Iti place sa lucrezi intr-o permanenta stare de stres? Cred ca nu, bineinteles! Ca si puterea si politica, conflictul interpersonal este o circumstanta naturala in serviciu, desi nu ia intotdeauna aceasta forma extrema si deschisa. In general, conflictul interpersonal poate duce la stres si se poate cumula cu starea tensionata provenita din alte surse.
Conflictul interpersonal se poate produce atunci cand o persoana, un grup sau un departament dintr-o firma, de exemplu, frustreaza pe un altul de atingerea obiectivului propus. In forma sa clasica, un conflict implica atitudini si comportamente diferite.
In ceea ce priveste atitudinile, partile aflate in conflict isi cultiva antipatia reciproca, se considera nerezonabile si dezvolta discutii, uneori neprincipiale, despre oponenti. Comportamentele in contradictoriu pot include porecle insultatoare, sabotajul sau chiar agresiunea fizica si/sau psihica.
Pentru a te proteja, sunt recomandate urmatoarele stiluri de rezolvare a conflictelor, a caror prezentare te va ajuta sa iti dai seama cum trebuie sa te comporti intr-o situatie conflictuala inevitabila.
Ocolirea conflictului
Avantajele acestui tip de rezolvare sunt: faptul ca nu te implici direct in conflict, esti scutita de stres, nu te expui unor amplificari a starii conflictuale si, foarte important, folosesti timpul si energia respectiva in folosul unor alte activitati. In schimb, exista si dezavantaje: s-ar putea ca situatia conflictuala sa nu se stinga si s-ar putea sa-ti pierzi popularitatea - daca o ai - printre anumiti colegi.
Observi ca sunt mai multe avantaje decat dezavantaje, asa ca merita sa iei in calcul folosirea acestui stil. O ultima precizare: acest stil presupune o cooperare redusa cu "adversarul" si o posibilitate redusa de a-ti impune interesele.
Stilul indatoritor
In aceasta situatie, partile bune constau in faptul ca ai control direct asupra situatiei, iti poate creste popularitatea in randul colegilor, vei fi simpatizata de ceilalti, vei fi sprijinita de catre colegi de cate ori vei accepta.
Inconvenientele acestui comportament provin din posibilitatea ca cei din jurul tau sa considere acesta un semn de slabiciune din partea ta. S-ar putea ca, datorita acestei atitudini, sa-ti scada prestanta, iar, daca o sa-ti para rau de cum ai reactionat, vei renunta definitiv la acest stil, care poate in alte situatii ar fi potrivit de folosit. Ma vei intreba: oare nu pierd prea mult daca abordez acest mod de comportament? Raspunsul meu este: in primul rand, gandeste-te la ceea ce ai putea castiga si raspunsul ti-l poti da singura.
Stilul competitiv
De beneficiile acestui stil te poti bucura numai daca ai de-a face cu un adversar mai slab: in mod sigur, vei castiga. Incearca sa iesi in evidenta: s-ar putea sa nu mai ai niciun adversar in viitor.
Ca puncte slabe, trebuie mentionat consumul emotional foarte mare si, daca este acumulat, capata semnificatii negative: nu poate fi folosit in orice situatie.
Sfatul meu este sa folosesti aceasta strategie in cazul in care dispui de un statut puternic, fie el formal sau informal.Stilul concesiv
In acest caz, consumul emotional nu este deosebit si poti merge la sigur in cazul in care exista interese asemanatoare. Acest comportament este o reactie inteleapta si o buna strategie de retragere cand alte strategii esueaza.
Neajunsurile acestui stil ar putea consta in faptul ca nu dai raspunsul cel mai creativ conflictului, nu este folositor cand exista o asimetrie de statuturi si chiar ar putea fi o pierdere de timp. Stilul este in esenta un compromis. "Oare este bine sa fac un compromis?" - ma vei intreba. Raspunsul meu este ca uneori suntem pusi in situatii fara iesire si de aceea ar trebui sa facem si cate un compromis, mai mare sau mai mic, mai ales in cazul aplanarii situatiei.
Stilul colaborativ
Acest compotament te ajuta sa obtii informatii despre ceilalti, daca te intereseaza.
Solutionarea poate duce ambele parti intr-o situatie mai buna. Dezavantajul este imposibilitatea de a folosi colaborarea in cazul in care persoana cu care esti in conflict este necunoscuta.Sper sa nu fii niciodata pusa in situatia de a face fata unei stari conflictuale si sa fii nevoita sa apelezi la stilurile acestea de rezolvare a conflictelor.