Eticheta la serviciu

Fiecare dintre noi are cel putin un motiv pentru care a ales sa fie angajata in cadrul unei companii.

Fiecare dintre noi are cel putin un motiv pentru care a ales sa fie angajata in cadrul unei companii.

Fie ca ne dorim un venit constant, fie ca dorim sa avansam in cariera, fie ca ne dorim sa ne simtim utile sau sa facem parte dintr-o echipa, toate aceste obietive nu pot fi atinse daca nu acceptam faptul ca facem parte dintr-o colectivitate si trebuie sa respectam macar cateva reguli de eticheta.

Fiecare dintre colegii tai are experiente si trecuturi diferite, motive, ambitii si obiective diferite, iar pe unii dintre acestia ii placi, pe altii nu. Invata de la fiecare dintre ei cum sa te comporti in interiorul companiei sau in lumea afacerilor sau, din contra, de ceea ce trebuie sa te feresti sau sa eviti cand este vorba de manifestarile tale.

Spatiul personal


O prima regula este sa nu invadezi spatial personal al interlocutorului tau. Incearca sa nu stai foarte aproape atunci cand discuti cu cineva.

Uzantele spun ca o distanta de aproximativ 60 cm intre tine si interlocutor este rezonabila. Intr-o mare masura persoanele care isi simt “invadat” spatiul personal nu mai sunt atente la discutie, doresc incetarea acesteia si evita pe viitor discutiile cu persoana respectiva.


In cazul persoanelor care vorbesc prea incet acestea pot fi rugate sa vorbeasca putin mai tare fara a jigni sau a fi nevoita sa inchei discutia fara sa sti subiectul.

Poti incerca intoarcerea capului sau aplecarea usoara catre interlocutor insa revin-o in pozitia initiala imediat ce ii oferi un raspuns.

Acorda atentie diferentei de inaltime dintre tine si interlocutorul tau. Distanta trebuie sa fie suficient de mare astfel incat acesta sa nu se simta inconfortabil uitandu-se la tine de sus in jos, sau invers.

Respectul fata de autoritate


Intr-o organizatie postul pe care il ocupa o persoana din fata ta denota si puterea sa de decizie. Fii atenta sa nu te manifesti peste masura de familiar cu colegii sau superiorii.

O bataie prieteneasca pe umar, un cot dat colegului in gluma, o imbratisare nevinovata poate sugera o intimidate inexistenta.

 Pastreaza intotdeauna o distanta respectuoasa in conversatiile pe care le ai si nu uita ca seful tau, chiar daca se tutuieste cu colegii tai si chiar cu tine, urmareste, de fapt, facilitarea comunicarii si a increderii reciproce si nu renuntarea la rangul stabilit in companie si la respectul ce i se cuvine.

Cerere si oferta – Ajutor!


Se spune ca cea mai buna si mai usoara cale pentru a obtine ajutor este sa il dai. Este firesc sa iti ajuti colegii fara a cere altceva in schimb, decat recunostinta celui ajutat.


Atunci cand primesti tu ajutor un simplu multumesc este absolut necesar indiferent de cat de neinsemnata este favoare ce ti se face.

Atunci cand ai ocazia poti chiar sa multumesti sau sa complimentezi colegul sau colega ce te-a ajutat in fata superiorului direct.

Complimentele de genul "buna treaba!" sau "bine facut!" poate ridica moralul colegilor tai, iar ei pot observa ca esti o persoana atenta la realizarile lor, feedback-ul tau nefiind trecut cu vederea. Evita insa sa exagerezi in oferirea complimentelor pentru ca altfel iti pot fi discreditate atat cuvintele cat si sinceritatea.

Conflictele interne


Fie ca vei dori sau nu, intr-o buna zi te poti certa cu unul dintre colegii tai sau te vei trezi atrasa in conflictul altor persoane. Intotdeauna porneste de la premisa ca toti cei angrenati in conflict doresc de fapt acelasi lucru – treaba bine facuta – si doar diferentele privind modul de realizare difera. Nu evita sa te contrazici cand ai o parere puternica despre un anumit mod de lucru.

Fa-o insa intr-un limbaj decent, ofera argumente si nu explicatii si nu recurge niciodata la atacuri personale.
De asemenea, evita sa iei personal atacurile colegilor tai.

Indiferent de motivul disputei este bine ca aceasta sa fie dezbatuta in particular, intr-o sala sau intr-un birou separat, iar daca acest lucru nu este posibil, nu trebuie sa te temi si este bine sa iti sustii parerea clar si raspicat.

Fereste-te in astfel de cazuri sa te lasi prada incapatanarii doar datorita faptului ca toti ochii sunt atintiti pe tine si trebuie neaparat sa ti se dea dreptate. Accepta argumentele valabile si cere la randul tau oponentului acelasi lucru.

In cazul in care ai intervenit intr-o disputa creata intre colegii tai asteapta-te ca acestia sa se uneasca impotriva ta. Nu uita insa ca a spune ceea ce crezi, a sustine intotdeauna adevarul nu este acelasi lucru cu a tine cu o parte sau cealalta.

Pastreaza-ti rolul obiectiv si poti iesi cu bine din incurcatura in care te-ai bagat. Mai devreme sau mai tarziu si ei vor intelege si vor aprecia pozitia ta.

Limbajul indecent


In mediul organizational, obscenul si profanul nu are ce cauta, insa, trebuie sa recunoastem ca in anumite grupuri restranse, cu sau fara voie, auzim si astfel de cuvinte.

Exprima-ti intotdeauna dezgustul fata de un asemenea limbaj, nu folosi astfel de cuvinte, evita sau paraseste grupul in care acestea sunt uzitate.

Guma de mestecat


Cu siguranta nu este nimic rau in mestecatul gumei. In plus medicii stomatologi (sau reclamele?!) chiar ne-o recomanda dupa fiecare masa (in cazul in care ne este imposibil sa ne spalam imediat pe dinti).


Ai grija insa sa o savurezi cand esti singura in birou, iar plescaitul sau pocnitul baloanelor nu deranjeaza pe nimeni.

In cazul intalnirilor de afacei, a reuniunilor cu clientii sau furnizorii sau in timpul sedintelor, renunta la guma de mestecat daca nu vrei ca intalnirea respectiva sa fie sortita esecului.