Am auzit foarte multe persoane spunand ca "lucrul cu oamenii" este cel mai greu. Oamenii nu sunt simple "masinarii", pe care le poti utiliza conform unui manual sau unui proces tehnologic.
Daca ne gandim bine, acestia sunt tot o resursa, asa cum sunt si resursele financiare, materiale, informationale, care intra, sunt "utilizate" si apoi ies din organizatia in cauza. Trebuie insa, in cazul acestei valoroase resurse, sa ne purtam... cu manusi. Cred, in acelasi timp, ca ai muncit prea mult pentru a ajunge in pozitia de lider de echipa pentru a te speria acum de resurse/grupul pe care il ai in subordine.
Trebuie sa stii:
"Grup" sau "echipa" sunt doua notiuni diferite. In timp ce prin "grup" intelegem mai multe persoane, care, la un moment dat, interactioneaza intre ele si se constientizeaza ca sunt un grup, "echipa":
- Are un lider acceptat de toti membrii, iar acela esti tu;
- Are un obiectiv impartasit si asumat de toti;
- Impartaseste aceleasi valori;
- Are un sistem propriu de comunicare;
- Are o organizare foarte clara.
Trebuie sa te dezvolti:
Pentru a conduce o echipa, trebuie sa iti dezvolti abilitatile manageriale. Iata cateva abilitati, pe care trebuie sa ti le dezvolti:
Planificare - chiar daca ai cunostinte profesionale si stii foarte bine cum poti realiza o anumita planificare, este destul de dificil sa realizezi mereu aceiasi pasi. Asigura-te ca ai aceasta abilitate, pentru a reusi sa instruiesti si echipa in sistemul tau de planificare.
Organizare - stabileste foarte clar cine si ce face, care sunt atributiile fiecarui membru al echipei, care sunt rezultatele concrete si responsabilitatea fiecaruia. Ofera autoritate fiecarui membru al echipei si actioneaza ca atare in fiecare situatie.
Coordonare - abilitatea de a coordona consta tocmai in a-i face pe toti membrii echipei sa mearga in aceeasi directie.
Motivare si evaluare - evalueaza activitatea fiecarui membru fara subiectivism si depisteaza care sunt motivatiile fiecaruia. Prin exercitiu, vei putea avea rezultate foarte bune privind motivarea si evaluarea echipei tale.
Respectarea instructiunilor - in primul rand, tu trebuie sa respecti metodologiile folosite. Exista tendinta de a evita procedura de lucru, insa daca ai aceasta abilitate si daca o vei aplica cu consecventa, atunci ritmul si modul de lucru al echipei tale va fi la unison.
Instruire - invata-ti echipa cum se realizeaza un anumit lucru sau o anumita sarcina. Astfel, vei asigura o uniformitate a stilului si a modului de lucru.
Control si corectie - examineaza in permanenta daca sunt respectate standardele de lucru, cerintele sau calitatile anumitor date si nu uita sa indrepti greselile identificate.
Trebuie sa stabilesti:
In afara de organizarea echipei de lucru, cine ce face si pana unde se intinde aria de atributii a fiecarei persoane, este bine sa stabilesti roluri in cadrul echipei tale. Poti lua un model gata stabilit (de exemplu, se pot folosi rolurile setate de teoreticianul in domeniul managementului, Meredith Belbin) sau poti fi creativa, stabilind roluri in functie de abilitatile si personalitatea celor din echipa ta. Iata cateva exemple de roluri:
- "Locomotiva" - este persoana care face lucrurile sa inainteze, se implica in toate activitatile si impulsioneaza echipa sa mearga mai departe.
- "Instructorul" - este persoana careia ii face placere sa ii invete pe altii, sa faca, decat sa execute efectiv o sarcina. Are rabdare, expune pasii de lucru, exemplifica si urmareste implementarea.
- "Fereastra" - este persoana al carei rol asigura transparenta atat in cadrul echipei, cat si in relatia cu celelalte echipe. Este o persoana deschisa, fara "agenda ascunsa", care intretine o buna comunicare cu colegii si partenerii.
- "Curiosul" - este persoana careia ii place sa cerceteze, sa stie tot. Poate fi folosita in partea de cercetare, de culegere de date si informatii pentru intreaga echipa.
- "Iepurele" - este, in general, o persoana mai retrasa, care nu iese in evidenta foarte mult. Mai degraba sta intr-un colt si incearca sa isi faca treaba in indicatorii solicitati.
Indiferent de rolul pe care il atribui fiecarui membru al echipei tale, acesta trebuie explicat foarte bine. Nu confunda rolul atribuit cu porecle. In spatele fiecarei denumiri se ascunde, de fapt, o arie de competenta a persoanei respective, se ascude o anumita activitate si exista asteptari si rezultate concrete.