege in mod inteligent responsabilitatile profesionale si urmaresc indeaproape indeplinirea acestora, vor avea rezultate cu mult mai bune decat cei care incearca sa rezolve ei probleme de care ar trebui sa se ocupe angajatii.

Indatoririle esentiale ale unui manager sunt: planificarea, organizarea, stabilirea obiectivelor, stabilirea prioritatilor si gandirea creativa.

Prin delegarea problemelor simple subordonatilor, un manager isi va salva mare parte din timp pe care il va putea folosi pentru preocuparile sale importante, salvand astfel banii companiei la care lucreaza prin folosirea unui angajat platit mai putin. In plus, delegarea responsabilitatilor inseamna o imbogatire a activitatii profesionale prin nevoia de a face fata noilor provocari, presupunand autoritate si diversitate.

Ca un element de educatie, delegarea ii va determina pe subordonati sa faca dovada competentei lor, sa-si doreasca sa obtina o recunoastere mai mare in cadrul firmei si sa castige incredere. Decat sa execute pur si simplu ordinele pe care le primesc, subordonatii trebuie sa invete sa faca fata unei anumite probleme, sa dezvolte un plan si apoi sa rezolve eficient indatorirea pe care au primit-o.


Cand un manager reuseste sa dezvolte o echipa care sa dea dovada de competenta, reputatia sa va creste. Formatorii talentati de echipa isi gasesc activitati reprezentative in propriul departament. Curajul, respectul si increderea se dezvolta in cadrul aceluiasi departament, cu cat se vor face din ce in ce mai multe lucruri. Recunoasterea va veni dupa aceea, iar top managerii vor observa rezultatele unei echipe bine antrenate - managerul acesteia putand sa se pregateasca pentru promovare.



In ciuda eventualelor beneficii, exista o gramada de motive pentru care managerii nu pot delega unele responsabilitati. O parte dintre acestea au la baza rezerve la nivel rational. Altele sunt blocaje in plan emotional sau psihologic.
Iata cateva dintre cele mai frecvente obstacole:



Acest sindrom poate fi foarte bine descris astfel: "Ce se intampla cand ceva merge prost?" Temandu-se de rezultate nemultumitoare, un manager va pune la indoiala judecata subordonatului sau abilitatea acestuia de a face fata situatiei respective.

Unii manageri sunt perfectionisti. Cu standarde personale extrem de ridicate, ei stiu foarte bine ca isi pot rezolva responsabilitatile mult mai bine decat un subordonat si se vor teme de rezultate la un standard scazut. Drept rezultat, daca acesta va fi nevoit sa delege o anumita responsabilitate, vor simti nevoia sa urmareasca fiecare detaliu al procesului.

Daca un subordonat nu va fi pregatit sa faca fata situatiei, problema se datoreaza in mod frecvent lipsei de educatie sau antrenament din partea managerului.




Foarte multi manageri, in special cei care au fost de putin timp promovati intr-o astfel de functie, se simt nesiguri. Acestia se simt suprasolicitati din pricina nenumaratelor responsabilitati si se tem de seful lor, de colegi si chiar de subordonati. Drept rezultat, acestia vor regresa la nivelul de siguranta care le este familiar si la rutina activitatilor cu care erau obisnuiti inainte de a fi promovati.