Iti place sa lucrezi intr-o permanenta stare de stres? Cred ca nu, bineinteles! Ca si puterea si politica, conflictul interpersonal este o circumstanta naturala in serviciu, desi nu ia intotdeauna aceasta forma extrema si deschisa. In general, conflictul interpersonal poate duce la stres si se poate cumula cu starea tensionata provenita din alte surse.
Conflictul interpersonal se poate produce atunci cand o persoana, un grup sau un departament dintr-o firma, de exemplu, frustreaza pe un altul de atingerea obiectivului propus. In forma sa clasica, un conflict implica atitudini si comportamente diferite.
In ceea ce priveste atitudinile, partile aflate in conflict isi cultiva antipatia reciproca, se considera nerezonabile si dezvolta discutii, uneori neprincipiale, despre oponenti. Comportamentele in contradictoriu pot include porecle insultatoare, sabotajul sau chiar agresiunea fizica si/sau psihica.
Pentru a te proteja, sunt recomandate urmatoarele stiluri de rezolvare a conflictelor, a caror prezentare te va ajuta sa iti dai seama cum trebuie sa te comporti intr-o situatie conflictuala inevitabila.
Ocolirea conflictului
Avantajele acestui tip de rezolvare sunt: faptul ca nu te implici direct in conflict, esti scutita de stres, nu te expui unor amplificari a starii conflictuale si, foarte important, folosesti timpul si energia respectiva in folosul unor alte activitati. In schimb, exista si dezavantaje: s-ar putea ca situatia conflictuala sa nu se stinga si s-ar putea sa-ti pierzi popularitatea - daca o ai - printre anumiti colegi.
Observi ca sunt mai multe avantaje decat dezavantaje, asa ca merita sa iei in calcul folosirea acestui stil. O ultima precizare: acest stil presupune o cooperare redusa cu "adversarul" si o posibilitate redusa de a-ti impune interesele.
Stilul indatoritor
In aceasta situatie, partile bune constau in faptul ca ai control direct asupra situatiei, iti poate creste popularitatea in randul colegilor, vei fi simpatizata de ceilalti, vei fi sprijinita de catre colegi de cate ori vei accepta.
Inconvenientele acestui comportament provin din posibilitatea ca cei din jurul tau sa considere acesta un semn de slabiciune din partea ta. S-ar putea ca, datorita acestei atitudini, sa-ti scada prestanta, iar, daca o sa-ti para rau de cum ai reactionat, vei renunta definitiv la acest stil, care poate in alte situatii ar fi potrivit de folosit. Ma vei intreba: oare nu pierd prea mult daca abordez acest mod de comportament? Raspunsul meu este: in primul rand, gandeste-te la ceea ce ai putea castiga si raspunsul ti-l poti da singura.
Stilul competitiv
De beneficiile acestui stil te poti bucura numai daca ai de-a face cu un adversar mai slab: in mod sigur, vei castiga. Incearca sa iesi in evidenta: s-ar putea sa nu mai ai niciun adversar in viitor.
Ca puncte slabe, trebuie mentionat consumul emotional foarte mare si, daca este acumulat, capata semnificatii negative: nu poate fi folosit in orice situatie.
Sfatul meu este sa folosesti aceasta strategie in cazul in care dispui de un statut puternic, fie el formal sau informal.Stilul concesiv
In acest caz, consumul emotional nu este deosebit si poti merge la sigur in cazul in care exista interese asemanatoare. Acest comportament este o reactie inteleapta si o buna strategie de retragere cand alte strategii esueaza.
Neajunsurile acestui stil ar putea consta in faptul ca nu dai raspunsul cel mai creativ conflictului, nu este folositor cand exista o asimetrie de statuturi si chiar ar putea fi o pierdere de timp. Stilul este in esenta un compromis. "Oare este bine sa fac un compromis?" - ma vei intreba. Raspunsul meu este ca uneori suntem pusi in situatii fara iesire si de aceea ar trebui sa facem si cate un compromis, mai mare sau mai mic, mai ales in cazul aplanarii situatiei.
Stilul colaborativ
Acest compotament te ajuta sa obtii informatii despre ceilalti, daca te intereseaza.
Solutionarea poate duce ambele parti intr-o situatie mai buna. Dezavantajul este imposibilitatea de a folosi colaborarea in cazul in care persoana cu care esti in conflict este necunoscuta.Sper sa nu fii niciodata pusa in situatia de a face fata unei stari conflictuale si sa fii nevoita sa apelezi la stilurile acestea de rezolvare a conflictelor.
Comentarii (8)
„Pui de năpârci, cum aţi putea voi să spuneţi lucruri bune când voi sunteţi răi? Căci din prisosul inimii vorbeşte gura. Omul bun scoate lucruri bune din visteria inimii lui, dar omul rău scoate lucruri rele din visteria rea a inimii lui. Vă spun că, în ziua judecăţii, oamenii vor da socoteală de orice cuvânt nefolositor, pe care-l vor fi rostit. Căci din cuvintele tale vei fi scos fără vină, şi din cuvintele tale vei fi osândit” (Matei 12, 34-37).
ELENA mica ta istorie este asemanatoare cu a mea :de 7 ani indur vorbele urite si grele la adresa mea de la o colega care e cu mult mai mare ca virsta decit mine si de la care asteptam sa am ce invata de bine profesionaf si poate ca experienta de viata dar m-am inselat ,loviturile verbale m-au afectat destul de mult zi de zi 8h din 8 inceposem sa nu vreau sa o vad,este cumplit de rea,nu stii niciodata cum ii poti vorbi ptr ca niciodata nu e bine,pina si a da bunaziua stai si te gindesti daca iti va raspunde sau nu,critica tot timpul pe toti si de toate,numai ea are dreptate in toate si numai ea face lucrurile bine,este CUMPLITA nu ramine nimeni nevorbit de rau,dar miai dat un raspuns --este asa pentru ca nu are fericire familiala ,face ce face din invidie--asta fata de mine dar de ce si fata de buna ei colega cu care este mult mai apropiata stau inpreuna zi de zi ,ora de ora,cu toate astea dupa ce stau la masa inpreuna o vb de rau.ma indepartez cit mai repede de ea o consider un real pericol fiind cameleonica ,rece si excesiv de rea,oare ce va cistiga in timp??????
buna ziua am si eu o intrebare cunosc o tipa pe nume Ramona din tecuci si e studenta la facultatea de medicina veterinara Iasi problema mea e ca nu-i suport fitele cand stiu ce greu face fata acestei facultati e o repetenta duce in spate o multime de restante dar in acelasi timp e cu nasul pe sus .Nu o suport nici macar cand se straduieste sa vorbeasca civilizat cand stiu cum e si cat de greu face fata situatiei de a fii colega cu noi.Acestia sunt oamenii care mai tarziu i-ti rad in nas ca sunt cineva si ei habar nu au de ei.Cum ma sfatuiti sa o ignor ,sa nu ma mai gandesc ca sunt copii buni cu adevarat care pot invata si nu cheltuiesc banii parintilor de aiurea.,dar nu au aceste posibilitati.
Draga Elena, si setul acela in care tu servesti masa, se numeste tot serviciU... parerile celorlalti sunt proprii si de respectat si sper ca ai inteles mesajul lor... (corect sau incorect dpdv gramatical) nu ne strica niciodata putina clementa pt si de la ceilalti spor in toate! anca
V-as sugera - daca nu va deranjeaza - , sa spuneti si sa scrieti : "servicIU", nu "servici", deoarece "servici" este acel "servici de masa", pe care il asezam , integral, atunci cand avem musafiri ( adica, "agresiv" de sincera fiind, va spun ca eu pun, si "supiera" , numai cand am musafiri la pranz, atunci cand servesc, si o supa ori ciorbita ! Cand mancam noi, ai casei, nu o asez la masa! Mii de scuze !
Ce ziceti daca nu merge decat "stilul si indurat chin si rastignire , ani de zile, o viata de om??? Si ma credeti ca, la slujba mea, s-a ales praful de toti, acum, la batranete, iar mie mi-e frica sa ma bucur de "ce batraneti fericite si linistite" mi-a dat Dumnezeu??? Exista pe lumea asta, in jurul nostru, oameni NORMALI, nu HABOTNICI, si oameni excesiv de toleranti si INDURATORI, care se comporta anapoda, lasandu-se crucuficati si loviti - ani la rand - de"copite " mai mult sau mai putin autorizate , la locul de munca ! habar n-am avut ca , ACUM, eu voi iesi INVINGATOARE! Eu n-am stiut decat sa fiu induratoare, concesiva, un om de echipa, bun colaborator, ocolind conflictele , iar despre COMPETITIVITATE, PRESTANTA si PRESTATIE....ce sa va mai spun, ca din cauza lor am suferit! Si, tineti minte: te iarta colegii ca ai un barbat minunat, ca ai copii superbi, ca ai o casa, o masina, bijuuri, toalete etc. DAR....nu te iarta ca - in bransa - esti mai bun decat ei !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Voi cei tineri, fiti rabdatori! Nu va repeziti "la masa cu bunatati" a job-ului vostru" Lasati-ii pe altii sa cse infrupte, ca "voi, cei din urma, veti fi cei dintai, finalmente! " Dumnezeu sa va ajute!
Dragilor...marea noastra problema este ca noi insine avem o parere proasta despre noi. In acest caz, imi pare rau ca o spun, nu stiu de ce am vrea ca cei din jur sa ne vada altfel. Cu atat mai mult seful! Mai ales daca , intamplator, suntem si destul de profesionisti iar postul lui devine, in acest caz, lipsit de siguranta. Nu demult am avut o conversatie cu o buna prietena care are o problema cu a semna sau nu evaluarea anuala facuta de sef. Nu recunoaste aproape nimic din ce a apreciat 'acela' legat de skils-urile ei tehnice dar ii este frica SA NU SEMNEZE un lucru cu care nu este deacord. Dumnezeule, ce mutilare interioara ajunge sa ne faca hidosi exterior? Ne dorim cu atata disperare 'linistea', incat sa acceptam orice pret? Oglinda sufletului nostru este indreptata in alta parte, ce ne face sa credem ca ala de-l vedem este ...EU? Ma gandesc acum cu recunostinta la parintii si mentorii mei care mi-au dat puterea de a ma recunoaste oriunde m-as vedea ! Dumnezeu sa-i ocroteasca oriunde s-ar afla, ce minunat este echilibrul sufletesc!
Desi iti spui de multe ori,sa las de la mine sau sa incerc sa fac echipa cu cineva care e de un egoism cras ,sa....,intotdeauna situatiile deosebite impun masuri deosebite si de aceea se intampla sa-ti iesi un pic din tipar,uneori chiar sa izbucnesti satul de ce vezi in jur.Stii ca trebuie sa fi concesiv,sa dialoghezi ,chiar sa negociezi uneori,dar ritmul asta nebun al vietii ne face pe multi sa uitam de acest trebuie(,exceptie facand intotdeauna politicienii.)Asa ca traim imbinand conflictul cu linistea ,zece zile de stres cu doua de pace,dragostea cu ura si tot asa invatam din toate cate ceva "la locul faptei".
Posteaza comentariu