De multe ori, astfel de momente de confuzie nu înseamnă mare lucru.
Dar cercetătorii au descoperit că dificultatea de a te orienta poate indica o problemă mult mai mare pentru persoanele tinere: ar putea fi un semnal de alarmă timpuriu pentru maladia Alzheimer.
Dificultatea de a reține și de a te orienta într-un spațiu nou se instalează cu mult înainte de pierderea momoriei și cu mult înaintea oricărui alt semn care să indice apariția acestei afecțiuni neurodegenerative, potrivit unui nou studiu publicat în Journal of Alzheimer's Disease, citat de womansday.com.
Cercetătorii de la Universitatea Washington le-au cerut participanților la studiu să folosească tipare și puncte de reper pentru a se deplasa printr-un lan de porumb într-o aplicație pe computer.
Participanții au fost împărțiți în trei grupuri: pacienți aflați în primele stadii ale bolii Alzheimer, persoane nediagnosticate, cu semne timpurii de Alzheimer (considerat Alzheimer preclinic) și un grup de control format din persoane sănătoase. Studiul a arătat că persoanele cu Alzheimer preclinic au avut dificultăți mai mari să învețe locația obiectelor din lanul virtual de porumb.
"Aceste descoperiri sugerează că dificultățile de navigație cu care se confruntă persoanele cu Alzheimer preclinic sunt în anumită măsură legate de dificultîțile de a reține informații despre mediul în care se află", a declarat unul dintre coordonatorii studiului, profesorul de științe psihologice Denise Head.
Deși specialistul a avertizat că sunt necesare cercetări suplimentare care să confirme descoperirile acestui studiu, a mai spus că testele de orientare în spațiu ar putea reprezenta o unealtă importantă pentru detectarea schimbărilor timpurii provocate de boala Alzheimer la nivelul capacității cognitive.
"Acesta este un exemplu bun de cercetare care ne poate face să atingem țeluri importante: să detectăm Alzheimer înainte ca o persoană să fie grav afectată și să o detectăm folosind teste care reflectă ceea ce facem în lumea în care trăim", a declarat medicul Jason Karlawish, profesor la Universitatea Pennsylvania și specialist în afecțiuni cognitive.