Psihologii din cadrul CPAP – Centrul de Psihologie de Actiune si Psihoterapie cu copii, parinti si adolescenti au constatat ca exista tipare educationale specifice care au o frecventa ridicata si care se constituie in autentice handicapuri in cresterea si dezvoltarea emotionala a copiilor.
Promovarea conceptului de "parinte spontan" este receptata ca o forma de evolutie sociala. Prin "parinte spontan" intelegem acel om care isi utilizeaza resursele sale autentice in relatia cu copilul sau copiii, care lasa sa se manifeste ceea ce simte si ceea ce este in el, permitand copilului sau adolescentului sa exprime deschis ceea ce simte, sa aiba initiative, sa-si dezvolte autonomia.
Totusi principala dificultate o constituie faptul ca exista numeroase rezistente, stereotipii, actiuni provocate de teama si neincredere. In numeroase cazuri am constatat ca forma pe care o capata aceste stari este una de "tipar", de mod de actiune stereotip.
Aceste tipare sunt o invitatie la o discutie, la o analiza sau autoanaliza. Tiparele educationale devin "retete de educatie", modalitati de anulare a spontaneitatii si creeaza dificultati in dezvoltarea emotionala a copilului, in capacitatea sa de a simti ca este iubit, de a intelege autoritatea.
Parcurgandu-le veti constata cu surprindere ca va veti regasi in ele si ca ati copilarit cel putin alaturi de una sau de alta dar poate ca parinti va doriti sa deveniti autentici in relatiile cu copiii vostri.
In scopul de a veni in intampinarea celor care sunt parinti si celor care isi doresc sa devina, CPAP (str. Unitatii, nr. 79 - 91, etaj 1) pune la dispozitie un "Taram al spontaneitatii" care este deschis momentan in Bucuresti si Timisoara in fiecare sambata, intre orele 10 – 16.
In acest taram sunt invitati parintii si copiii, la intalnirea cu psihologi, intr-un spatiu creat special pentru aceasta. Spatiul este conceput pentru copiii prescolari.
In aceiasi serie de manifestari, in Timisoara se va organiza un work – shop pe tema "Parintele spontan", in care sunt invitati sa participe parinti, educatori, psihologi, psihodramatisti, etc.