Prietena mea, Violeta, are 29 de ani si este mereu nemultumita de jobul ei. Principala cauza, spune ea, este data de faptul ca are o sefa, nu un sef. “Peste tot unde am mai lucrat si am avut drept sef un barbat, nu a fost niciun fel de problema. Cum dau peste o sefa, cum vine si buclucul”, imi povesteste ea. Ea este convinsa ca starneste antipatia femeilor sefe, de regula mai in varsta si mai “trecute” ca frumusete.
Parerea Violetei ar putea sa fie subiectiva. Insa un studiu publicat pe Dailymail.co.uk arata ca femeile prefera sa aiba sefi barbati, principalul motiv fiind dat de faptul ca “sunt manageri mai buni si au mai putine toane”.
Din totalul celor 2.000 de femei chestionate, doua treimi au declarat ca le place sa aiba un barbat, ca sef, la birou.
Intrebarea centrala a studiului (efectuat in randul femeilor care lucreaza part-time sau full-time) a fost “preferi sa ai ca superior direct un barbat sau o femeie?”.
Ei: mai duri si mai decisi
Potrivit OnePoll.com, site care care a condus cercetarea, rezultatele zugravesc o imagine a barbatilor fiind un pic mai duri si mai hotarati, dar scot in evidenta si faptul ca nu aceasta este intotdeauna abordarea necesara. 63% dintre chestionate si-au exprimat o preferinta pentru un sef barbat, in timp ce doar 37% au optat pentru o femeie. Principalele motive citate au fost schimbarile de dispozitie si aducerea problemelor personale la locul de munca. Rezultatele au aratat, de asemenea, ca una din sase femei care lucreaza “sub o femeie” intampina tensiuni la serviciu. “In inconstientul colectiv, barbatul este 'capul', cel care conduce, ia decizii, este cel puternic. Prin urmare, este normal sa nu fie agreata ideea de sefa”, explica psihologul Gina Gheoca. Ea este de parere ca femeile, daca au o sefa, pierd avantajul feminitatii, pentru ca nu se mai pot baza pe sarm, forme sau pe credinte de genul "barbatii sunt niste copii mai mici si copiii pot fi manipulati" etc.
Barbatii, mai spune specialista, in general, sunt pusi in incurcatura atunci cand au o sefa, pentru ca o vad ca pe o femeie, nu ca pe un superior: “Sa nu o refuz, sa nu o jignesc, sa nu ridic vocea, ca se sperie...”.
Ele: stiu sa asculte
Potrivit OnePoll.com, rezultatele studiului releva ca, in timp ce femeile sunt bune la a rezolva angajatilor problemele de natura personala in cadrul mediului de lucru, barbatii sunt mai buni la conducere. Totodata, barbatii au fost aratati a fi mai buni in a avea o viziune de ansamblu a directiei de afaceri pe termen lung. Pe de alta parte, studiul arata ca femeile au fost indicate mai bune la a face fata problemelor usor incomode care apar din cand in cand, pentru ca ele “stiu sa asculte mai bine decat barbatii”.
“Poate ca avantajul cel mai mare de a avea o sefa este ca ea are un grad de empatizare mult mai mare decat un barbat si, de ce nu, este mult mai receptiva la 'periere': ce bine va vine costumul, ati mai slabit, astazi radiati de frumusete”, afirma psihologul Gina Gheoca.