Parfumurile unisex: cum au evoluat de-a lungul istoriei

Era o sticlă de sticlă, dar a reușit să schimbe pentru totdeauna lumea parfumurilor. Era de culoare verde închis cu margini aurii, cu un dop mare bej care amintea de dopul unei sticle de șampanie și o etichetă frontală în formă de scut pe care scria Jicky.
În partea de sus, Guerlain, iar în partea de jos, Paris. Era 1889, iar Art Nouveau era omniprezent.

Dar Jicky nu a fost doar o altă apă de colonie. A fost o piatră de hotar în parfumerie, deoarece a evitat recrearea naturii care dominase piața până atunci și s-a dedicat fără rezerve artificialului. Un extaz al celei de-a doua revoluții industriale. Primul parfum care a folosit ca materie primă molecule create în laborator, nu doar ingrediente naturale. Este vorba de cumarină, un derivat al boabelor de tonka care oferă o aromă intensă de vanilie (și care, dacă este ingerată în anumite doze, poate fi toxică, motiv pentru care a fost interzisă în gastronomie), vanilină și nota care a înclinat balanța spre partea masculină: mosc. Moscul este un miros între animalic și lemnos, cu multe nuanțe, care depind atât de simțul olfactiv al receptorului, cât și de pielea persoanei care poartă parfumul. Originalul mosc a fost extras dintr-o glandă a cerbului musk, pentru care animalul trebuia să fie ucis. Din fericire, astăzi lucrurile au evoluat și există și alte modalități de a o obține. Acest ingredient acționează ca un fixator perfect, permițând parfumului să reziste mai mult timp. Jicky n-a fost foarte bine primit de femei, dar bărbații, în schimb, s-au îndrăgostit de el.

Războiul (olfactiv) al sexelor


Guerlain a inaugurat astfel era parfumurilor împărțite pe sexe. Până atunci, totul mirosea a prospețime și natură într-un mod unisex. Dar apoi a venit Aimé Guerlain, fiul fondatorului casei, pentru a schimba regulile... deși, probabil, a făcut-o fără să vrea. Potrivit legendei, Aimé Guerlain s-a îndrăgostit de o tânără pe nume Jicky în timp ce studia chimia la Londra. Parfumul în onoarea ei nu numai că a construit un zid în valea verde a ambiguității parfumistice, dar a fost și prima invenție a familiei orientale fougère. 

Parfumuri damă Emag vezi oferta zilei!

Jicky și-a schimbat atât formula, cât și sticla de-a lungul secolului al XX-lea, adaptându-se la legile, moravurile, disponibilitatea ingredientelor și gusturile vremii și câștigând fani atât de diferiți precum Jackie Kennedy, Serge Gainsbourg și Sean Connery. Pentru mulți, acesta este primul parfum modern din istorie. Și are privilegiul de a fi singura creație Aimé Guerlain care se mai produce și astăzi.

Parfumuri barbati pe Emag, descoperiti gama completa!

Dar abia după explozia publicitară din anii 1950, în Statele Unite, tendința de a crea parfumuri femei și parfumuri bărbați a luat avânt. Distribuția și consumul s-au schimbat, de asemenea, foarte mult. Parfumurile nu se mai vindeau doar în magazinele specializate, ci și în supermarketuri. Nu mai era un produs doar pentru ocazii speciale, ci pentru utilizarea zilnică. Și astfel a venit era democratizării parfumurilor. Floral și fructat pentru femei, lemnos pentru bărbați. Lumi bine împărțite. 

O notă și-a făcut apariția la acea vreme în parfumeria masculină occidentală, pentru a lărgi spectrul dincolo de lavandă: vetiver. Era pe vremea lui Pour Monsieur (1955), primul și singurul parfum pentru bărbați creat de Coco Chanel, sau Vétiver (1959) de Guerlain. Anii 1960 au adus clasicele masculine bazate pe note lemnoase, cum ar fi Habit Rouge (1965) de la Guerlain sau Eau Savage (1966) de la Dior.

Și Calvin Klein a adus pacea


Diferența de gen în parfumerie era, prin urmare, o chestiune de publicitate. Așadar, doar publicitatea putea să o readucă înapoi, și a făcut-o în anii 1990. Noile parfumuri Calvin Klein, CK One în 1994 și CK Be în 1996, au fost unisex, au avut-o ca muză pe Kate Moss și au fost cel mai mare succes al deceniului. Cel mai bun lucru este că tinerii, cei care astăzi nu mai sunt atât de tineri și pe care îi cunoaștem sub numele de generația X, le-au acceptat fără nicio problemă. De fapt, au făcut-o cu entuziasm: CK One a generat vânzări de cinci milioane de dolari în primele zece zile. Estetica sa androgină, minimalistă și urbană a conturat aspectul unei întregi epoci și a deschis o cale în parfumerie care este parcursă și astăzi.

Drumul unisex a fost deschis din nou, la multe decenii după declinul său. În 2006, parfumierul german Geza Schoen a fondat Escentric Molecules (astăzi, una dintre cele mai importante case de parfumuri unisex) pornind de la o singură moleculă: Iso E Super. De fapt, a fost creat cu câteva decenii în urmă, în 1973, la International Flavors & Fragrances, de un producător de parfumuri din New York. Are capacitatea de a conferi parfumului un caracter învăluitor. Și exact acest lucru l-a atras pe Schoen. "Prima dată când l-am mirosit, mi-am dat seama că toate parfumurile care îmi plăceau aveau ca numitor comun cantități mari din această moleculă. Îl miroși o dată și vrei toată sticla. Este ca un drog", spune el. Într-o seară, când a ieșit în oraș cu un coleg, acesta i-a sugerat să încerce să aplice singur molecula. Imediat ce s-au așezat într-un bar, o femeie a venit să îl întrebe despre parfumul lui. Schoen a dat lovitura, așa că a creat două parfumuri cu diferite concentrații ale moleculei (unul dintre ele fără nimic altceva), iar succesul a fost incredibil. 

Revoluția parfumurilor fără gen


Această linie de repere care a aruncat în aer lumea roz și albastră a plantat semințele pentru ceea ce este acum o adevărată revoluție olfactivă. Trăim oare apogeul parfumeriei unisex? În ultimii ani, au avut loc două fenomene care influențează foarte mult tendințele actuale ale parfumeriei din acest punct de vedere. Una este parfumeria orientală, caracterizată prin puterea sa, prezența notelor lemnoase și a oudului, precum și prin insignifianța genului în această categorie. Un alt aspect este creșterea colecțiilor private și de nișă, care se adresează unui consumator dornic de noutate și diferențiere și care acordă prioritate atracției parfumului în sine în detrimentul aspectului de gen. Cu toate acestea, acest fenomen este încă foarte exclusivist și caracteristic pentru parfumeria de nișă.

Mintel, o agenție britanică specializată în cercetări de piață, a constatat că, în 2010, doar 17% din toate parfumurile de pe piață erau unisex. Până în 2018, această cifră a crescut la 51%. S-ar putea crede că acest număr tot mai mare de parfumuri fără gen este o reflectare a revoluției rolurilor de gen și a creșterii numărului de parfumuri fără gen în toate sectoarele. Oare este așa? Specialiștii cred că nu. Ei consideră că se datorează altor cauze, cum ar fi influența parfumurilor din Orientul Mijlociu sau apariției unor parfumuri mai alternative. Aceasta din urmă este o categorie care cunoaște un mare dinamism, transformând modul de creație și uitând de gen ca punct de plecare, fie că este vorba de colecții bazate pe călătorii, artă sau concepte de sustenabilitate.

O strategie care funcționează


Într-adevăr, parfumeria de nișă are un avans de câțiva ani în această privință, cu formule, ambalaje și magazine care nu fac distincție între sexe. Strategia a funcționat atât de bine încât branduri globale precum Gucci (cu Mémoire d'une Odeur, lansat în 2019) sau Celine (cu o colecție de parfumuri cu nume neutre precum Nightclubbing sau Dans Paris) s-au remarcat cu rezultate bune în domeniu.

De curând, Yves Saint Laurent a făcut un pas mai departe și a decis să inverseze rolurile. A creat primul parfum pentru femei din familia olfactivă fougère (în mod tradițional masculină). Numele, Libre. Imaginea, Dua Lipa. Fougère înseamnă ferigă în franceză, dar această plantă nu miroase deloc. Acordurile predominante din această familie sunt lavanda, geraniul sau patchouli. Libre se joacă inteligent cu unele dintre ele și, pentru moment, pare să seducă atât femeile, cât și bărbații. Pentru că, în cele din urmă, libertatea înseamnă că fiecare își găsește propriul drum.