Stresul reprezinta o problema de sanatate majora la locul de munca. Stresul cronic, respectiv stresul acumulat o perioada indelungata de timp si nerezolvat, poate duce la epuizare fizica si psihica, frustrare sau apatie rezultata dupa o perioada in care ai lucrat in exces sau ai dus la indeplinire activitati profesionale intense. Aceasta este o problema care afecteaza toate ramurile profesionale, la orice nivel, de la secretariat pana la conducere.
Primele semne ale stresului acumulat la serviciu il reprezinta durerile de cap si/sau de ochi, pierderea accentuata si tot mai usoara a firii, nervozitatea si iritabilitatea, tulburarile de somn si moralul scazut. Specialistii estimeaza ca aproximativ 60% din absentele de la serviciu sunt cauzate de probleme psihologice - ceea ce duce Statele Unite ale Americii la un cost anual de peste 57 miliarde $. De asemenea, studiile arata ca nivelul cheltuielilor de sanatate este aproape cu 50% mai mare pentru angajatii care raporteaza un stres accentuat la locul de munca.
Sistemele de functionare a organismului incep sa cedeze sub stresul excesiv la care sunt supuse, iar lucrurile iau o turnura neplacuta si deranjanta atat din punct de vedere profesional - randamentul angajatului este tot mai scazut, cat si din punct de vedere personal - starea sa de sanatate este din ce in ce mai proasta, avand, de asemenea, influente la locul de munca.
Una dintre cauzele aparitiei stresului la locul de munca o reprezinta munca in exces, peste puterile angajatului. Aceasta este o tendinta tot mai accentuata in companii - multi-tasking-ul, respectiv obligativitatea de a indeplini sarcini si proiecte pe mai multe domenii si "flancuri" concomitent. In mod evident insa, nu poti duce la indeplinire extrem de eficient doua lucruri in acelasi timp, asa cum s-ar intampla daca te-ai ocupa separat de proiectele respective. Foarte multe accidente si o pierdere a eficientei se inregistreaza din cauza multi-tasking-ului care ii este solicitat angajatului.
Pericolul din umbra...
In Japonia, epuizarea cronica poarta numele de "karoshi" sau moarte din cauza suprasolicitarii la serviciu. Guvernul japonez raporteaza anual 10.000 de cazuri de manageri, directori executivi si ingineri care au murit din cauza muncii in exces, un rezultat nefericit al colapsului economic prelungit al acestei tari.
Americanii sau europenii nu sunt nici ei mai fericiti sau mai feriti de pericole - din cauza concedierilor masive, a reducerilor salariale, a zilelor de munca aproape nesfarsite si a concediilor care sunt pe cale de disparitie, angajatii fac fata din ce in ce mai greu volumului urias de stres la locul de munca. Nereusind sa tina pasul cu cerintele exagerate ale jobului lor, foarte multi ating cote alarmante ale epuizarii fizice si psihice.
Unele persoane sufera din aceasta cauza, deoarece nu reusesc sau nu stiu cum anume sa gestioneze stresul. Altele, cum ar fi politistii sau pompierii, sufera de stres prin natura meseriei pe care o profeseaza. O alta categorie de persoane trece prin astfel de probleme, deoarece mediul de lucru in care isi desfasoara activitatea este toxic sau stresant, fara a oferi compensatii si satisfactii.
Specialistii arata ca, in mod inconstient, organizatiile si companiile isi duc angajatii la epuizare fizica si psihica, implementand unele dintre situatiile urmatoare:
Munca in exces. Adesea, foarte multe companii reduc forta de munca si "arunca" intregul volum de sarcini pe umerii angajatilor ramasi. Aceasta strategie va avea efect de bumerang pentru angajatorul respectiv - avand prea multe de facut, insa fara a avea si timpul necesar pentru acest lucru, angajatul simte din ce in ce mai mult simptomele stresului cronic.
Lipsa de control. Un angajat are nevoie de un oarecare control asupra performantelor sale. Angajatul se poate simti lipsit de putere daca managerul dicteaza totul. Pana la urma, angajatului va inceta sa ii mai pese de ceea ce face si de felul in care se desfasoara activitatea in companie.
Compensatii inadecvate. Atat productivitatea, cat si interesul fata de jobul respectiv pot scadea semnificativ daca angajatul simte ca nu este recompensat corespunzator (verbal, financiar, ca statut etc.).
Lipsa de implicare la nivelul tuturor departamentelor. Entuziasmul si energia angajatului scad in cazul in care locul de munca nu reuseste sa ii ofere acestuia senzatia de comunitate, prin implicarea, interesul si participarea tuturor departamentelor. Daca un birou sau un departament nu reuseste sa colaboreze in mod eficient cu restul, individul se poate simti frustrat si marginalizat din aceasta cauza.
Tratament incorect si preferential. Favoritismul poate influenta negativ si daunator anumite medii de lucru. Este important ca fiecare angajat sa fie tratat in mod corect. In caz contrar, poate fi o sursa de stres importanta, ducand la epuizarea fizica si psihica a angajatului.
Valori conflictuale. Uneori, epuizarea fizica si psihica poate rezulta din cerintele managerului de indeplinire a sarcinilor de serviciu, care pot intra in conflict cu onestitatea personala a lucratorului si corectitudinea sociala.
Exista numeroase metode cu ajutorul carora poti gasi alinare la serviciu, evitand in acest fel extenuarea, oboseala, frustrarile si apatia. Iata sase strategii care te ajuta sa faci fata situatiei, eliminand cinismul, negativismul si alte probleme legate de stres:
Renunta la orele imposibile si suplimentare de lucru peste program.
Ocupa-te de viata personala.
Incearca sa iti controlezi mai mult sarcinile profesionale si evolutia lor. Mai mult control al jobului nu iti strica!
Organizeaza-te cat mai bine.
Pune la punct o rutina confortabila inainte de inceperea activitatii profesionale efective pe ziua in curs.
Intreaba-te daca ceea ce faci la serviciu te stimuleaza cu adevarat si te provoaca sa dai randament maxim.
Studiile demonstreaza ca orele desfasurate peste program nu reprezinta o dovada necesara a succesului competitiv. Faptul ca, pe undeva, ne-am autoconvins ca singura modalitate de a reusi in aceasta lume este sa muncim pana murim este o mentalitate gresita la care este preferabil sa renuntam...
Uneori, singura solutie de a avea un job mai bun este de a gasi un manager mai intelegator si mai competent, conditii de lucru mai bune, un salariu mai mare si/sau colegi alaturi de care poti munci mai mult si mai bine, intr-o echipa compatibila. Sanatatea ta este mai importanta, atat pe termen scurt, cat si pe termen lung, astfel incat absolut toate optiunile trebuie luate in calcul.
Comentarii (2)
Volumul de munca este fantastic de mare, lucrez zilnic contra cronometru. Merg mai repede sa deschid, plec tarziu-trebuie sa inchid, lucrez si sambata, fara sa fiu pontata, platita sau sa primesc liber. Am un copil mic, menaj, presiunea e de nesuportat. La cateva zile am caderi nervoase, plang.....Nu mi se pare normal, dar astea sunt bancile la noi...lagare de munca.
si oricum nu are rost sa stam peste program ca sa faca altii avere...
Posteaza comentariu