Cate domenii, atatea scrisori de intentie

Instrumentele de care se foloseste in prima faza viitorul angajat pentru a convinge angajatorul sunt limitate la numar: scrisoarea de intentie si CV-ul. Cu atat mai mult, acestea trebuie sa fie impecabil realizate si sa ne reprezinte cat mai eficient.

Vorbeam in articolul trecut despre greseala cea mai frecventa a candidatilor, aceea de a prelua modele de scrisori de intentie din diferite carti, sub premisa ca o scrisoare eficienta este aceea creata de specialisti.

Nimic mai eronat! Cea mai eficienta scrisoare de intentie poate fi propria creatie, daca reusesti sa intampini cu succes asteptarile viitorului angajator. Primul pas in acest sens: raporteaza-te intotdeauna la domeniul in care isi desfasoara activitatea compania si surprinde calitatile cerute de fisa fiecarui post in parte.

Sorina Bradea, Managing Partner la compania de resurse umane RoMarketing, considera ca angajatorii apreciaza creativitatea si interventia personala a candidatului in scrisoarea de intentie, mai degraba decat copierea unui model standard.

"Mie mi se pare, in primul rand, ca scrisoarea de intentie, ca si CV-ul, de altfel, sunt niste instrumente de marketing al persoanei. Marketingul inseamna si creativitate, nu numai sa copiezi ceva. Inseamna ca tu in aceasta scriosare de intentie trebuie sa gasesti si ceva care sa apartina strict candidatului, nu numai o copiere standard dintr-o carte sau de pe un site.

Angajatorul vrea sa simta mintea candidatului, gandirea lui, nu o simpla copie. Este foarte important sa vezi ca s-a documentat, s-a pregatit, ca are formatul standard si contine acele elemente esentiale pentru scrisoarea de intentie, dar care, iarasi, sunt peste tot date. Totusi felul in care sunt redactate sau continutul trebuie sa fie specifice omului care candideaza", considera Sorina Bradea.

Aceasta mai atrage atentia asupra necesitatii documentarii despre posibilul viitor angajator inainte de prezentarea la interviu.

"In scrisoarea de intentie, unul dinte aspectele importante este sa vezi ca omul stie ceva despre companie.

Indiferent de tipul scrisorii de intentie - fie ca este un raspuns la un anunt de angajare, fie ca este o exprimare a dorintei tale de a te angaja intr-o companie - e bine sa reiasa ca tu stii ceva despre compania respectiva, ca te-ai documentat inainte. Poti sa faci o remarca vizavi de companie, ca stii ca este in dezvoltare etc.", mentioneaza Sorina Bradea.



IT-ul este un domeniu in continua dezvoltare, in cadrul caruia sunt create noi servicii pentru a acoperi necesitatile societatii moderne. Ca o consecinta, noi posturi in IT sunt scoase la concurs, astfel ca, in acest domeniu, iti poti gasi cu usurinta un job bun in cateva saptamani. Asta daca te afli si in orasele in care isi au sediul marile companii...

Oricat de mare este oferta de locuri de munca in IT, cererea este si ea in continua crestere, astfel ca, de multe ori, ceea ce face diferenta intre doi candidadti identici este aptitudinea fiecaruia de a sti sa se reprezinte. Cum altfel, la inceput, decat cu ajutorul scrisorii de intentie!

Sorina Bradea crede ca, "in scrisoarea de intentie, un IT-ist ar trebui sa scoata in evidenta elementele profesionale: sa arate foarte pe scurt care au fost cele mai importante realizari ale lui, dar nu ceea ce se gaseste in CV, ci ceea ce considera el punctul cheie al carierei lui de specialist, evident, in concordanta cu nevoile angajatorului.

Degeaba o sa scoata el in evidenta ca a generat o anumita baza de date, daca firma doreste sa dezvolte design de jocuri... Are o legatura mult prea mica. Este important sa scoata in evidenta un proiect fundamental, pe care l-a realizat si care are legatura cu cerintele angajatorului".

In ceea ce priveste calitatile lui individuale, Sorina Bradea subliniaza ca, pentru un viitor specialist IT, este necesar de mentionat creativitatea.

"In IT, de regula, exista perceptia ca este necesar omul si calculatorul. Si atunci, daca scot in evidenta faptul ca sunt o persoana rabdatoare, atenta la detalii, este suficient. Nu-i asa.
Pentru ca IT-ul presupune totusi multa creativitate. In aceasta scrisoare de intentie, un om care lucreaza pe IT ar trebui sa scoata in evidenta creativitatea, capacitatea de a lua decizii, pentru ca el, de foarte multe ori, este pus in situatia sa ia decizii, el este specialistul.

El este lider de proiect si, de cele mai multe ori, in scrisoarea de intentie, nu se va prezenta ca bun executant, pentru ca nu numai asta se asteapta de la el.

De la un IT-ist nu se asteapta sa fie un bun executant, ci se asteapta sa poata sa gestioneze un mic proiect. De asta este bine sa arati ce proiect ai facut si ca l-ai facut singur de la A la Z.

Cand ma descriu si spun creativitate, putere de a lua decizii, scriu si despre faptul ca stiu sa imi gestionez timpul, ca stiu sa imi conduc propria activitate si stiu sa ma relationez cu ceilalti si sa scot in evidenta acele lucruri care sunt cu adevarat importante. Este importanta si atentia la detalii, dar pot sa ii spun meticulozitate, perseverenta, care iar sunt importante si care trebuie sa apara in fraza care ma descrie."



In companiile mari si mijlocii, marketingul a incetat in ultimii ani sa mai fie de fatada si a devenit un departament de sine statator, cu o importanta strategica in succesul companiei pe piata. Specializarea acestui sector presupune si o divizare a muncii intre mai multi specialisti.

Sorina Bradea mentioneaza analiza in marketing, cercetarea de marketing, advertising-ul si managementul marketingului. Toate aceste subsectoare pot oferi posibile locuri de munca pentru care se vor formula diferite scrisori de intentie.

De ce? Alte aptitudini i se vor cere analistului de marketing si altele specialistului responsabil de cercetare. Daca mai vorbim si despre postul de manager, atunci situatia devine si mai complicata...

"In functie de jobul pentru care persoana aplica, vorbim de un continut diferit al scrisorii de intentie. Un analist de marketing inseamna o persoana care trebuie sa fie o persoana extrem de atenta la detalii, o persoana care trebuie sa aiba capacitatea de a se concentra o vreme mai indelungata asupra unor informatii, asupra unor date.
Trebuie sa fie o persoana care trebuie sa stie clar sa lucreze cu calculatorul, sa aiba capacitatea sa construiasca niste rapoarte, dar sa-si puna si intrebarea daca ceea ce creeaza are valoare.

Este un executant, dar trebuie sa gandeasca, sa stie sa analizeze, sa stie unde sa caute, de unde sa preia toate datele pe care sa le puna apoi intr-o anumita forma. Atunci scrisoarea de intentie poata sa spuna ca este o persoana care stie ce inseamna o baza de date si care stie care este relevanta unor informatii pentru luarea unei decizii, trebuie sa spuna ca este o persoana care are rabdare, care are capacitate de analiza, pe care nu o deranjeaza sa stea foarte mult intr-un loc".

Cat despre specialistul in cercetare de piata, Sorina Bradea mentioneaza ca "acolo curiozitatea este cea mai importanta si capacitatea de organizare".

"La un marketing manager, ceea ce se cauta cel mai mult este capacitatea acestuia de a relationa, de a vedea locul informatiei de marketing, al cercetarii in contextul business-ului, si, dincolo de asta, relationarea cu departamentele, cu productia, pentru ca marketingul nu este o insula intr-o firma.

Managerul de marketing este cel care da tonul si, atunci, daca el isi intelege bine rolul, ii poate face si pe ceilalti sa inteleaga. Marketingul este un serviciu-suport si asta ar trebui sa reiasa: ca el isi vede acest suport. Trebuie sa aiba capacitatea de vizionar, sa vada ce se poate dezvolta nou pentru organizatia respectiva, ce se poate aduce nou, cum sa foloseasca noile elemente", precizeaza Sorina.



Cele doua sectoare se aseamana foarte mult prin modul de angajare. In ambele sisteme, se promoveaza din interiorul companiei, punctandu-se foarte mult fidelizarea angajatului.

"In retail, in momentul de fata, cel mai important este ca din scrisoarea de intentie sa reiasa ca persoana respectiva intelege importanta unui parcurs in organizatia aceea.

Chiar daca aplici pe un post de sef de raion, trebuie sa reiasa din scrisoare ca vrei sa ai disponibilitatea sa vezi si ce face vanzatorul, sa ai disponibilitatea de a parcurge toate posturile care sunt in departamnetul in care urmeaza sa fii angajat.
Ceea ce inseamna flexibilitate, disponibilitatea de a cunoaste alte posturi si de a folosi aceasta experienta intr-o mai buna organizare a departamentului.

In sistemul bancar, este important sa se sublinieze partea profesionala mai mult decat cea personala", mai spune Sorina Bradea.

"Trebuie sa reiasa ca ai un pic de experienta, ca la interviu, daca esti intrebata ce inseamna o anumita activitate in banca, sa stii sa vorbesti despre ea".



Oricat ar parea de neverosimil, posturile de inginer sunt printre cele mai numeroase. Sorina Bradea mentioneaza ca acest fapt se datoreaza foarte mult lipsei de specialisti de pe piata.

"De la un inginer se asteapta sa isi doresca sa devina inginer, adica nu sa isi doreasca sa intre in fabrica si dupa o luna de zile sa vrea sa devina manager.

In momentul de fata, este nevoie chiar de ingineri si asta este ceea ce se doreste. Trebuie sa fii o persoana pragmatica, tehnica. Faptul ca pentru tine activitatea intr-o fabrica este o activitate interesanta, o activitate care, daca este bine organizata, poate sa fie extrem de productiva, eficienta, poate sa aduca beneficii mari companiei respective. Angajatorul doreste de la un inginer organizare si eficienta.

La un anumit nivel, fiind destul de multe firme, este nevoie si de manageri ingineri. Un inginer este foarte orientat pe latura tehnica si mai putin pe latura de a munci cu oamenii. El stie sa relationeze intr-o echipa mica, cu cei cu care lucreaza, dar fara sa aiba viziunea de ansamblu care se cere de la un manager", incheie Sorina Bradea, Managing Partner RoMarketing.