Pe data de 18 iunie va avea loc premiera filmului "Monster" in Bucuresti; cu un palmares de 12 premii internationale, printre care premiul Oscar, Ursul de Argint si Globul de Aur, toate pentru Charlize Theron. Regia si scenariul sunt semnate de Patty Jenkins, iar din distributie fac parte: Charlize Theron, Christina Ricci, Bruce Dern, Lee Tergesen, etc. Este o coproductie SUA - Germania din 2003 si dureaza 109 minute.
Charlize Theron, castigatoarea premiului Oscar pentru cea mai buna actrita in rol principal, joaca in "Monster", un film extrem de tensionat din punct de vedere emotional, care prezinta secretele ascunse in spatele titlurilor de senzatie legate de Aileen Wuornos, ucigasa in serie care ura barbatii si care a fost executata in 2002 in Florida.
Regizoarea Patty Jenkins dezvaluie o poveste de dragoste infiripata in ciuda ororilor si a patologicului care le caracterizeaza pe cele doua protagoniste cu probleme de adaptare sociala: Wuornos, o prostituata ratata, care isi ucide majoritatea clientilor, si Selby Wall (Christina Ricci), pe care parintii au trimis-o sa locuiasca la o matusa din Florida pentru "a se vindeca de homosexualitate". Cufundata intr-o depresie cu tendinte sinucigase, Aileen nimereste din intamplare intr-un bar, unde o intalneste pe Selby, de care se indragosteste imediat. Pentru a putea pastra relatia cu Selby, ea continua sa se prostitueze, ceea ce-i va alimenta furia ucigasa, din ce in ce mai puternica, pe care n-o mai pot astampara decat omorurile care se tin lant, in timp ce presa o numeste prima femeie ucigas in serie - un monstru.
Filmat in multe dintre locatiile in care Wuornos si-a comis crimele intre 1989 si 1990, date fiind atmosfera lor macabra, verosimilitatea si simpatia pe care eroul negativ a castigat-o cu greu, "Monster" a fost definit drept o continuare a marilor filme iconoclaste din America anilor '60 si '70. Cu Bruce Dern intr-unul dintre rolurile principale, "Monster" este in acelasi timp un comentariu social acid, un road movie, dar mai ales o poveste de dragoste. Theron se dedica trup si suflet acestui rol, cu o incrancenare rar intalnita - trebuie mentionata surprinzatoarea transformare fizica, egalata doar de profunzimea psihologica cu care isi interpreteaza personajul - ceea ce va surprinde publicul obisnuit cu filmele sale de pana acum, iar Jenkins, regizoare si scenarista, se afirma ca un talent in plina ascensiune.
"Este cea mai optimista persoana pe care am intalnit-o", spune Charlize Theron despre Aileen Wuornos, prostituata din Florida care a fost executata in 2002 pentru uciderea a sase barbati. "N-a vazut niciodata jumatatea goala a paharului; cauta mereu partea buna a lucrurilor, raza de lumina din orizontul indepartat. O admir pentru ca n-a cerut niciodata simpatia nimanui".
"Monster", filmul de debut al regizoarei si scenaristei Patty Jenkins, este la fel de emotionant si de complex ca maleficul sau anti-erou. Continuand in spiritul unor firme care au iesit din tipare, precum "In Cold Blood", "Badlands", "The Executioner's Song", si "Dead Man Walking", "Monster" arunca o privire lipsita de compasiune asupra ucigasei - dar si asupra societatii al carei produs este aceasta - si reuseste cumva sa atraga publicul de partea ei.
Transformarea lui Charlize Theron
Cruciala pentru succesul filmului a fost interpretarea de exceptie a lui Charlize Theron, frumoasa si curajoasa actrita binecunoscuta pentru rolurile sale in filme precum "Legea Pamantului", "Avocatul diavolului" si "Jaf in stil italian". "Nu cred ca vreunul dintre noi se astepta la transformarea totala pe care au reusit-o Patt, Charlize si make-up artistul Toni G.", spune producatorul Clark Paterson. "Efetele individuale sunt foarte subtile, dar rezultatul final este o transformare deplina, care ii va surprinde pe multi". Peterson continua, povestind despre prima oara cand a vazut-o pe Charlize in rolul personajului Wuornos: "In prima zi a testelor de filmare, a trecut o femeie pe langa noi, si am crezut ca este asistenta lui Charlize. Mi-amintesc ca mi s-a parut ca seamana foarte bine cu Aileen; dupa ceva vreme, mi-am dat in sfarsit seama ca este chiar Charlize. Lentilele de contact, parul, intrase cumva atat de adanc in rol incat imaginea personajului pusese stapanire pe ea. A fost o transformarea cu adevarat remarcabila, la care ma bucur ca am putut asista."
Theron explica parcursul sau pana la interpretarea unui rol in filmul "Monster": "Lucram la "Jaf in stil italian", si de regula nu citesc scenarii atunci cand sunt angajata intr-un alt proiect, dar agentul meu mi-a spus ca este ceva care merita vazut. Iar atunci cand am intalnit-o pe Patty, era atat de incantata si de dornica sa treaca la treaba... nu e un lucru des intalnit in meseria mea."
Pentru a o interpreta pe Wuornos, Theron - care si-a inceput cariera ca model in Africa de Sud, tara sa natala, inainte de a veni ca balerina in Statele Unite alaturi de Joffrey Ballet - a luat in greutate aproximativ 15 kilograme. La fel de importante in realizarea extraordinarei transformari fizice au fost eforturile extraordinarei make-up artist Toni G, recomandata pentru colaborarea cu "Monster" de legendarul Rick Baker, castigator al unui Premiu al Academiei si vrajitor al efectelor speciale, cu care ea mai lucrase la filme precum "Dr. Seuss povesteste: Cum a furat Grinch Craciunul", regizat de Ron Howard, si "Planeta maimutelor", in regia lui Tim Burton.
"Am fost profund impresionata de extraordinara putere de implicare a lui Patty si Charlize in acest proiect", spunea Toni G. dupa prima intalnire avuta cu producatorii. "Mi s-a parut ca este un proiect facut cu dragoste, si acesta nu este un lucru des intalnit". Dupa ce si-a anuntat colaborarea, prioritatea lui Toni G. a fost sa studieze poze ale tinerei actrite si sa le compare cu cele ale femeii pe care aceasta dorea s-o interpreteze. "Cand am inceput sa ma uit la pozele lui Aileen si ale lui Charlize, mi-am dat seama ca am nevoie de cel mai bun ortodont cu putinta, deoarece o dantura proasta este genul de lucru care poate dauna verosimilitatii filmului". Doua variante de dantura au fost construite pentru Theron, una fiind folosita pentru momentele in care era filmata de la distanta, iar alta pentru prim-planuri. "Dintii au fost cea mai dificila structura pe care am proiectat-o, deoarece Charlize trebuia sa invete sa vorbeasca cu ei, exact ca atunci cand cineva trebuie sa-si modifice felul de a vorbi pentru ca poarta un aparat dentar; se modifica spatiul de care limba are nevoie pentru a articula asa cum trebuie", explica Toni G. "Dar Charlize s-a descurcat perfect in timp ce si-a jucat rolul. In cele din urma, cred ca au avut un efect beneficiu asupra felului in care vorbeste, si i-a folosit chiar si in timpul repetitiilor". Theron, care a lucrat cu celebrul antrenor de dialect Brooks Baldwin pentru a se pregati in vederea rolului, spune ca "puteam sa port dintii, machiajul si lentilele de contact chiar si 16 ore la rand, nu ma deranjau cu nimic".
"Zona cu cel mai gros strat de machiaj era cea din zona ochilor - pleoapele au fost ingreunate cu ajutorul gelatinei, ceea ce o facea sa para obosita. In rest, n-am folosit decat farduri", explica Toni G. "Scopul nostru era sa nu-i incarcam prea mult tenul, sa pastram un aspect natural. Dar a trebuit totusi sa folosim mai multe straturi. S-a redus totul la aplicarea diverselor texturi pe pielea ei perfecta, alba ca laptele". Pentru a obtine acest efect, Toni G a inceput prin a aplica un strat de baza, pe care l-a uscat perfect pentru a crea o prima varianta de textura a pielii. "Apoi, i-am pictat fata ca si cand m-as fi aflat in fata unei piese prostetice", simplifica Toni G procedura de machiere, care dura aproximativ doua ore, si implica aplicarea machiajului cu un dispozitiv pe baza de aer pentru a mima imbujorarea, pistruii sau arsurile solare. "Fata, gatul, mainile ei, totul avea un strat de fard pe deasupra.
Producatorul Mark Damon compara uimit transformare fizica cu cea prin care au trecut Robert DeNiro in "Raging Bull" si Daniel Day-Lewis in "My Left Foot": "Sunt o gramada de actori dispusi sa ia in greutate sau sa schimbe felul de a arata pentru a prim un rol. Dar in cele din urma, interpretarea, si nu transformarea fizica, este cea memorabila". "Nu m-am gandit prea mult la asta", spune Theron atunci cand este intrebata despre asteptarile publicului. "Mi s-a parut ca acest rol imi ofera sansa fantastica de a ma dezvolta in plan profesional. Personajul lui Aileen a fost categoric cea mai mare provocare a vietii mele, dar si cel care mi-a adus cele mai multe satisfactii".
Chiar daca povestea lui Wuornos este bine cunoscuta marelui public, multor personaje care o inconjoara in "Monster" li s-a schimbat numele, si cerintele dramatice au facut sa fie adaugate cateva personaje fictive sau profund modificate. Atunci cand a fost intrebata despre faptul ca va trebui sa interpreteze un personaj real, Theron a recunoscut cu sinceritate: "La inceput, am fost total inspaimantata. Cea mai mare responsabilitate pe care ti-o asumi este legata de faptul ca vorbim despre viata cuiva care nu mai este printre noi, si trebuie sa incerci sa prezinti experientele prin care aceasta persoana a trecut cu tot respectul de care esti in stare, dar in acelasi timp sa nu faci nici o concesie senzationalului. Cu o saptamana inainte de filmari, am intrat in panica", isi aminteste actrita. "Ma rugam sa pot intra in pielea acestei femei, ca interpretarea mea sa vina apoi de la sine. Si eram foarte emotionata; am sunat-o adesea pe Patty la trei dimineata. Dar daca ai noroc, aceste decizii chiar iti patrund in subconstient, pentru ca ti-ai invatat bine lectia si ai facut toata munca de cercetare".
Regizorul Jenkins vorbeste despre incarcatura emotionala a filmului; "Am simtit ca sunt datoare fata de public sa exprim faptul ca Wuornos a facut niste lucruri cumplite, si nu sa ridic in slavi povestea unei ucigase in serie, ci sa ma pun in slujba adevarului, care ne arata ca aceasta persoana - care la randul ei a fost si ea o victima - s-a confruntat cu problemele ei in cel mai prost fel cu putinta, ucigand oameni nevinovati si distrugand atatea si atatea vieti. Astfel incat responsabilitatea aceasta a fost extrem de importanta pentru mine."Theron, care a imigrat din Africa de Sud in America in 1994, si care nu cunostea detaliile povestii lui Wuornos inainte de a se implica in "Monster", adauga: "Am vrut doar sa spunem adevarul, n-am vrut sa facem un film care sa inspire compasiune pentru un ucigas in serie. Si atunci cand te marginesti la a spune adevarul, cand observi lucrurile indeaproape, ajungi si sa castigi cumva simpatia publicului".
Scufundandu-se in analiza scrisorilor trimis de Wuornos din inchisoare, Theron a imprumutat cateva dintre stereotipiile verbale ale femeii, expresiile si cuvintele incorecte, care s-au regasit apoi in scenariu si in explicatiile naratorului: "Folosea tot timpul expresia 'si tot asa'", povesteste Theron. "Mai schimba si locul cuvintelor in anumite expresii, si am inceput si eu sa fac asta".
O poveste de dragoste
"Monster" este o poveste despre viata cuiva, despre o femeie care se afla in cautarea dragostei, despre nevoia sa profunda de a fi iubita", spune Theron. "Din acest punct de vedere, este o minunata poveste de dragoste, nu doar un film despre o ucigasa in serie". "Monster" este o poveste de dragoste", aproba producatorul Mark Damon. "Aileen n-ar fi trait atatia ani daca n-ar fi intalnit-o pe Selby. S-a abuzat de ea, a fost tratata ca un gunoi o viata intreaga, si a invatat sa nu mai aiba incredere in nimeni. Cred ca aspectul lesbian al relatiei lor n-are nici o relevanta. Aileen nu si-a dorit decat dragoste, a trait in cautarea iubirii".
Intr-un fel dezarmant, in ciuda faptului ca spune povestea unei ucigase in serie, "Monster" reuseste sa foloseasca niste motive clasice ale povestilor hollywoodiene de dragoste. Una dintre scene, o plimbare pe role care are drept fundal un cantec din anii '80, flirteaza cu un kitsch constientizat. "Ma tot gandeam ca daca unele dintre scene s-ar petrece intre nu barbat si o femeie, filmul ar fi prea direct, prea simplist", spune Jenkins. "Dar in acest context a devenit atat de puternic, deoarece ambele personaje cauta acest gen desuet de iubire".
Crucial pentru a face ca povestea de dragoste din "Monster" sa para veridica a fost distribuirea in rolul lui Selby Wall a uneia dintre cele mai bune tinere actrite de la Hollywood, Christina Ricci. "Imi place aspectul nedefinit al acestor povesti", spune Ricci. "Trebuie sa ai o anumita simpatie pentru toate personajele pe care le interpretezi, dar ceea ce a fost interesant pentru mine a fost faptul c-am ajuns sa apreciez o persoana pe care in mod normal as fi denigrat-o. Aileen reprezinta un produs al societatii noastre, deoarece le intoarcem spatele celor care au cu adevarat nevoie de ajutorul nostru, si acesta este unul dintre aspectele care m-au atras la aceasta poveste". In timp ce Theron putea sa intre in pielea personajului sau cu ajutorul cercetarilor si a uimitoarei transformari fizice, Ricci a trebuit sa se confrunte cu un alt fel de provocari dramatice. "Din anumite punct de vedere, rolul Christinei este ceva mai dificil", spune Peterson. "In unele scene, nu face decat sa-i dea replica lui Charlize, sa reactioneze, dar cu toate acestea prezenta ei, intreaga sa interpretare, sunt la fel de puternice. Poate face atat de mult cu simpla privire, chiar daca rolul ei este doar sa stea si sa asculte. Aceasta este definitia unei actrite de valoare". Damon este de acord: "Este una dintre cele mai bune actrite. Exista o chimie intre ele, o electricitate care ilumineaza intreaga scena". "N-as fi putut s-o scot la capat fara ea. Christina este cea mai lipsita de inhibitii actrita cu care am lucrat vreodata", spune Theron despre partenera sa.
Intregind distributia filmului "Monster", in rolul lui Thomas, singurul prieten si confident al lui Wuornos, putem vedea un actor legendar, pe Bruce Dern. Personajul lui Dern face si el niste trimiteri la cateva filme clasice americane, care au influentat-o foarte mult pe regizoarea Jenkins. "Elia Kazan si Hal Ashby sunt doi dintre regizorii mei preferati, iar Bruce a lucrat cu amandoi (Cu Kazan la "Wild River" si cu Ashby la "Coming Home")", spune Jenkins, care citeaza multe dintre filmele Renasterii americane din anii '70 ca fiind niste repere stilistice majore pentru "Monster". "Bruce este unul dintre preferatii mei. Este ca un tata adoptiv pentru mine. Vreau sa spun ca ma uimeste din multe puncte de vedere. A reactionat atat de puternic la scenariu, inca de la inceput, ceea ce a fost incredibil pentru mine, deoarece sunt atatea referinte la personaje pe care el insusi le-a interpretat de-a lungul anilor".
Emotionanta prezenta a lui Dern in acest film este importanta si din alt punct: "In ciuda imaginii pe care ziarele au incercat s-o impuna, Aileen n-a urat barbatii", explica Theron. "Toti motociclistii de la The Last Resort o cunosteau si o apreciau. Avea prieteni, dintre care majoritatea erau barbati. Prezentarea relatiei sale cu Thomas este foarte importanta pentru intelegerea personalitatii ei". "Stiu ca voi spune un cliseu hollywoodian ieftin, dar ii admir atat de mult pe toti acesti actori", spune Jenkins despre distributia de exceptie a acestui film. "Acesti oameni se implica trup si suflet, lasa o parte din ei pe ecran. Nu se reduce totul la gesturi si la zambete, ei trec prin niste experiente traumatizante in incercarea de a da viata acestor personaje, si aceste lucruri se vad pe ecran".
Posteaza comentariu