Cercetarea „Analiza serviciilor de sănătate mintală pentru copiii din România” a avut ca principal obiectiv descrierea „traseului” copiilor şi adolescenţilor cu dificultăţi din sfera sănătăţii mintale.
În relaţia cu instituţiile specializate problemele din sfera sănătăţii mintale sunt cauzate de:
1. faptul că sistemul public de sănătate mintală pediatrică este excesiv orientat spre aspectele curative în detrimentul prevenţiei;2. numărul redus de specialişti din sistem face ca echipa terapeutică să fie foarte dificil de constituit, iar intervenţia terapeutică să fie axată preponderent pe medicaţie;
3. lipsa unei colaborării eficiente cu sistemul educaţional şi cu cel de protecţie a copilului;
4. colaborare precară între medicul de familie, cel pediatru şi psihiatru
5. reticenţa părinţilor, fapt care se traduce în amânarea prezentării la medic sau în solicitarea ajutorului de specialitate până în momentul în care simptomele sunt evidente şi părintele nu mai poate „stăpâni” copilul, ori acesta din urmă are dificultăţi evidente în a se integra în diverse colectivităţi (grădiniţă, şcoală).
Problemele de integrare şcolară a copiilor cu tulburări din sfera sănătăţii mintale sunt generate de lipsa unei programe şcolare adaptate, de numărul redus al consilierilor şcolari coroborat cu faptul că mare parte a acestora nu au competenţe în sănătate mintală, dar şi de modul deficitar de funcţionare a instituţiei profesorului de sprijin.
Nu ştim exact câţi români suferă de boli mintale
“Nu avem o bază de date probate prin studii clinice, epidemiologice care să ne spună exact câţi români suferă de tulburări de sănătate mintală. Sperăm ca începând cu anul 2011 să punem în funcţiune Registrul Naţional pentru Tulburări Mintale care va include şi cazurile diagnosticate în rândul copiilor şi adolescenţilor”, a declarat Ileana Botezat Antonescu, Director, Centrul Naţional de Sănătate Mintală, Ministerul Sănătăţii Publice.
Posteaza comentariu