Ai acumulat suficienta experienta
in activitatea profesionala, rezultatele muncii tale sunt, mai mereu,
de la multumitoare pana la foarte bune, insa nu poti scapa niciodata de
criticile echipei sau ale superiorului tau, fie ele mai mici sau mai
mari. De cele mai multe ori, acestea te deranjeaza si te afecteaza
destul de mult. Cum, de obicei, este imposibil sa le eviti, cel mai
bine este sa inveti sa le primesti.
Analizeaza cu calm
De cate ori esti criticata, nu te grabi sa ripostezi. Gandeste-te,
inainte de toate, daca ceea ce ti se reproseaza este adevarat. Este
posibil, de multe ori, chiar sa fi facut tu vreo omisiune si nu e nimic
rau in faptul ca ai fost atentionata.
Dar, in acest caz, este vorba despre criticile fondate, insotite de o
argumentatie solida, pe care trebuie sa le accepti, oricat de mult iti
displac, si din care ai de invatat. Se poate ca superiorul tau sa nu
fie deranjat de faptul ca tu ai gresit, intentionat sau nu, dar vrea sa
se asigure ca nu se va mai intampla in viitor.
Sunt situatii in care colegii sau seful te critica destul de grav
pentru fapte care: fie nu constituie o greseala capitala, fie nu intra
in atributiile tale, fie tin de echipa, fie nici nu le-ai facut. Deci,
criticile care ti se aduc sunt nefondate si nu merita sa le acorzi o
prea mare atentie. Tocmai din acest motiv trebuie sa analizezi foarte
bine si sa stii de ce esti acuzata, iar, in cazul in care esti
nedreptatita, sa stii cum sa reactionezi.
Nu raspunde agresiv
Nu este deloc indicat sa raspunzi pe un ton agresiv atunci cand nu iti
face placere ceea ce auzi. Nimanui nu-i face o prea mare bucurie sa fie
criticat. Daca cei din jurul tau te acuza pe nedrept, cere-le
explicatii si ofera-le si tu explicatia ta. Un raspuns calm si bine
argumentat poate salva orice situatie. Un raspuns agresiv nu face decat
sa ii multumeasca: ei au incercat sa te "agaseze" si si-au atins
scopul, iar tu ai intrat in jocul lor.
In cazul in care criticile aduse sunt de-a dreptul intemeiate, nu
raspunde cu un ton ridicat. Acestea nu trebuie sa te afecteze, de multe
ori sunt constructive: daca ai fost atentionata in legatura cu ceea ce
nu ai facut bine, este greu de crezut ca data viitoare nu vei fi mai
atenta. Astfel, criticile de azi nu te vor lasa sa gresesti maine.
Accepta-ti greselile
Daca ai gresit, nu cauta vinovati, nu incerca sa gasesti explicatii sau
sa te pierzi in justificari. De cele mai multe ori, ceilalti asteapta
ca tu sa remediezi situatia. Asuma-ti faptele! Acesta este primul pas
pentru a reusi sa faci fata cu brio si aspectelor neplacute din viata
ta profesionala.
Cere scuze si multumeste
In cazul in care ai facut o greseala prea mare, care a afectat si munca
echipei tale, desi ti-ai dori sa dispari si sa nu dai ochii cu nimeni,
comunicarea este solutia eficienta in astfel de cazuri. Cere scuze
tuturor pentru ceea ce ai provocat, multumeste-le pentru atentionare si
incearca sa faci in asa fel incat sa nu se mai repete situatia.
© Copyright:
Cum faci fata criticii?
Ai acumulat suficienta experienta in activitatea profesionala, rezultatele muncii tale sunt, mai mereu
Posteaza comentariu