Am intrat in luna decembrie! O luna care in fiecare an este relativ ciudata - se fac planurile de Craciun si Revelion. Se structureaza planuri mai mult sau mai putin surprinzatoare. Fiecare cuplu poate parcurge o perioada mai buna sau mai rea.
In aceasta saptamana te invitam la cumparaturi. Cumparaturile din acest an vor fi ceva mai psihologice... Poti utiliza un cadou pentru a transmite un mesaj - un mesaj prin care poti sa spui lucruri complicate intr-o modalitate simpla. Sa spunem ca poti incerca sa rezolvi o situatie plecand de la contextul unui cadou posibil. Oricum atentia ta nu este necesar sa fie orientata spre rafturile magazinelor cat spre persoana careia ii faci cadoul. O cunosti? O intelegi? Ai ceva sa-i spui? Vrei sa-i reamintesti un lucru?
Incetul cu incetul se pare ca am numit un cadou ca pe un mesaj pe care o persoana il transmite unei alte persoane. Probabil acest cadou ar putea transmite mesajul: "te iubesc" daca vorbim despre partenerul de cuplu. S-ar putea spune ca este un mesaj banal. Dar cadoul mai poate fi si o forma de gratificare - pentru ca existi, iti dau ceva cadou pe care il inteleg ca fiind o recunostinta pentru un ceva. Evident, cadoul poate fi si o convenienta. Gandeste-te la firmele care ofera acelasi cadou la toata lumea pentru a putea sa spuna ca apartin in mod egal firmelor respective. Un cadou este asadar un continut pe care vrei sa-l faci cuiva, de obicei simpatic, pentru a-i produce o reactie afectiva pozitiva. De fapt pentru tine ce este un cadou?
Oricum, cadoul nu este destinat sa scoata in evidenta pe cel ce il da cat pe cel caruia ii este dat. Daca un cadou nu produce o reactie emotionala in celalalt, atunci probabil ca nu merita osteneala de a-l face. Dar nici nu este un obiect impersonal rupt de "daruitor". Cum ar fi: "iti daruiesc acest computer pentru ca prietenii tai sa poata discuta". Acest mesaj este unul relativ rupt de contextul presupus de relatia celor doi.
Daca ar fi sa ai un cadou de dat probabil ca logic ar fi sa definesti cateva lucruri: "ce vrei oare sa transmiti prin acest cadou?", "care va fi (intuitiv) reactia celui care il va primi?" "Dincolo de reactie va produce un efect in sufletul lui?".
Cadoul va fi necesar sa aiba o legatura cu modul de a fi si comporta al persoanei in cauza. Pare atat de complicat si atat de putine obiecte care sa poata fi facute cadou. Si cand il gasesti mai pot aparea probleme de natura financiara sau nu prea se gaseste ce vrei tu. Este dificil, intr-adevar. Ce poti face sa rezolvi?
Iti propun urmatorul joc - pleaca prin magazine si cumpara ca si cum ai fi el. Gandeste-te la ceea ce isi doreste, la produsele si raioanele de care s-ar simti atras, de tipul de CD player pe care l-ar prefera sau de cartea pe care ar cumpara-o sau de obiectul de imbracaminte. Totusi, nu intra in magazinele alimentare, doar nu vrei sa cumperi 2 kg de antricoate pe post de cadou?! Acum, dupa procesarea magazinelor, probabil ca vei avea in minte o lista destul de lunga de cumparaturi posibile.
Medierea cadourilor - fiecare obiect va produce o impresie in mintea si sufletului lui. Gandeste-te asa - el va vedea obiectul, se va centra asupra lui si o anumita stare in sufletul lui se va naste: o impresie, o emotie. "Cam care ar fi aceasta emotie daca i-as face cadoul acesta?" - este intrebarea la care este necesar sa raspunzi. De asemenea, care va fi atmosfera referitoare la contextul in care va primi cadoul? Banuiesc ca nu il vei face in autobuz aceasta oferta? Si atmosfera va conta la fel de mult ca si cadoul in sine deoarece prin aceasta se va realiza o stare emotionala speciala care va fi un suport si, probabil, va conduce la o reactie afectiva din partea lui.
Ideatia cadoului - fiecare obiect pe care l-ai identificat poate fi insotit de un anumit mesaj pe care il transmiti. Adauga obiectului vizat un mesaj clar. Iti daruiesc o bricheta pentru a te putea apuca de fumat! Oare asta vrei sa-i spui? Poate ii faci cadou o croaziera pentru 2 persoane in Caraibe. Sa inteleaga oare ca vrei sa plece din viata ta cu altcineva? Sau poate ca vrei sa aveti momente pentru amandoi. Ori poate le va intelege ca pe o oportunitate de afaceri in care sa-si invite partenerii de lucru.
Mesajele nu sunt cuprinse in obiecte asa ca trebuie sa ai grija ca ele sa fie decodificate corect. Pentru aceasta nu ajunge intotdeauna o strangere in brate sau simpla daruire a cadoului. Poate ca mai este necesar sa-i spui si cam ce ar trebui sa-i spui. Poate ca atasat ar fi locul unei felicitari care sa aiba efectul unei "note explicative". Sau cel mai simplu ar fi sa-i spui motivul pentru care ai facut aceasta optiune de cadou. Cu acest prilej, un loc important il va avea si ceea ce simti pentru el ori poate ceea ce ai fi vrut sa-i spui si, dintr-un motiv sau altul, nu ai reusit sa faci.
Indiferent de cadoul ales, mesajul sau este important. Mesajul este intotdeauna important si are un impact mult mai important decat coordonatele strict pragmatice sau pecuniare ale cadoului. Intrebarea la care te invit sa te gandesti este - cui ii iau cadoul, cine este, ce-si doreste, ce viseaza, ce l-ar putea incuraja in visele si visurilor lui, ce as vrea sa corectez la el, ce as vrea sa-mi ofere. Daca ar fi sa fac o sinteza a tuturor intrebarilor acestea, as ramane la: Cine este partenerul meu? Cine este partenerul meu si ce cale voi alege pentru a reusi sa gasesc o forma adecvata de comunicare cu el. Cadoul va fi obiectul magic, prin care vei putea sa comunici cu el.
Cum alegi cadoul pentru el
Am intrat in luna decembrie! O luna care in fiecare an este relativ ciudata - se fac planurile de Craciun si Revelion. Se structureaza planuri mai mult sau...