Cel mai recent studiu realizat de Consiliul National al Audiovizualului (CNA), la nivel national, a stabilit nivelul de dependenta de calculator al copiilor si activitatile pe care acestia le desfasoara in fata computerului.
Conform studiului CNA, desfasurat in colaborare cu Metro Media Transilvania, in perioada septembrie-octombrie 2007, in timpul liber, 45% dintre copii se joaca pe video sau pe calculator. Desi copiii sustin ca folosesc computerul si, in special, Internetul, pentru a se documenta si pentru a le fi mai usor procesul de invatare, studiul CNA a demonstrat ca 50% dintre ei se joaca, iar 47% discuta pe chat-uri.
In acelasi sens, una dintre concluziile foarte importante ale studiului "Copiii si calculatorul", realizat de ECDL Romania in 2005, a fost aceea ca elevii din invatamantul primar bucurestean (clasele a II-a, a IV-a si a VII-a) vad computerul ca pe ceva recreativ, bun pentru jocuri, filme si muzica.
In 2006, ECDL Romania atragea atentia asupra riscurilor la care sunt supusi elevii de liceu ai "generatiei online".
Pornind de la informatiile adunate de studiile amintite, este clara necesitatea restructurarii modului in care pregatirea in utilizarea computerului este efectuata in prezent. Procesul lent de pregatire a profesorilor la standarde internationale, intr-o masura semnificativa, si rigiditatea in a le oferi copiilor accesul la tehnologie, acolo unde dotarile tehnice exista, continua sa impiedice raspandirea unui nivel de baza a cunoasterii calculatorului, nu doar din punct de vedere al jocurilor.
Interesanta a fost si perceptia diferita asupra calculatorului a copiilor cu varste cuprinse intre 8-14 ani. Printr-un exercitiu distractiv, copiii au fost rugati sa se gandeasca la un utilizator tipic de computer si sa-l deseneze pe o foaie de hartie, prezentand toate detaliile care li se par relevante.
Pentru a verifica rezultatele acestui joc, copiii au completat si un chestionar alcatuit din cateva intrebari legate de utilizator si de rolul calculatorului in viata lor.
Astfel, in Bucuresti, spre deosebire de situatia relevata prin studiile internationale, rezultatele arata ca fetele si-au depasit "frica de calculator", dar diferentele dintre baieti si fete sunt nesemnificative: doar 22% dintre fete nu au desenat un computer, iar 64% au desenat utilizatorul cu fata spre privitor. Baietii, in proportie de 18%, nu au desenat calculatorul, iar 59% au desenat utilizatorul din fata.