Reginele, printesele sau doamnele din inalta societate nu au fostsingurele purtatoare ale idealurilor feminine. Alaturi de ele, femeileobisnuite din clasa de mijloc sau din mica burghezie au perticipat laefortul emanciparii jumatatii feminine a societatii. Sa vedem in celece urmeaza ce a fost si ce dorea sa fie o femeie obisnuita la 1900.
In primul rand, femeile pe care Zoe le reprezinta sunt mult mai multdoritoare sa foloseasca posibilitatile oferite de stat, in diferitedomenii. In acest sens, poate cele mai importante sunt legate deeducatie. Sistemul de invatamant pentru fete, de la cel primar pana lacel universitar, este bine pus la punct si poate fi frecventat fara nicio restrictie de ordin social, singurul criteriu fiind acela al proprieivalori.
Existenta scolilor normale, care pregateau invatatoare si educatoare,da posibilitatea unei pregatiri pentru o meserie cautata de femei, maiales pentru acelea care nu au posibilitati materiale sau care dorescsa-si obtina mai repede independenta economica.
In al doilea rand, si fara indoiala in stransa legatura cu primulpunct, traseul social al femeii din clasa de mijloc nu va mai cunoastesimplificarea casatorie-familie. Chiar daca in continuare barbatii auinca un cuvant greu de spus in ceea ce priveste casatoria fetelor, tatisi frati mai ales, aceasta nu mai este considerata singura alternativasociala. Instructia si educatia, posibilitatile de cariera, nu vorindeparta femeile de idealul familiei, dar vor determina o cresterepronuntata a varstei casatoriei pentru fete, pana la 20-21 de ani,cu 5-6 ani mai mult decat la jumatatea secolului al XIX-lea.Apoi, preocuparile femeii se diversifica. Pe langa cele legate decariera si de meseriile feminine care nu intarzie sa apara, sunt prezentenumeroase altele, legate de ceea ce am putea numi timpul liber, el insusio noua categorie in viata femeilor. Ne gandim in primul rand la lecturasi calatorie dar si la plimbari, excursii sau spectacole de teatru siopera. Imaginea casei si cresterea copiilor nu dispar ca activitatispecific feminine dar lor li se alatura altele intr-un univers femininin continua diversificare.
Cu toate acestea, piedicile sunt inca numeroase. Pe primul loc stauchestiunile de ordin juridic. Fara drepturi politice, femeile suntobligate sa se conformeze prevederilor discriminatorii si ale CoduluiCivil, ce statua suprematia masculina nu numai la nivelul sfereipublice dar chiar si la acela al sferei private. Cu toate ca statulmodern intervine printr-o serie de legi care vizau protectia femeii,incapacitatea juridica a acesteia se mentine. In al doilea rand,prejudecatile, cliseele si parerile preconcepute, feminine si masculinedeopotriva, sunt obstacole greu de invins. Femeile sunt constiente deacest lucru si de aceea emanciparea era conceputa drept un proces cetrebuia sa inceapa cu ele insele.
Modelul elitei este receptat si asimilat, cu toate ca uneori informe denaturate, aspect speculat cu talent de Caragiale in scrierilesale. Dincolo de aceasta, ramane insa dorinta femeilor din clasa demijloc de a se inscrie in miscarea feminina romaneasca. Ele, anonimelefara glorie, au furnizat masa acestei miscari si au sustinut-o ori decate ori a fost nevoie.