Relatiile interpersonale sunt deosebit de importante in raporturile de serviciu, mai ales in raporturile sef-colaboratori. Observi ca am inlocuit denumirea de subordonati cu cea de colaboratori, si nu in mod intamplator. De fapt, munca sefei este, in esenta sa, colaborarea cu oamenii. De aici si locul principal pe care il ocupa aspectele umane in ansamblul proceselor si activitatilor pe care le depui.
Desfasurarea cu maximum de eficacitate a activitatii manageriale implica o serie de calitati, cunostinte si comportamente specifice, cum ar fi:
- Sa ai capacitatea de a intelege natura umana, prin prisma teoretica si practica, adica prin instruire si experienta de viata.
- Sa posezi calitati empatice, adica sa sesizezi simtamintele colaboratorilor si elementele care-i motiveaza, sa stii sa te pui in locul lor, sa-i intelegi si din aceste puncte de vedere.
- Sa ai aptitudinea de a comunica eficient, adica de a te face inteleasa exact, la orice nivel de instruire si educatie.
- Sa ai puterea si intelepciunea de a recunoaste faptul ca erorile umane sunt inevitabile, sa intelegi ca, "numai cine nu munceste nu greseste".
- Sa manifesti o abordare participativa a problemelor, adica sa te implici si tu, afectiv, indiferent de natura acestora.
- Sa fii entuziasta si sa posezi o energie "contagioasa" fata de colaboratori.
Acestea sunt numai o parte, cea mai importanta, dintre calitatile personale pe care trebuie sa le manifesti. Avand in vedere faptul ca munca in comun este numai o premisa subiectiva de formare a unei echipe (care este, in principiu, o forma sociala ce presupune anumite relatii psihosociale caracterizate prin colaborare, cooperare, intrajutorare, afectivitate) observi ca totul se desfasoara intr-un feed-back psiho-social permanent.
Pentru a te asigura de faptul ca grupul tau de colaboratori formeaza o echipa, pentru a crea o atmosfera propice muncii eficiente, este necesar sa-ti fundamentezi comportamentul pe baza mai multor reguli, bineinteles nu exclusive, pe care ti le prezint mai jos sub forma unor sfaturi:
- Trateaza-i pe ceilalti asa cum ai vrea tu sa fii tratata.
- Respecta personalitatea fiecarei persoane, orgoliul si demnitatea sa.
- Ia oamenii asa cum sunt si nu asa cum iti inchipui ca ar trebui sa fie; prin urmare, nu astepta de la ei imposibilul.
- Personalul, preocuparile si aspiratiile lui se cunosc cel mai bine prin contacte directe, cat mai frecvente.
- Trateaza in mod diferentiat fiecare persoana, cautand sa-ti intelegi colaboratorii, sa te bazezi pe calitatile, cunostintele, deprinderile si aptitudinile pe care efectiv le poseda si sa stii sa le apreciezi.
- Nu "predica", ci ofera un model pozitiv, prin exemplul personal.
- Fii severa in ceea ce priveste principiile si "supla" in privinta formei.
- Fii impartiala.
- Respecta-ti intotdeauna cuvantul dat, intrucat trebuie sa fii cunoscuta si recunoscuta drept o persoana de cuvant.
- Orice salariat trebuie informat dinainte cu privire la modificarile ce vor afecta situatia sa in cadrul firmei.
- Actioneaza continuu pentru dezvoltarea spiritului de colaborare, pentru crearea unui climat de incredere reciproca.
- Foloseste-ti cu tact privilegiile si responsabilitatile atribuite, asigurand impunerea in fata colaboratorilor prin autoritatea cunostintelor si nu prin constrangere.
- Zvonurile trebuie combatute prin fapte cunoscute sau verificate.
- Comunicarea si aplicarea eventualelor sanctiuni trebuie efectuate cu tact.
- Cand se produc dificultati sau esecuri datorita colaboratorilor, ca sefa, trebuie sa depistezi mai intai partea ta de vina.
- Recunoaste calitatile, cunostintele, aptitudinile si deprinderile performante ale colaboratorilor, deoarece acest aspect reprezinta un pronuntat stimulent-motivatie in procesul muncii.
In incheiere, te sfatuiesc sa pui in aplicare sfaturile mele; in fond, teoria este un aspect, iar practica, mult mai dificila. Nu uita insa ca, in general, femeile sunt sefii cei mai buni!