Disciplinarea trebuie să-l înveţe pe copil auto-controlul şi încrederea în sine prin concentrarea asupra lucrurilor pe care dorim să le înveţe. Bătaia nu rezolvă nimic!
1. Pedepse nepotrivite
Două tipuri de pedeapsă sunt utilizate frecvent de părinţi şi educatori pentru a opri un comportament negativ:
1) Mustrările verbale şi dezaprobarea comportamentelor negative;
2) Bătaia care implică durere emoţională sau fizică severă.
Ambele forme de pedeapsă se centrează pe comportamentul nedorit şi nu-l învaţă pe copil cum să se comporte adecvat.
Alte forme de disciplinare neadecvată sunt: comenzile - “stai jos şi nu vorbi!”, “, afirmaţiile explozive, chiar agresive - “eşti într-un necaz mai mare decât crezi”, criticile - “atâta poţi?” ameninţările “dacă nu te potoleşti te duc la doctor/director etc”, adresările depreciative – “vei învăţa vreodată să scrii corect?”
Dar aceste metode rareori îl fac pe copil să se comporte bine, în schimb generează tristeţe, stimă de sine scăzută, furie, comportament agresiv, dorinţa de răzbunare, coşmaruri, enurezis, nerespectarea autorităţii, stări depresive, anxietate, consum de droguri sau delincvenţă.
2. Disciplinarea pozitivă
Disciplinarea trebuie să-l înveţe pe copil auto-controlul şi încrederea în sine prin concentrarea asupra lucrurilor pe care dorim să le înveţe. Ea este baza pentru orientarea copiilor asupra modului în care pot fi în armonie cu ei înşişi, cum să îşi înţeleagă propriul comportament, cum să aibă iniţiativă, să fie responsabili pentru propriile alegeri, cum să se respecte pe ei şi pe ceilalţi.
Dacă sunteţi părinte, amintiţi-vă primii ani din viaţa copilului dumneavoastră, cum a fost învăţat să ridice mânuţele, să bată din palme sau să meargă. Aţi dat exemple, aţi încurajat copilul şi aţi căutat momente potrivite pentru a repeta, fără a lovi, insulta, ţipa sau ameninţa. Încurajarea este o modalitate eficientă de recompensare a copilului, care-l stimulează pe acesta să înveţe. Încurajarea comportamentului adecvat ajută la construirea stimei de sine, întrucât copilul învaţă că este direct responsabil de câştigarea acestei recompense.
Ignorarea uneori a comportamentelor neadecvate (crize temperamentale, plâns pentru a obţine ceva ce i-a fost refuzat, etc) îl învaţă pe copil autocontrolul, deoarece nu obţine atenţia celorlalţi prin comportamentul nepotrivit. Copilul învaţă astfel că primeşte atenţie doar dacă este calm şi îşi exprimă adecvat dorinţele.
3. Cum învăţăm copilul să se poarte bine
Majoritatea adulţilor folosesc instrucţiuni negative: “nu alerga prin casă”, “nu arunca jucăriile”. Adesea nu realizează cât de des le folosesc.
Disciplinarea pozitivă este un proces complex ce recunoaşte şi recompensează comportamentul adecvat al copilului în felul următor:
- Comportamentul potrivit este descris: “Acum ne aşezăm la masă în linişte”
- Argumentaţie clară “Vom începe să facem temele la matematică urmărind fiecare exerciţiu atent”
- Confirmare: “Vezi de ce este important să urmărim atent exerciţiile? Astfel le vom rezolva corect”
- Întărirea comportamentului corect: menţineţi contactul vizual cu copilul, zămbiţi când execută corect sarcina, oferiţi la sfârşit mai multe minute de joacă, recompensă pentru efectuarea temelor.
Astfel copilul învaţă şi se dezvoltă correct, prin utilizarea disciplinării pozitive de către părinţi şi educatori.
Articolul a fost realizat de Andreea Biji, psihoterapeut în cadrul organizaţiei Salvaţi Copiii şi face parte din campania “Ascultă-i sufletul!”, campanie de educare şi de sensibilizare pentru a combate violenţa la adresa copiilor. Semnează şi tu petiţia împotriva violenţei asupra copiilor la adresa: http://www.petitieonline.com/manifest_impotriva_violentei_la_adresa_copiilor