Despre filmari si, mai ales, despre efectele speciale

Filmarile la The Twilight Saga: New Moon au inceput in martie 2009 in Vancouver si s-au terminat in Montepulciano, un oras-cetate stravechi, din Italia.

Filmarile la The Twilight Saga: New Moon au inceput in martie 2009, in Vancouver, si s-au terminat in Montepulciano, un oras-cetate stravechi, din Italia. Cele doua orase au adus un contrast puternic: noptile negre si padurile verzi si adanci din Columbia Britanica, si tonurile armonioase si aprinse ale Toscanei insufletesc deopotriva imaginea filmului.

 "Lumina din Pacificul de nord-vest este difuza si rece", spune Chris Weitz. "Pe fondul acesteia, avem o multime de culori, iar intentia noastra a fost sa le folosim pe toate. Si umbrele sunt importante - padurea in timpul noptii, intunericul si depresia".

 "Lumina e mult mai diferita in Toscana.", comenteaza Weitz. "Are niste tonuri mult mai calde si e literalmente mult mai insorita, cu pete de culoare de la costume. Si arhitectura e diferita. Montepulciano este celebru pentru arhitectura lui renascentista, cu reminiscente din arhitectura medievala."

Scenograful David Brisbin a lucrat indeaproape cu Weitz la stabilirea paletei de culori a filmului. "Chris a venit la masa cu o serie de conceptii foarte clare despre ceea ce voia din punctul de vedere al paletei de culori", spune Brisbin. "Se invartea in jurul picturilor prerafaelite, care accentueaza culorile saturate in cadre naturale".

"Imi plac epopeile clasice si largi precum Dr. Zhivago si Barry Lyndon", spune Weitz. "M-am mai gandit si la ce tip de picturi se potriveau cu aceasta lume. Pentru mine, a fost o pictura narativa, o lucrare prerafaelita. Acestea pun mare accent pe poveste, pe sentiment, pe dragoste si pe pierdere, pe suferinta si pe dor. Acestea sunt picturile care l-au insotit pe Tennyson si intreaga era a sentimentalistilor. Au reinsufletit si o paleta de tonuri si un tratament al culorii care mi s-au parut logice, si care aveau sa fie diferite fata de primul film, dar care ramaneau credincioase spiritului celei de-a doua carti".


Rezumatul eclectic al lui Brisbin dovedeste ca el insusi este un om al Renasterii, singurul calificat pentru aceasta sarcina. Cand era tanar, Brisbin a primit un grant la Henry Luce Scholars pentru a studia in Asia, si a lucrat ca reporter TV, acoperind caderea regimului lui Marcos in Insulele Filipine. Initial instruit ca arhitect, a fost internul celebrului arhitect american Robert Venturi, care a transformat maxima lui Mies van der Rohe in 'Less is bore' (Mai putin este plictiseala).

"In esenta, acest film este despre o poveste de dragoste", spune Brisbin. "Da, este un film cu vampiri, dar e o poveste de dragoste, de fapt.

Ideea scenografiei este pentru mine adanc inradacinata in poveste. Ce ma intereseaza pe mine este ca drama pe care actorii si regizorul vor s-o aduca in fata camerei de luat vederi sa se ancoreze intr-un mediu perfect pentru povestea care e spusa".


Volterra, filmat de fapt in Montepulciano


In cartea lui Meyer, clanul Volturi locuieste in orasul italian stravechi Volterra, un loc ales in Toscana, in realitate. "Alegerea orasului Montepulciano ca Volterra a urmat unei indelungi discutii", spune Brisbin. "Chris a vrut antichitate arhitecturala, care sa ne ghideze in realizarea lumii din Volterra. Montepulciano este, de fapt, un oras medieval, iar piata si primaria de acolo i-au dat acces la o filmare simetrica. Tocmai acesta a fost motivul pentru care am ajuns in Montepulciano".

Descrierile lui Meyer pentru Volterra si pentru fortareata clanului Volturi au oferit un plan solid pe care sa lucreze Brisbin. "Daca exista opere de fictiune scrise pentru scenografie, Volterra lui Stephenie Meyer este un exemplu de succes.", comenteaza el. "Si-a imaginat o lume in care si arhitectura contribuie la poveste."

"Clanul Volturi traieste intr-o sala circulara, aproape ca un vartej. Are un sant in mijloc, unde se duce sangele, daca are loc cel mai periculos lucru", explica el. "A imaginat un coridor nesfarsit, pe care am putut sa-l cream fara efort, folosind tehnologia CG. Sunt spatii proiectate sa reflecte pozitia si experienta cuiva in lume".


Scenograful a imprumutat din exemplele bine-cunoscute ale arhitecturii toscane. "Nu am folosit nicio piesa de arhitectura, dar am folosit un motiv al dungilor verzi din marmura verde cu alb a diferitelor catedrale si biserici din Toscana. Este o exuberanta de arhitectura renascentista si medievala in Toscana, urmata de un fel de arhitectura excesiva a parvenitilor in anii urmatori, si care au insemnat o sursa de inspiratie bogata".


Designerul de costume Tish Monaghan a avut ca sarcina sa completeze decorurile cu o garderoba rafinata si elaborata pentru membrii clanului Volturi, al caror aspect se intindea literalmente de-a lungul a mai multor secole. "Punctul-cheie pe care a vrut Chris sa-l impartaseasca a fost ca membrii familiei Volturi erau foarte eleganti", spune Monaghan. "Am analizat anii 1700 si am ales o silueta realizata in linii mari in jurul anului 1790 - un chip lung si uscativ".

"Am vrut sa lucram cu o paleta de culori specifica, pe care au constituit-o David si Chris, dar s-a schimbat intre secolele al 18-lea si al 21-lea. Personajele se intalnesc in secolul al 21-lea, dar le vedem si in flashbackuri in secolul al 18-lea.

In secolul al 21-lea am incercat sa-i facem cat mai intunecati cu putinta, personajul Aro fiind cel mai intunecat dintre toti, pentru ca are cea mai mare putere. Iar in anii 1790, am facut invers, si am incercat sa-l fac pe Aro cat mai luminos, pentru ca l-am vazut in varful unei palete de culori triunghiulare, unde el capta in mod firesc atentia, in vreme ce personajele celelalte erau curtenii".


 

CG, tehnologia care a creat varcolacii


In vreme ce cultul exotic al clanului Volturi este recreat prin internediul unei "lumi vechi", printr-un proces realizat manual, inamicii lor, varcolacii din tribul stravechi Quileute, sunt reprezentati pe ecran prin tehnologie de secol 21. "Una dintre cele mai importante adaugiri la lumea din New Moon sunt personajele realizate prin tehnologia CG", spune producatorul Wyck Godfrey. CG a fost singura cale prin care am putut realiza lupii de marimea unui cal, asa cum ii descrie Stephenie in carti".

Weitz a adus-o pe specialista in efecte speciale Susan MacLeod, cu care a lucrat si la The Golden Compass ("Busola de aur"). "Ne-am inteles foarte bine", spune ea. "Cand m-a intrebat daca ma intereseaza proiectul, am venit la bord de prima data. Lupii sunt, probabil, cel mai sexy lucru din scenariu".

Tippett Studio, fondat de pionierul efectelor viziuale Phil Tippett, a creat lupii pentru The Twilight Saga: New Moon. "Abia asteptam sa stabilim cum vor arata pentru intreaga serie", spune MacLeod. "Am incercat sa nu ne indepartam de descrierea din carte. Chiar daca s-a discutat despre ei ca despre niste varcolaci, nu sunt creaturile bipede stereotipe pe corpul carora incepe sa creasca par. Sunt o tranzitie eleganta intre oameni si lupi cu patru picioare".

"Toata lumea care a citit cartea si care s-a indragostit de Echipa Jacob abia asteapta sa vada cum i-am facut", continua MacLeod. "Nu e animatie - arata ca niste lupi adevarati. Am inceput scanand actorii pe computer inainte de filmari, ca sa-i putem transforma in lupi de la mijloc in sus".

Procesul de scanare s-a dovedit extrem de simplu - pentru actori, cel putin. "Ma asteptam sa port un costum verde, cu tot felul de bolduri", spune Alex Meraz, care interpreteaza rolul lui Paul. "M-au pus sa stau doar pe o cutie de mere si a venit masinaria asta deasupra si dedesubt. Si asta a fost tot.
Puteam sa ma vad pe monitor, scanat perfect. Am fost impresionat de cat de rapid a fost. Cea mai buna cale de a descrie transformarea ar fi pop-cornul. Imaginea pur si simplu sare si apare un lup".

Dar a fost doar inceputul pentru echipa care se ocupa de efectele speciale. "Am construit lupii de la interior spre exterior pe calculator", explica MacLeod.

"Asa ca am inceput de la un sistem scheletic, cu articulatii mobile, care putea fi animat. Deasupra, am pus muschii care se curbeaza. Apoi am pus stratul de piele si de blana. Am vrut sa arate si sa se miste ca niste lupi adevarati, fara alte calitati antropomorfice".

"Cei de la Tippett Studio s-au dus intr-o rezervatie de lupi", spune ea. "Au filmat multe cadre cu ei, aducand si toate referintele pe care le-au gasit pe internet. Lupii sunt niste animale fascinante, asa ca e destul de usor sa urmaresti materiale despre ei ore in sir".

Pentru a le da actorilor un punct de reper in timpul  filmarilor, cineastul a folosit substitute ale lupilor in diverse marimi si forme. "Unele erau figurine de plus, tridimensionale", spune MacLeod. "Altele erau taieturi in marime naturala, care erau mai durabile si care puteau fi asezate pentru a alinia cadrele filmate cu acuratete. Am putut filma un sablon pentru animatori, care le folosea la pozitionarea lupilor. Am mai folosit piei, pentru ca voiam ca lupii creati pe calculator sa se incadreze in peisaj fara sa se simta".

Twilight a fost filmat mai intai la locatie in Portland, Oregon, dar pentru The Twilight Saga: New Moon, cineastii s-au mutat mai in nord, la Vancouver, Columbia Britanica. "Mi s-a parut important pentru studio si pentru fani ca stadiul vietii Bellei sa corespunda primului stadiu al vietii Bellei, asa cum il stiau", spune scenograful Brisbin. "Pentru casa Bellei, acest lucru a insemnat ca a trebuit sa recream atat interiorul, cat si exteriorul, ca sa se potriveasca primei parti. Ne-am uitat obsesiv la prima locatie si am studiat materialele din primul film cu foarte mare atentie".

  

S-a schimbat si arhitectura caselor


In unele cazuri, oricum, echipa de design a decis sa schimbam anumite elemente arhitecturale din niste motive speciale. "In prima acasa,", spune el, "daca te uiti cu atentie, e o fractiune de secunda cand poti sa vezi casa dintr-o parte si nu exista nicio fereastra-logie. Dar in partea a doua, e o secventa uriasa, in care Jacob sare prin fereastra ei, si e una dintre cele mai importante scene dintre ei doi. Pentru asta, a meritat sa ne abatem de la veche diagrama, pentru a sustine povestea."

Casa Cullen a venit cu o oarecare provocare. "In primul film, vezi exteriorul casei familiei Cullen foarte clar", spune Brisbin. "Vezi scara principala. Vezi camerele care pornesc de aici. Vezi camera lui Edward si mai vezi si bucataria. Cea mai mare parte din munca noastra a fost in alte parti ale casei, creand celelalte camere care se potrivesc cu ceea ce stiam deja ca sunt piese intr-un mozaic".

Scenograful a avut ca ultima sarcina sa realizeze doua case in jurul carora sa se invarta viata haitei de lupi.

"Casele lui Jacob si a lui Emily nu au existat in Twilight", continua el. "Ne-am uitat cu mare atentie in carte si am discutat intens de la ce puteam porni. Casa lui Jacob e descrisa ca fiind o casa rosie. Am gasit un loc nemaipomenit legat de padure intr-un fel care sugera viata de lup in spatele copacilor. Totul parea perfect".

Mai putin un lucru: casa era verde. "Era important pentru noi sa mentinem casa lui Jacob rosie", potrivit lui Brisbin. "O stiam din carte ca un loc rosu si asa o voiam. Asa ca am sfarsit prin a vopsi intregul loc in rosu, ca sa se potriveasca descrierii din carte".

Casa in care locuieste Emily, prietena lui Sam Uley, a fost proiectata sa reflecte interpretarea lui Weitz asupra personajului ei, conform lui Brisbin. "A simtit ca Emily reprezenta alinarea din lumea haitei de lupi. Ei sunt dinamici, nebuni, alearga, se transforma si se retransforma. Dar e un reper, un loc profund si central. Cautam un loc secret din padure care sa aiba aceasta lumina feminina".

"Proprietarul casei pe care am folosit-o o construise cand avea 17 ani si cred ca o parte din maiestuozitatea ei provine din faptul ca este o cabana ideala pentru un pusti de 17 ani", continua Brisbin. "Cred ca nu la mult timp dupa ce a construit-o, s-a casatorit cu femeia cu care e casatorit si acum. A fost casa lor pentru multa vreme. In final, au fost prea multi pentru casa aceea, dar a fost incredibil de greu atat pentru sot, cat si pentru sotie sa paraseasca acel loc, pentru ca era magic".

"Aceasta atentie pentru detalii si fidelitatea fata de carte si fata de spiritul seriei Twilight a lui Stephenie Meyer au insufletit intregul proces de productie", spune Weitz. "Daca ti-au placut personajele si povestea de dragoste din Twilight, daca iti place supranaturalul, The Twilight Saga: New Moon are toate acestea din plin. Extinde aceasta lume pentru a cuprinde o mitologie mai mare si care va crea o punte intre Twilight si a treia parte a seriei, The Twilight Saga: Eclipse".

 

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod