În timpul unei astfel de situaţii economice, cum este aceasta pe care o traversăm, schimbarea profesiei ar părea un lucru foarte riscant. Dar tocmai acum, cele mai multe persoane fac acest lucru, fie că asta îşi doresc, fie pentru că nu au altă soluţie.
Reorientarea profesională nu este un lucru tocmai uşor. Dacă schimbarea locului de muncă este destul de stresantă, gândeşte-te cum ar fi schimbarea radicală a domeniului în care activezi.
Dar când nu mai eşti în niciun fel mulţumită de ceea ce faci, când lipsa motivaţiei şi senzaţia de blocaj este tot mai acută, specialiştii recomandă să schimbi ceva. Aceştia mai spun că astfel de crize apar în jurul vârstei de 30 de ani, o vârstă la care maturizarea profesională începe să-şi spună cuvântul.
Prin urmare, dacă eşti epuizată, plictisită şi obosită de ceea ce faci, acum este momentul să îţi reevaluezi viaţa profesională.
Găseşti mai jos o tehnică ce te ajută să descoperi care sunt cele mai bune alegeri pentru tine, în ceea ce priveste viaţa profesională:
1. Fă o lista cu atribuţiile pe care îţi place să le îndeplineşti la actualul tău loc de muncă şi pe care ai vrea să le faci în continuare, chiar dacă îţi schimbi profesia. Când ai terminat lista, aşază în topul acesteia lucrul care ţi se pare cel mai important.
2. Fă o lista cu toate task-urile care nu-ţi plac şi pe care nu ai vrea să le mai faci, indiferent dacă te pricepi foarte bine la ele sau nu. Când ai terminat lista, aşază-le în ordinea importanţei, începând cu cea care îţi displace cel mai mult.
3. Împarte o pagină în două coloane. Scrie în coloana din dreapta "Oameni cu care nu îmi place să lucrez", iar în cea din stânga "Oameni cu care îmi place să lucrez".
Bazează această procedură pe experienţa ta profesională şi oamenii pe care i-ai cunoscut de-a lungul vremii. Când descrii un tip de persoană cu care nu îţi place să lucrezi, descrie în coloana cealaltă opusul caracteristicilor acesteia.
De exemplu, dacă nu vrei să lucrezi cu oameni care nu vor să lucreze cu alţii, în coloana opusă vei scrie că vrei să lucrezi într-un mediu în care colaborarea este indispensabilă.
4. Listează activităţile pe care le faci cu drag în afara jobului, care îţi fac plăcere şi îţi oferă energie.
5. Gândeşte-te la "limba" pe care îţi place să o vorbeşti, acest lucru însemnând analizarea tipurilor de discuţii pe care adori să le porţi. Îţi place să vorbeşti despre problemele oamenilor? Îţi place să vorbeşti despre tranzacţii financiare? Cei din jur apelează la tine pentru sfaturi referitoare la anumite subiecte sau probleme?
În acest context, "limba" pe care îţi place să o vorbeşti indică foarte bine momentele în care creierul tău se "aprinde" şi indică ceea ce îţi place cu adevărat. Când discută despre lucrurile care le fac plăcere, oamenii vorbesc mai tare, mai repede, gesticulează mai mult şi intră în detalii.
Acum pune toate acestea împreună pentru a descoperi ceea ce ar trebui să fie pentru tine jobul ideal:
- Care sunt aptitudinile şi cunoştinţele pe care vrei să le foloseşti cel mai mult (paşii 1 şi 2)
- Cu ce tipuri de oameni preferi să lucrezi? (3)
- În ce domeniu ţi-ar plăcea cel mai mult să lucrezi şi în care crezi că ai putea excela? (4 şi 5)
Ultimul pas este acela de a-ţi testa teoria privind jobul ideal pentru tine, discutând cu persoanele apropiate. Roagă-le să-ţi spună dacă şi de ce (sau de ce nu) ceea ce consideri tu că ţi se potriveşte coincide cu ceea ce ştiu ele despre tine.
Obţii astfel o imagine pozitivă şi clară asupra a ceea ce ţi se potriveşte mai bine în viaţa profesională.