7 pasi pentru o prezentare de succes

"La bine si la rau, conversatia ta iti face reclama. De fiecare data cand deschizi gura, lasi oamenii sa iti vada mintea. O vad ei imbracata, aranjata si cu aspect profesional?"...

"La bine si la rau, conversatia ta iti face reclama. De fiecare data cand deschizi gura, lasi oamenii sa iti vada mintea. O vad ei imbracata, aranjata si cu aspect profesional?", intreba Bruce Burton, trainer si scriitor britanic.

Manageri cu experienta in sustinerea de prezentari au raspuns la aceasta intrebare, rezultand astfel 7 sfaturi utile pentru momentul in care ai de pregatit un discurs public.

1. Cunoaste-ti audienta"Pentru a avea o prezentare de succes si a capta atentia publicului, cel mai important lucru este sa stii cui te adresezi si sa iti concepi prezentarea in consecinta (atat din punctul de vedere al continutului cat si al modului de abordare al subiectului)", crede Ioana Ivancenco, Manager Corporate Communications HVB Romania. Riscul nerespectarii acestei prime reguli este usor de intuit: "Cred ca exista o multime de cazuri in care ne-am plictisit deoarece intr-o conferinta in care participam ca specialisti ni s-a vorbit ca unor studenti la curs, sau invers, s-a asumat ca suntem in cunostinta de cauza, cu toate ca nu eram.

A vorbi unei audiente pe care nu o cunosti poate duce la un esec foarte mare", considera Ioana.

2. Construieste un raport interpersonal cu audientaIncearca, atunci cand sustii o prezentare in fata unui grup, sa o faci ca si cum ai vorbi cu fiecare persoana prezenta in parte. Cuvantul "tu" este foarte important. "Pune intrebari pentru a capta atentia. Variaza ritmul si viteza, tonul si volumul discursului. Foloseste gesturi deschise, evita raspunsurile negative si bazeaza-te pe formularile pozitive", incurajeaza Constantin Turmac, general manager Compass Training.

3. Nu spune ceea ce audienta stie dejaIn opinia lui Dan Moraru, Managing Director al agentiei de publicitate Graffiti BBDO, "exista doua greseli mortale, care trebuie evitate cu orice pret, intr-o prezentare. Prima greseala se refera la acele prezentari care incep si se continua, spunand clientului ceea ce stie deja.
Solutia in acest caz este sa prezinti mai intai concluziile analizei, oferind apoi posibilele solutii de rezolvare a situatiei.

4. Respecta elementele unei prezentariO prezentare seamana cu o carte: din primele pagini afli cine sunt personajele, care este intriga si de aici intuiesti stilul, tonul, ritmul cartii si al povestirii. Din pacate, multe din prezentari nu fac acest lucru. Dar ar trebui sa o faca".

5. Alege cu grija introducereaIntroducerea este cea mai importanta parte a unui discurs: audienta are toata atentia indreptata asupra vorbitorului, interesata de ceea ce el se pregateste sa prezinte. "Poti apela la o serie de tehnici pentru construirea acestei prime parti a unui discurs. Fa legatura cu o nevoie, o problema sau un scop al audientei; subliniaza cele mai valoroase idei din punctul de vedere al publicului si al temei tale.
Inceputul trebuie sa fie in forta: inainte de a spune ceva, zambeste si continua cu o provocare sau povestind o intamplare elocventa pentru ceea ce vei prezenta in continuare", sfatuieste Contantin Turmac.

6. Gandeste in termenii unei prezentari din vanzariO expunere este ca o prezentare in vanzari, bazata pe modelul AIDA. Obtine atentia auditoriului, suscita interes, prin explicarea in detaliu a ideilor tale. Creeaza dorinta prin prezentarea beneficiului pe care il va avea fiecare din cei prezenti si indeamna la actiune.

7. Directioneaza intrebarile in favoarea taIn momentul in care tii un discurs sau faci o prezentare, nu este important numai sa fii pregatit pentru intrebari ci si pentru lipsa lor, sa stii ce vrei sa obtii de pe urma intrebarilor, dar mai ales sa incerci sa le directionezi in favoarea ta.
Ioana Ivancenco spune ca, "pentru a evita situatiile in care in urma clasicului nu urmeaza nici un raspuns (fie pentru ca prezentarea a fost prea clara, fie pentru ca audienta doarme), trebuie folosite modalitati de stimulare a publicului si directionare a intrebarilor spre anumite subiecte, cum ar fi afirmatii de genul aao intrebare care apare deseori este...> sau . Astfel putem obtine implicarea publicului exact in sfera pe care o dorim".