Regizorul Olivier Dahan ne ofera in filmul "La vie en rose" ("La Mome") viziunea sa asupra vietii si personalitatii lui Edith Piaf, cantareata al carei talent a fermecat generatii intregi, pana in zilele noastre. O pelicula biografica emotionanta, un mozaic de momente importante din viata celei care a pornit din suburbiile sarace ale Parisului, ajungand apoi sa straluceasca pe marile scene internationale.
Piaf (pe numele sau real Edith Giovanna Gassion) a trait doar 47 de ani (a murit in anul 1963), iar filmul incepe cu un concert sustinut de ea la New York. Cantareata avea o stare de sanatate subrezita, aratand cu mult mai batrana decat era in realitate, din cauza artritei si a abuzului de droguri si alcool.
Insa micuta Edith era destinata succesului - cantand pe strazile Parisului, ea a fost remarcata de proprietarul unui club frecventat de clasa medie, dar si de elita, Louis Leplee (Gerard Depardieu), care ii deschide usile spre recunoasterea publicului.
Marion Cotillard a declarat despre personajul pe care l-a interpretat: "Am foarte multa admiratie pentru aceasta femeie si pe parcurs am descoperit ca existau si lucruri pe care nu le accepta. Tirania sa, de exemplu, imi spuneam ca este imposibil sa ai astfel de raporturi cu cei din jurul tau. Si apoi am inteles ca singuratatea pentru ea era dincolo de insuportabil si am vazut ca nu accepta decat putine persoane, nu neaparat binevoitoare, care intrau in cercul sau. Si atunci m-am atasat foarte tare de ea."
Piaf a stat mereu sub semnul geniului si al tragediei - prima sa iubire i-a oferit un copil, pe care l-a pierdut insa la scurt timp dupa nastere, lucru care i-a marcat existenta pana la moarte. Vocea Parisului a primit insa a doua sansa in dragoste si l-a intalnit pe boxerul Marcel Cerdan, a carui amanta perfecta a fost pana cand un tragic accident de avion i l-a rapit, chiar in timp ce se indrepta spre iubita lui. A fost marea iubire a Frantei, o dragoste a carei traiectorie tragica a adus un plus de tristete la nesfarsitele suferinte din viata lui Piaf.
Acestea au fost doar cateva dintre evenimentele importante din viata lui Piaf, toate prezente sau amintite in pelicula "La vie en rose". Restul... vei descoperi singura. Regizorul a preferat sa se axeze asupra imaginii personale despre solista, realizand o pelicula in care dramatismul atinge cote fantastice. Ar fi fost greu sa gresesti cu o poveste atat de incredibila... Chiar si asa, trebuie subliniat meritul scenaristilor (Olivier Dahan si Isabelle Sobelman), care contureaza un traseu inedit al povestii.
Figura, alura, stilul vestimentar, mersul, vocea... Marion Cotillard s-a transformat total in timpul filmarilor. Cu un talent de exceptie, a intrat in inima personajului, devenind, pentru 140 de minute ale filmului, Edith Piaf.
Si atunci, cum nu sunt si n-am fost niciodata o victima, sunt doar o comedianta care joaca comedie si care isi face meseria, am reintrat in realitate. Si atunci am inceput sa ma ingrijorez ca sunt bantuita de personajul lui Edith. Ma simteam slaba, ridicola, cand ma adresam oamenilor din jurul meu, ma trezeam ca am reactiile lui Edith Piaf, intonatia ei. A durat ceva timp sa ma reintegrez in mine, in creierul si corpul meu si sa nu mai am exaltari 'piafice'. Dar astazi stiu ca nu as mai aborda la fel un astfel de rol."
Vedeta a primit rolul Piaf inca inainte de scrierea scenariului, ceea ce reprezinta o recunoastere fara echivoc a abilitatilor sale artistice. Documentarea pentru rol a fost insa intensa, avand in vedere faptul ca actrita nu stia foarte multe lucruri despre viata solistei, inainte de a accepta rolul: "Stiam cateva dintre cantecele sale, deoarece pe la 20 de ani eram pasionata de muzica realista. Despre viata ei nu stiam insa prea multe. Simpla ei evocare ma ducea cu gandul la bunica mea, care avea exact aceeasi talie si inaltime cu a lui Edith - iar acest lucru mi-a servit ca reper in acest film - si parca o aud spunand (fara sa-mi dau seama daca glumeste sau nu): 'As fi putut sa fiu cantareata, dar exista deja La Mome Piaf!'."
Actrita a adaugat: "Am citit scenariul, dar nu mi-am dat seama de nici o dificultate de care as fi putut sa ma lovesc. In ceea ce priveste filmarea, am gasit masura justa, in asa fel incat sa nu ma simt epuizata dupa scenele foarte grele. Cel mai greu a fost sa gasesc proportia corecta in a o interpreta pe Piaf fara a o transforma intr-o caricatura, dar nici sa nu-i diluez personalitatea si, deci, veridicitatea. In fiecare zi am facut echilibristica din aceasta cauza, dar mi-a facut si o imensa placere, pe de alta parte. A existat pe parcursul intregii perioade de filmari o magie! Si, in plus, ma pregatisem inainte."
Portretizarea acestuia pare a fi prea lunga si poate nu atat de necesara, distragand atentia de la povestea principala, care ramane, intotdeauna, Edith Piaf, ea insasi o poveste... Cu toate acestea, scenele sunt realizate "curat", de o importanta cruciala fiind momentul in care cantareata afla de moartea lui Cerdan. O regie de exceptie si un adevarat tur de forta al lui Marion Cotillard...
Flash-back-urile, desi numeroase, nu impiedica intelegerea fireasca a firului actiunii. Fragmentele vietii lui Piaf sunt amestecate, ca intr-un mozaic, creand uneori confuzie, dar, o data ce interpretarea lui Cotillard intra in prim-plan, orice fel de indoieli referitoare la scenariu si regie dispar.
Filmul merita vazut. Pentru povestea unei vieti chinuite devenita succes pur, pentru talentul deosebit al lui Piaf, pentru povestea de dragoste aproape obsesiva pe care a trait-o, pentru melodiile exceptionale pe care le-a cantat, pentru vocea ei minunata, pentru o interpretare de nota zece a lui Marion Cotillard, pentru bucuria sufletului tau. Nu vei fi dezamagita - Edith Piaf merita.