Iti propunem un exercitiu de sinceritate, spre auto-evaluare: raspunde la 11 intrebari care iti vor arata ce fel de manager esti. Vei vedea ca un manager bun este cel care, in plus fata de obtinerea rezultatelor asteptate de la el, este procupat de dezvoltarea echipei sale.
"Mediul de afaceri ne ofera permanent provocari iar cateodata este dificil sa gasim timp pentru a ne evalua, dar este evident ca fiecare manager trebuie sa faca acest lucru in fiecare zi", spune Sotiris Karagiozidis, director general, Response International. "De aceea, atunci cand avem timp sa 'vorbim in oglinda', este recomandat sa fim realisti si sa recunoastem fara teama adevarul. De obicei, cand fac acest lucru, prima intrebare pe care mi-o pun este 'Ce ai facut diferit azi?' Schimbarea este un concept pe care cei mai multi oameni il resping , dar care este necesar unui manager modern". Trebuie sa gasesti moduri noi, mai eficiente, pentru a-ti desfasura activitatea si sa incerci in mod constant sa aplici lucruri noi in compania unde detii o functie de conducere. Un bun inceput este sa iti imbunatatesti in fiecare zi managementul timpului. Provocarea pentru un manager nu este sa lucreze cat mai multe ore posibil ci sa incerce in mod constant sa devina mai productiv in timpul acestora. Capcana care apare de cele mai multe ori sta in faptul ca ne permitem sa ne pierdem din timp incercand sa rezolvam "problemele imposibil de rezolvat" si sa ne dam seama ca, pe neasteptate, a trecut o jumatate din zi. Un manager (mai ales un general manager) nu poate sa se ocupe de fiecare mic detaliu care "bate la usa sa" spre a fi rezolvat.
"De obicei, cea de-a doua intrebare pe care mi-o pun este: 'Cum au contribuit actiunile si deciziile mele la profitabilitatea companiei?' Adevarul este ca obiectivul nostru real este profitabilitatea iar un manager trebuie sa stie cu adevarat cum sa isi administreze resursele, cum sa isi planifice costurile, cum sa creasca marginile profitului", arata managerul companiei Response International. Important este ca bugetul bine construit si planul de afaceri ambitios sa fie monitorizate si respectate in fiecare zi.
O alta intrebare care trebuie pusa este "cine va fi succesorul meu?". "Stiu ca suna putin provocator dar mai ales pentru tinerii managerii care isi doresc sa promoveze este un lucru important pe care trebuie sa il aiba in vedere. Succesul nostru nu este o 'destinatie'. Este o 'calatorie continua', de aceea dezvoltarea oamenilor este un lucru crucial pentru succesul nostru personal. Impartasirea cunostintelor, un mentoring si coaching constant al subordonatilor ne vor permite sa urcam o treapta mai sus. Deci daca dorim acest lucru, rezultatele bune nu sunt suficiente. Companiile au nevoie de continuitate in management, ceea ce inseamna ca daca urmeaza sa fim promovati, pozitia ocupata anterior si departamentul pe care l-am condus trebuie sa supravietuiasca fara noi", explica Sotiris Karagiozidis.
Directorul general al Response Intenational isi incheie de obicei evaluarea cu o intrebare foarte importanta, la care daca raspunsul este "nu", el anunta inceputul problemelor: "Intrebarea este 'Imi place ceea ce fac? Ma simt bine?'. 'Da'-ul trebuie sa vina imediat si spontan, altfel vei face un compromis periculos. Daca nu ne place ceea ce facem iar activitatea noastra profesionala nu ne ofera satisfactii profesionale, este mai bine sa ne gandim de doua ori inainte de a ne urca in masina, dimineata, pentru a merge la birou. Viata nu inseamna numai bani si, in plus, cand intr-o zi imi voi incheia cariera vreau sa ma uit in urma si sa vad lucruri valoase care au ramas. Acest lucru se poate intampla numai daca lucram cu pasiune si daca ne place cu adevarat ce facem. Este singurul medicament impotriva stresului si a problemelor zilnice. Un rezumat al evaluarii mele ar fi acesta: profitabilitatea, dezvoltarea oamenilor, placerea pentru ceea ce fac. Cum ma verific? Usor: daca vad oglinda zambindu-mi!".
Automotivarea este principalul motor care te va ghida in consolidarea carierei. Sa stii ce vrei, cat si cum vrei te va ajuta sa gasesti jumatate din solutiile pe care le cauti in munca ta de zi cu zi. Este un aspect a carui importanta este subliniata de Ioan Mezei, Country Manager, Stihl Romania: "automotivarea te va determina sa parcurgi drumul cu mintea limpede si sa vezi clar ce ai de facut pentru a ajunge unde ti-ai propus. Lipsa automotivarii este o lipsa de suflu, de energie si chiar de pasiune. Daca, totusi, te afli in aceasta situatie, trebuie sa stai de vorba cu tine insuti, sa te intelegi pe tine si sa-ti identifici acele lucruri care te pot motiva, ca sa poti merge mai departe si sa-i poti motiva, la randul tau, pe cei din jur".
Aceasta intrebare atinge cel mai sensibil si in acelasi timp cel mai complex aspect al activitatii unui manager. "Persoane cu o experienta profesionala la standarde ridicate sunt putine in Romania. Cautarea lor e adeseori extrem de anevoioasa. O solutie viabila este aceea de a-ti forma membrii echipei pe care o conduci", arata managerul de la Stihl Romania. Viziunea, maturitatea, integritatea, deschiderea fata de ceilalti, bunul management al orgoliului personal, precum si abilitatile de comunicare sunt calitati importante pe care trebuie sa le aiba un bun manager. Lipsa acestora nu va putea determina crearea acelui spirit comun, acelei coeziuni care sa permita echipei sa simta ca trage in aceeasi directie.
Schimbarile mediului economic sunt foarte accelerate, astfel incat singurul mod in care poti supravietui este acela de a te adapta la ritm. Informatia este, din acest motiv, esentiala: pregatirea continua, mass-media, evenimentele interne si externe, analiza mediului de afaceri si a locului companiei in cadrul industriei si, mai departe, in cadrul economiei etc.
"O intrebare esentiala pentru un demers de auto-evaluare se refera la perceptia fiecarui individ asupra situarii sale printre sistemele de viata. Acestea sunt, fara sa le prioritizam, sistemul personal (familie, cuplu, sine, intimitate, timp liber - hobby-uri), profesional (loc de munca, grup profesional, relatii ierarhice) si cel social (relatii de prietenie, preocupari culturale, initiative umanitare / ecologice)", spune Raul Rosu, coach si co-fondator al firmei RoCoach. El arata ca un individ de succes are ancore puternice in fiecare dintre cele trei sisteme, pe care le traieste si le gestioneaza pentru a fi in armonie.
Valorile personale ale individului impregneaza toate cele trei sisteme de viata. Prin ele, individul functioneaza la nivel personal, profesional si social. Cu sau fara cunoasterea lor. Raul Rosu arata ca "tocmai de aceea un pas important este constientizarea acestora, in fapt repere de coordonare a vietii. Primind o formulare constienta, valorile personale dobandesc forta de a pune in miscare rotitele intregului angrenaj. Cum se traduc aceste valori personale in activitatea profesionala a unui bun manager? In primul rand, ele au forta de a crea o imagine ce serveste drept punct de plecare in cadrul oricarei relatii profesionale. Astfel, protagonistii dialogului profesional (subalterni, clienti, colaboratori) nu-si vor plasa niciodata asteptarile sub piesele de rezistenta ale acestei imagini: integritate, deschidere, responsabilitate, eficienta, etc. Mai departe, aceleasi valori ofera consistenta si fermitate in luarea deciziilor, ele actionand ca si criterii pentru fiecare alegere profesionala facuta. Intr-un astfel de context, orice succes reprezinta o confirmare a justetii valorilor, perpetuarea lor devenind un factor motivator in dezvoltarea profesionala".
Pentru a capata o finalitate concreta, dincolo de manifestarea si promovarea lor in cadrul companiei / departamentului gestionat, valorile trebuie sa se articuleze intr-o viziune. Valorile sunt particulele care dezvolta sensuri, iar sensurile creeaza puterea unei viziuni. Fiecare valoare identificata in plan profesional trebuie sa-si gaseasca directia, motivul existentei si manifestarii sale.
Un manager de succes trebuie sa stabileasca gradul de eficienta a viziunii sale. Dupa impartasirea acesteia fiecarui membru al echipei si asigurarea coerentei intre viziunea manageriala si cea a subalternilor, exista cateva chei de evaluare pentru o viziune eficienta. "Ea trebuie sa inspire, sa fie clara, sa provoace la excelenta. O viziune eficienta care are sens in activitatea profesionala si e realista pe piata, este asemenea unui turn de control cand contextele sunt in continua schimbare. O viziune eficienta este stabila, insa trebuie chestionata continuu. Pentru a lucra in favoarea sa, viziunea unui manager de succes intruchipeaza o situatie mai buna, care nu pare la indemana sa, dar pentru obtinerea careia merita sa munceasca", conchide Raul Rosu.
In fiecare zi, aloca-ti 20 de minute pentru o discutie cu un membru al echipei tale. Trebuie numai sa asculti. Pune intrebari usoare, deschise: "La ce lucrezi? Ce crezi ca este important sa avem in vedere in viitorul apropiat?"
Anunta clar cum preferi sa comunici cu oamenii din echipa ta. Rapoartele, mail-urile, apelurile telefonice sunt numai cateva moduri posibile de comunicare intre tine si echipa ta. Anunta clar care este cel preferat de tine si raspunde la mesajele transmise prin canalul de comunicare respectiv.
Nu porni de la ideea ca oamenii iti pot citi gandurile.
Daca nu esti de acord cu un anumit comportament, un mod de comunicare sau cu unele rezultate, comunica acest lucru. Nimeni nu isi doreste sa provoace nemultumire unei alte persoane, mai ales daca aceasta este chiar seful.
Poti ridica mai tarziu tonul vocii. Destul de rar oamenii care tremura de frica fac tot posibilul pentru a-si face treaba cat mai bine. Ofera-le sansa de a face ce astepti de la ei fara a-i "incuraja", ridicand tonul vocii.
Fii cat mai flexibil. Bineinteles ca oamenii din echipa ta nu stiu care sunt toate problemele pe care le ai de rezolvat, care sunt termenele limita care te preseaza sau cat de multe sunt solicitarile pentru atentia si timpul tau. Dar ii poti ajuta sa inteleaga aceste lucruri iar ei te vor respecta mai mult.
Alege cateva persoane in care ai incredere si asigura-te ca stiu ca iti pot da si vesti rele. Mai devreme sau mai tarziu, vestile rele ies la iveala insa, de multe ori, managerii impiedica, intr-un fel sau altul, vestile rele sa ajunga la ei. Cu cat mai repede afli de o neregula, cu atat mai rapid o poti rezolva.