Incepand cu data de 1 iulie 2008, pachetele de tutun comercializate in Romania sunt inscriptionate cu avertismente de sanatate ce contin imagini (pictograme). Pentru a se stabili impactul acestora asupra populatiei au fost realizate doua studii. Ambele au fost derulate de Institutul de Pneumologie "Marius Nasta" si Totem Communication, fiind finantate de Ministerul Sanatatii (studiul privind adulti) si de International Development Research Centre Canada. Studiile au fost realizate pe esantioane reprezentative la nivel national de adolescenti (1464 adolescenti fumatori si nefumatori) si adulti fumatori din populatia generala (800 respondenti).
Studiul asupra adultilor
Introducerea pictogramelor a influenat atitudinea fumatorilor adulti: daca inainte de introducerea pictogramelor, 21% manifestau dezgust/scarba fata de pachetul de tigari, dupa 6 luni, procentul acestora a crescut la 35%, iar dupa 12 luni, aproape jumatate dintre fumatori (44%) manifesta dezgust/scarba. Similar, procentul celor care resimt teama/nelinite creste de la 26,2% la 30,6%, iar la un an se ridica la 34%.
Mai mult, la un an de la introducerea pictogramelor, procentul celor care si-au modificat comportamentul de fumator acoperind textul/imaginea a crescut de la 4,7%, la 28,2%, iar cei care afirma ca ar cere vanzatorului pachete fara avertismente sunt in numar mai mare (de la 7,9% la 35,7%). Aceste date indica faptul ca atractivitatea pachetelor s-a redus ca urmare a inscriptionarii cu imagini si ca mesajele transmise de acestea nu ii lasa pe adulti indiferenti. Aceste schimbari reprezinta un pas important in luarea deciziei de a renunta la fumat. Procentul celor care au declarat ca vor sa renunte la fumat ca urmare a pictogramelor a crescut de la 21,4% la 28%, dupa 6 luni de la introducerea lor.
"Decizia de a-si schimba comportamentul si de a renunta la fumat este luata treptat. Scopul acestor imagini este de a crea fumatorilor emotii negative, care, impreuna cu alte informatii referitoare la daunele produse de acest viciu, sa-i determine sa se lase", ne spune dr. Magdalena Ciobanu, coordonatoarea Centrului pentru Renuntarea la Fumat, Institutul de Pneumologie "Marius Nasta".
Potrivit specialistului, fumatorii s-ar putea incadra in trei categorii:
- fumatori ocazionali si care au nevoie doar de un imbold pentru a se lasa de fumat, iar acesta a fost reprezentat de pictogramele de pe produsele din tutun;
- fumatorii ezitanti care la vederea imaginilor pot sa ia decizia sa se lase, sa diminueze numarul de tigari fumate sau sa schimbe marca;
- persoane care nu vor sa se lase si pentru care este nevoie de masuri complexe pe langa introducerea acestor pictograme: presiune sociala, interzicerea fumatului, cresterea pretului pachetului de tigari etc.
Concluziile studiului
Specialistii au concluzionat ca imaginile de pe pachetele de tigari au efect:
- cresc gradul de constientizare a efectelor (sunt retinute mai ales imaginile dure);
- scad atractivitatea vizuala a produsului din tutun (produc imagini puternic negative);
- induc senzatii si comportamente de respingere (acesta este primul pas pe calea renuntarii la fumat);
- ii ajuta pe fumatori sa ia decizia de a renunta la tigari, mai ales in primele luni de la introducerea pictogramelor, ulterior aparand fenomenul de habituare (obisnuinta).
De asemenea, specialistii recomanda expunerea pachetelor de tutun in rafturi astfel incat imaginile sa poata fi vazute de consumatori, schimbarea imaginilor pentru a preveni obisnuinta si utilizarea unor imagini cat mai socante.
Studiul asupra adolescentilor
Studiul realizat la nivelul adolescentilor – "Impactul pictogramelor de pe pachetele de tigari asupra adolescentilor din Romania" – este primul la nivel mondial care a evaluat impactul imaginilor la aceasta categorie de fumatori si a aratat ca aproximativ jumatate dintre adolescenti au atitudini si comportamente de respingere fata de tigari din cauza imaginilor inscrise pe pachetele de tigari. Unul din doi adolescenti incearca in mare sau foarte mare masura sentimente de "dezgust sau scarba" generate de imaginile tiparite (50%) pe pachetele de tigari; 45% dintre adolescenti incearca sentimente de "ingrijorare si neliniste".
Studiul arata ca pictogramele influenteaza decizia adolescentilor de a se apuca sau nu de fumat: 51% dintre tineri au declarat ca sunt influentati in foarte mare sau mare masura in acest sens. Sunt influentati si tinerii care deja fumeaza: jumatate dintre ei declara ca au incercat sa renunte la fumat din cauza avertismentelor de sanatate. Ca urmare a inscriptionarii, tinerii adopta un comportament de evitare a mesajelor: 30% acopera imaginea atunci cand sunt luate tigarile din pachet, 28% nu privesc pachetul atunci cand iau o tigara si 23% cumpara sau cer vanzatorului un anumit tip de pachet de tigari cu un anumit text. Studiul arata totodata ca, in prezent, un adolescent din cinci (19%) este fumator zilnic, 17% sunt fumatori ocazionali, iar aproape doua treimi (64%) sunt nefumatori.
Concluziile studiului
Rezultatele acestei cercetari arata ca:
- pachetele de tigari sunt mai putin atractive pentru adolescenti datorita pictogramelor;
- imaginile au si un rol important de informare asupra problemelor de sanatate generate de fumat;
- prin expunerea prelungita la aceleasi pictograme acestea de banalizeaza, de aceea se recomanda schimbarea lor permanenta;
- in paralel, ar trebui sa se deruleze campanii de informare care sa dubleze efectul pictogramelor;
- controlul exercitat de scoala asupra fumatului este foarte slab si este urmat de exemplul negativ dat de profesori.