Studiu: Numărul de români cu probleme dentare a scăzut și a crescut consumul de pastă de dinți

Cu toate acestea, mai puțini români au vizitat medicul dentist în ultimul an, comparativ cu 2012.

GSK Consumer Healthcare lansează cea de-a V-a ediție a campaniei Zâmbește România, cu ocazia Zilei Mondiale a Sănătății Orale (20 martie). Susținută de brandurile Aquafresh®, Sensodyne®, parodontax® și Corega®, campania are ca obiectiv oferirea de soluții și programe educaționale în vederea îmbunătățirii sănătății orale în rândul populației din România.

În cadrul campaniei din 2016, Căpitanul Aquafresh, personajul principal, va recruta 50.000 de agenți 00Carii – consumatori de toate vârstele care își propun să urmeze cei trei pași ai îngrijirii orale: se spală pe dinți de două ori pe zi; merg la medicul dentist în mod regulat; adoptă o dietă sănătoasă și echilibrată.

Impactul a patru ani de activități educaționale dedicate și expuneri la mesaje privind importanța sănătății orale este analizat prin prisma rezultatelor unor studii comparative despre starea sănătății orale a românilor, precum și din datele privind evoluția categoriei de produse de îngrijire orală.

Un studiu  realizat anul acesta în rândul consumatorilor arată că 72% dintre români au probleme dentare. Deși alarmantă, această valoare arată o îmbunătățire substanțială față de 2012, anul lansării campaniei Zâmbește România, când 80% dintre respondenți  au declarat că au astfel de probleme.

Dacă în 2012 șapte din zece consumatori avea carii, astăzi numai cinci din zece mai are această problemă.

În această perioadă, consumul de pastă de dinți  a crescut de la 1 tub pe an de persoană în 2012, la 1,5 tuburi de persoană în 2015 (unitățile vândute măsurate în bucăți au crescut cu 5%, iar unitățile vândute măsurate în litri au crescut cu 9%, consumatorii fiind orientați mai degrabă spre achiziționarea unei cantități mai mari de pastă de dinți).

Creșterea este și mai accentuată în 2015 în categoriile de paste de dinți specializate față de 2012. În cazul pastelor de dinți pentru sensibilitate dentară s-au vândut cu 23% mai multe unități, iar în cazul pastelor de dinți pentru îngrijirea gingiilor/sângerărilor gingivale cu 65% mai mult. Cea mai mare creștere a fost înregistrată de segmentul pastei de dinți pentru copii – cu 80% mai multe unități vândute – un indicator al faptului că părinții acordă o importanță tot mai mare igienei orale a copiilor, încă de la vârste mici.

În mod similar, românii încep să își schimbe mai des periuța de dinți: dacă în 2012 consumul mediu pe țară era de o periuță de dinți la 2 ani, de persoană, iar în 2015 frecvența de schimbare a periuței s-a îmbunătățit la 1,5 ani, încă la foarte mare distanță de media de schimbare din Germania, de exemplu, care este o periuță la fiecare 3 luni, așa cum recomandă și medicii dentiști.

Pe de altă parte, însă, tendințele încurajatoare menționate mai sus sunt contrabalansate de o tendință crescătoare de evitare a vizitelor la medicul dentist – numărul românilor care nu au fost la dentist în ultimul an a crescut de la 49% în 2012 la 54% în 2016, și tot cu cinci puncte procentuale a crescut și numărul celor care ajung la medicul dentist numai când au probleme.
Acest lucru semnalează o atenție scăzută a oamenilor pentru comportamentul preventiv în sănătate, medicii dentiști recomandând controale stomatologice regulate în fiecare an. Numărul persoanelor care amână tratamentul stomatologic din motive financiare a scăzut în 2016 cu zece puncte procentuale, la 54%, comparativ cu 64% în anul 2012.

Activitățile campaniei Zâmbește România 2016

În cadrul campaniei de anul acesta, GSK Consumer Healthcare va pune mai mult accent pe interacțiunea directă cu cât mai mulți oameni de toate vârstele și le va oferi acestora informații utile, într-un format inovator.

-    Copiii și fanii benzilor desenate vor afla mai multe despre importanța igienei orale cu ajutorul revistei „Căpitanul Aquafresh și Agenții 00Carii în misiunea Zâmbește România”, care va urmări aventurile acestora pe parcursul a 3 episoade. Copiii vor putea descărca fiecare nou episod de pe site-ul campaniei www.zambesteromania.ro pentru a avea o colecție completă.

-    Programul educațional în școli prin care țintim să educăm alți 10.000 copii cu privire la bunele practici în îngrijirea orală și comportamentul preventiv în sănătate.

-    Caravana Zâmbește România se va desfășura, în mai multe orașe din țară, aducându-le oamenilor programul Rabla pentru periuța ta și oferindu-le posibilitatea de a-și înlocui periuțele uzate în cadrul programului, dar și informații utile și personalizate pe afecțiuni specifice de igienă orală.
O soluție integrată, creată ca răspuns la nevoile consumatorilor, așa cum le-am observat de-a lungul anilor.

-    Parteneriatul cu Salvați Copiii va continua și anul acesta, astfel că GSK Consumer Healthcare va dona 1% din vânzarea produselor de igienă orală Aquafresh®, Sensodyne® și parodontax® din luna iunie 2016 către organizație. Fondurile obținute astfel vor fi folosite pentru efectuarea unor tratamente stomatologice pentru copii din familii sărace, din comunități dezavantajate ale României.

-    Peste 1.500 de medici dentiști oferă și anul acesta consultații stomatologice și detartraje gratuite în cabinete stomatologice din întreaga țară. Oricine își poate efectua o programare într-unul dintre aceste cabinete, pe site-ul www.zambesteromania.ro.

Pe parcursul celor patru ediții anterioare, campania Zâmbește România a avut aproximativ 120.000 de beneficiari direcți: au participat la programe educaționale și au primit produse de îngrijire orală peste 40.000 de copii din mediul urban, 3.000 de copii și părinți din mediul rural și peste 35.000 de viitoare mămici; 1.500 de copii din mediul rural au beneficiat gratuit de tratamente dentare prin parteneriatul cu Salvați Copiii și peste 30.000 de români au primit gratuit periuțe de dinți noi în schimbul celor vechi; în plus, sute de români au mers la consultații gratuite în cabinetele stomatologice înscrise în campanie.