Cladirile vechi confera personalitate unui oras, vorbind vizual despre
cultura si istoria lui. In avalansa stilurilor "actuale" ce caracterizeaza
constructiile generic denumite moderne, aceste cladiri de inceput de
secol XX isi accentueaza parca farmecul, constituindu-se ca repere de
nezdruncinat in arhitectura.
Va prezentam o casa colectiva, situata in centrul capitalei a carei
linie exterioara se identifica stilului neoromanesc.
In efervescenta culturala a inceputului de secol XX, creatia renumitului
arhitect Ion Mincu a impulsionat dezvoltarea unei adevarate scoli
nationale de arhitectura, adepta similitudinilor curentului european
Art-Nouveau, si care la noi a capatat denumirea de neoromaneasca. Acest
stil neoromanesc, prezent in cladirile de interes public si privat
deopotriva, se remarca printr-o creativitate traditionala, care preia
elemente consacrate ale artei romanesti si le prelucreaza armonios,
inovator, spectaculos.
Caracteristic stilului neoromanesc este ornamentatia exterioara
bogata, lucrata in stucatura sau piatra, si prezenta reconfigurata
a vechilor elemente specifice casei taranesti cum ar fi foisorul sau
cerdacul. Totodata stilul brancovenesc, impunator prin coloanele superb
subliniate in volumetrie, este restilizat in curentul neoromanesc.
Referindu-ne la aceasta vila, aflata pe coltul a doua strazi centrale
. Aurel Vlaicu si Alexandru Fillipide - pozitionarea ei este excelent
incadrata in mediul urban. Prin amplasarea pe colt ea devine cap de
perspectiva, putand fi observata si admirata din mai multe unghiuri. In
acest sens intrarea principala, configurata in ansamblul volumului
cilindric ce preia motivul foisorului, are o plaja ampla de perceptie,
directionand clar, direct, spre accesul in cladire.
Cornisa este frumos subliniata prin ornamentatia bogata din stucatura,
prezenta la nivel superior. Forma lucarnelor incanta, fiind atent
studiata, desi podul folosea pe timpuri doar ca spatiu de depozitare. Acum
ea ofera o multitudine de variante de amenajare, structura acoperisului
fiind superb conturata la interior printr-o patina fermecatoare. In
plus, inaltimea de aproximativ sase metri nu pune problema transformarii
podului in spatiu locuibil.
Ancadramentele ferestrelor sunt conturate prin forme curbe care fac
parte din aceeasi familie si sunt elemente ce confera unitate in aspectul
exterior. Balcoanele sunt preluate compozitional din stilurile romanesti
vechi, respectiv din lemn . sugereaza cerdacul caselor taranesti, iar
cel masiv, iesit in consola, aduce in prim-plan stilul brancovenesc.
Global, arhitectura acestei case este foarte reusita din punct de vedere
compozitional. Exista un echilibru remarcabil al golurilor, controlat
atat pe verticala, cat si pe orizontala. Aceasta casa colectiva a
fost proiectata initial, la inceputul secolului XX, pentru o familie
generoasa ce numara mai multe generatii. Astfel, fiecare nivel cuprinde
apartamente care sa faca fata exigentelor individuale ale mai multor
familii. Bineinteles ca in timp organizarea interioara a fost modificata
si datorita echiparii cu utilitati a cladirii.
Desi exteriorul este bogat decorat, interiorul, prin comparatie, este mai
modest. De altfel, acest lucru este caracteristic stilului neoromanesc,
deoarece exteriorul se dorea a fi impozant si atragator. Pentru cine
isi doreste sa se transpuna in parfumul inceputului de secol XX, aceasta
casa poate reprezenta un pas important in materializarea visului sau.
© Copyright:
Casa colectiva in stil neoromanesc
Cladirile vechi confera personalitate unui oras, vorbind vizual desprecultura si istoria lui. In avalansa stilurilor "actuale" ce caracterizeaza constructiile generic denumite moderne...
De Adela Parvu
Posteaza comentariu