Publicitatea la alimente, dusmanul copiilor
Obezitatea, guta, diabetul zaharat sunt riscurile majore. Copiii mananca mai mult dupa ce urmaresc reclame la produse alimentare. Mai mult, micutii obezi sau supraponderali isi dubleaza meniul dupa un astfel de moment, arata un studiu realizat de cercetatorii de University of Liverpool, citat de „Fox News”.
Specialistii au monitorizat 60 de copii cu varsta intre 9 si 11 ani, cu greutati diferite carora li s-au aratat o serie de reclame la mancare si jucarii, urmata de desene animate. Impactul cel mai mare a fost asupra copiilor obezi, care si-au marit meniul cu aproximativ 134%. Supraponderalii au mancat cu 101% mai mult dupa vizionarea reclamelor, in timp ce micutii cu o greutate normala, cu 84% mai mult.
Infarct la 30 de ani
Copiii sunt cei mai vulnerabili in fata publicitatii deoarece au o putere de selectie limitata, sustin expertii. „Primesc bani de la parintii care nu mai au timp sa le faca sandviciuri si cumpara produsele care ii atrag cel mai mult. De cele mai multe ori, aceste alimente sunt foarte dulci si au multe grasimi. Reclamele participa la cresterea numarului de copii obezi. La acest factor se adauga si sedentarismul”, afirma Tiberiu Mogos, medic primar diabet nutritie si boli metabolice la Institutul „N. Paulescu”, din Bucuresti.
Aditivii alimentari din aceste produse pot duce la alergii, intoleranta digestiva, diabet zaharat, imbatranire vasculara, guta sau cancer. „Speranta de viata la obezi este mai mica decat la o persoana cu o greutate normala. Obezii pot face infarct la 30 de ani. De asemenea, cancerul de san si de prostata sau atacul vascular cerebral, diabetul sau hernia de disc sunt afectiuni care apar mai devreme la obezi”, completeaza Alina Jiletcovici, medic specialist diabet zaharat, nutritie si boli metabolice la Cabinetul de diabet zaharat si obezitate Mosilor, din Bucuresti.
Dulciurile cu jucarii, atractie maxima
„Nici adultii nu au o cultura a mancarii. Daca au acumulat frustrari din cauza ca in copilarie nu au avut acces la anumite alimente, sunt tentati sa le cumpere acum. Copilul va imita gestul parintilor”, afirma Cristiana Levitchi, psiholog la Spitalul de Copii „Victor Gomoiu”, din Bucuresti. Pericolul este cu atat mai mare daca produsele sunt promovate de personaje din desene animate sau daca sunt insotite de jucarii.
ATENTIE PARINTI!
Nu va lasati impresionati de „crizele de nervi” din magazin!
Unul dintre factorii care ii influenteaza pe copii este aspectul foarte atragator al produselor carora li se face reclama. „Aici conteaza si fantezia parintilor. Unii le spun copiilor ca la produsele respective se face reclama pentru ca nu se vand, dar ca exista altele mult mai bune nepromovate”, adauga Bogdana Bursuc, psiholog la Behavior Center din Bucuresti. Important este sa nu cedezi presiunilor pe care copilul le poate face.
„Cand vor un produs, unii copii plang in magazin si se tavalesc pe jos. Parintii nu trebuie sa le satisfaca mofturile daca micutii doresc un produs nesanatos si mai ales daca acestia au deja probleme cu greutatea”, spune Alina Jiletcovici, medic nutritionist. Educatia privind efectul nociv al E-urilor poate fi inceputa de la varsta de 3 ani.
„Poate ca, la aceasta varsta, copiii nu inteleg ce inseamna E-urile, dar le poti spune ca daca mananca alimente care contin asa ceva ii va durea burta”, afirma psihologul Cristiana Levitchi. De la 6 ani, poti chiar sa-l inveti sa citeasca etichetele de pe alimente. „Cand mergi la cumparaturi, pune-l pe el sa citeasca etichetele. Acesta este un mod de invatare prin joc si poate da rezultate bune”, mai spune psihologul.
O alta solutie este sa-i oferi copilului o alternativa. „Poti sa-i spui copilului ca are posibilitatea sa aleaga intre acele produse promovate la televizor. Oricat ai incerca, nu-l poti feri insa de toate produsele nesanatoase. Poti sa-l lasi sa guste din ele in situatii exceptionale: la ziua lui sau la a unui prieten”, te mai sfatuieste Bogdana Bursuc. La fel de important este sa nu-i promiti dulciuri copilului drept recompensa.