De la lansarea primului program de EMBA in Romania, in 1993, mitul conformcaruia o pregatire academica de acest tip asigura, neconditionat, opozitie de top management (cel putin) intr-o companie prezenta pe piatalocala, nu a intarziat sa obtina crezare din partea multora.
"Nu te astepta sa accezi in top dupa un MBA", avertizeaza specialistiiin resurse umane si management. Ba mai mult, nu te astepta sa obtiiinca de la inceput un salariu mai mare, numai pentru ca ai absolvitun MBA. Trebuie mai intai sa demonstrezi ca stii sa le aplici in modeficient.
Cat de mult conteaza un MBA pe CV? "Vechimea in companie si rezultatelesunt elemente mai importante decat acesta", considera Anca Podoleanu,Human Resources Manager Quadrant-Amroq Bevereges. Valentina Baicuianu,PR Manager la Coca-Cola Romania, declara: "Un MBA poate constitui un plusin procesul de recrutare. Pentru noi, conteaza in primul rand ca acesticandidati sa corespunda cerintelor pozitiei pentru care se face angajarea,conteaza experienta in domeniu, modul in care face fata interviului, si nuin ultima instanta sa corespunda din punct de vedere al potentialului deintegrare in cultura organizatiei noastre. Un MBA capata o importanta multmai mare la pozitiile de intrare, unde experienta este redusa, candidatuleste tanar si se presupune ca va fi format in cultura companiei. Inacest context, o baza teoretica solida constituie un avantaj".
De ce sunt situatii in care un absolvent MBA intampina greutati ingasirea unui loc de munca? Cele mai amintite cauze de catre recrutorisi angajatori sunt pretentiile salariale - in cazul unui absolvent faraexperienta manageriala, acesta poate fi angajat, de cele mai multe ori,pe pozitii de intrare in cadrul unei companii, urmand ca, ajutat decunostintele dobandite in cadrul cursurilor si daca stie sa le aplicein mod eficient, el sa promoveze rapid in organizatie, ajungand la unpachet salarial conform cu pregatirea sa academica. O alta cauza poate fifaptul ca nu reuseste sa poata adapta cunostintele teoretice situatiilorpractice si, legat de acestea, lipsa abilitatilor de vanzare, negociere(a pozitiei sale, a proiectelor sale).
Politicile de resurse umane ale unor companii, in special ale celormultinationale, includ identificarea nevoilor de dezvoltare aleangajatilor cu potential de a accede la o pozitie de conducere. Pe bazaacestora ei urmeaza cursurile necesare, printre care se afla si aceleade EMBA (pentru cei cu experienta in management, care urmeaza sa detina ofunctie de top) sau de MBA (pentru cei cu experienta in munca sau pentruproaspeti absolventi, care au/urmeaza sa preia noi responsabilitati,de management). Angajatorii sunt dispusi asadar sa acopere, de cele maimulte ori integral, costul acestor cursuri.
"MBA reprezinta una dintre posibilitatile de dezvoltare, insa, dinpunctul nostru de vedere, pentru cineva care este deja in cadrul firmei,experienta sI cursurile pe care compania noastra le ofera reprezintade asemenea alternative eficiente de dezvoltare", afirma ValentinaBaicuianu. Obligatiile care apar din partea angajatorului nu iauintotdeauna forma unui contract. Conditiile in care acesta finanteazaaceste cursuri depind de fiecare companie sI de modul in care le negociazacu angajatul. Poate fi vorba de un contract prin care acesta se obligasa lucreze in aceeasI companie pe o perioada in care se presupune carezultatele muncii sale acopera investitia facuta sau poate fi vorbachiar de o simpla intelegere verbala, bazata pe loialitate.
Incercarea noastra de a realiza un portret-robot al unui cursant sauabsolvent MBA s-a dovedit greu de realizat. Pe langa date legate depregatirea universitara si responsabilitatile pe care le are la loculde munca, cursul carierei sale este determinat de factori care tin,printre altele, de context, de planurile sale profesionale, de nivelulde incurajare a promovarii primit din partea companiei pentru carelucreaza. Cert este insa ca, urmat la timpul potrivit, ca o continuarearmonioasa a evolutiei unei cariere, conform responsabilitatilor prezentesau viitoare, un MBA ofera o viziune de ansamblu asupra unei afacerisI cunostintele necesare pentru a raspunde unor responsabilitatI noi,la nivel de conducere al unei companii. O demonstreaza povestile decariera ale absolventilor (E)MBA care au evaluat, pentru revista Biz,impactul acestor cursuri in activitatea lor profesionala.
"Propunerea de a urma EMBA a fost o surpriza"
Manuela Ionescu, Manager Gontard SRL - Accounting and Payroll (firma ce afunctionat pana in 2001 ca departament al companiei KPMG), a participat,in 1999, la un program de EMBA, cu durata de doi ani, initiat de KPMG,in colaborare cu Universitatea din Bristol. "Lucram din 1996 in KPMG candmi s-a oferit, in anul 1999, posibilitatea de a urma aceste cursuri. Afost o supriza, dat fiind ca detineam o pozitie de Assistant Manager, iaraceste program erau dedicate exclusiv managerilor", isi aminteste ea.
Programul era bazat pe sistemul de invatare la distanta iar la sfarsitulfiecarui an a avut loc o sesiune de sase pana la noua saptamani,prima, la Universitatea din Bristol, din Marea Britanie, a doua, laEcole Nationale des Ponts et Chaussees, din Franta. Manuela Ionescuspune ca "o astfel de organizare ofera posibilitatea managerilor dinmai multe tari, din diverse domenii, de a munci si lucra impreuna, timpde 10-12 ore zilnic. Grupele erau formate astfel incat sa nu existe doireprezentanti ai aceleiasi tari intr-o echipa. Acest lucru m-a ajutat,deoarece eu lucrez foarte mult cu expatriati".
O alta perspectiva are de atunci asupra modului de asimilare a unor noicunostinte: "Ce invatasem in mediul academic din Romania nu m-a ajutatdeloc acolo. Ritmul de invatare si de examinare fiind foarte strans,am inceput sa pot sintetiza si retine cele mai importante informatiidin cursuri, fara a fi nevoie sa memorez toata materia. Acolo, fiecaredepasire a timpului dedicat examinarii orale era depunctata."
"Nu conteaza diploma, ci imbunatatirea cunostintelor"
Cristina Grigorescu, CEO al firmei Kasta (firma ce ofera sisteme detransport hidraulic si retele de alimentare cu apa sI comercializeazaproduse de relaxare precum piscine, spa - cazi cu hidromasaj, saune),avea deja experienta conducerii unei afaceri (inceputa in 1990), canda decis, in 1993, sa urmeze cursurile unui EMBA, facand parte din primageneratie de absolventi ai unui astfel de program din Romania.
"Investitia initiala in afacere a fost de aproximativ 200 dedolari. La sfarsitul primului an, am avut o cifra de afaceri de 1.000de dolari, comparativ cu 2001, cand aceasta a ajuns la 1,3 milioanedolari. Consider ca nu as fi ajuns la acest nivel daca nu as fi urmatacel program. Afacerea nu inseamna doar asteptari de dezvoltare, pentrua pune in practica noi proiecte ai nevoie de cunostinte teoretice, definante, marketing si toate celelalte aspecte pe care le implica bunulmers al unei firme", apreciaza Cristina Grigorescu. A aflat de programulEMBA citind intr-o publicatie un anunt de prezentare a acestuia.
"M-a atras faptul ca dura doi ani iar cursurile erau organizate inweek-end. Dupa absolvirea lor, am invatat ce inseamna oferi o solutiecompleta pentru un produs sau un serviciu. Am invatat cum sa fac oprezentare de produs, ce inseamna participarea la o expozitie. Cred cagreseala pe care o fac multi tineri este aceea ca urmaresc obtinerea uneidiplome, nu imbunatatirea cunostintelor, fapt care explica esecurile decariera ale unor absolventi MBA. Trebuie depus efortul ca, din studiilede caz invatate, sa extragi notiunile de baza pe care sa le adaptezi lapropria afacere sau la locul de munca ", spune managerul firmei Kasta.
© Copyright:
(E)MBA, pasaport spre top management?
De la lansarea primului program de EMBA in Romania, in 1993, mitul conform caruia o pregatire academica de acest tip asigura, neconditionat...
De Dana Tudor
Comentarii (2)
Sint deacord cu cele descrise mai sus,intrebarea mea este cit de mult il ajuta pe un tinar calitatile native de vinzare,negociere,organizare si capacitatea de a transmite cunostintele sale acumulate din experienta colegilor inferiori ierarhic sa acceada in Top Management.Ar trebuie sa se focuseze pe REZULTATE sau PArticipare la CURSURI /
va rugam trimite un newsletter
Posteaza comentariu