Antrenament pentru memoria copiilor
Jocurile de constructii, precum puzzle si lego, sau cele de negociere sunt doar doua dintre modalitatile care pot antrena inteligenta copiilor. Cu cat un joc este mai complex, cu atat sunt mai mari sansele ca acesta sa dezvolte copiilor capacitatea de a face alegeri sau atentia distributiva a acestora, spun psihologii. Cel mai important este ca jocurile sa fie alese in functie de varsta micutilor.
Clopotei pentru copiii mai mici de un an
Pentru copiii mai mici de un an, specialistii recomanda jocurile care pot dezvolta simturile micutilor si care ii ajuta sa se obisnuiasca cu cei din jurul lor si sa nu se sperie de zgomote. "Schimbati-va mimica in timp ce stati cu copilul in brate: miscati din nas, zambiti sau scoateti limba. Dupa doua-trei saptamani, copilul va incepe sa va imite", afirma psihologul Anca Kosina, coordonator de programe de educatie pentru parinti si pentru sustinerea femeilor gravide si lauze la Fundatia "Drum de lumina".
Fixarea unor clopotei in bataia vantului, astfel incat copilul sa-i poata vedea, ii da posibilitatea sa-i asocieze cu o imagine frumoasa sau cu un sunet placut. O alta modalitate prin care se pot dezvolta simturile la copiii mai mici de un an este agatarea unei jucarii de un elastic, deasupra lor, care sa se balanseze orizontal sau vertical. Dupa un timp, copilul va incerca sa o prinda.
"Puneti mai multe jucarii in cerc, deasupra copilului si lasati-l minimum 60 de secunde sa se obisnuiasca cu ele si sa le parcurga cu privirea pe fiecare. Dupa aceea, misca-ti-le incet", indica psihologul.
Memoria se dezvolta dupa varsta de un an
Copiilor cu varsta de pana la trei ani le sunt recomandate jocurile care sa-i ajute sa retina lucruri noi. Cautarea si aratarea diferitelor detalii ale jucariilor, precum rotile, volanul sau gura unei papusi, recunoasterea unor fiinte apropiate sau a unor actiuni, dupa denumire, si rostirea unor propozitii simple, din doua cuvinte, sunt cateva dintre aceste activitati.
"La aceasta varsta este bine sa se antreneze memoria si atentia copilului. La cererea parintilor, el poate aduce un obiect sau poate recunoaste si denumi una sau doua fotografii cunoscute", mai spune specialistul.
Independenta apare intre 3 si 6 ani
Explicarea utilitatii unor obiecte sau a unor actiuni este esentiala pentru copiii mai mari de 3 ani. Deoarece gradul de independenta incepe sa se dezvolte de la aceasta varsta, in lipsa explicatiilor, copiilor li se va parea ca li se impune ceva.
Atentia si memoria copiilor cu varsta intre trei si sase ani pot fi stimulate prin reproducerea de poezii si cantece din doua strofe, gruparea mai multor imagini in doua categorii sau prin compararea a doua obiecte in functie de greutate. "Dupa varsta de patru ani, copilului i se poate cere sa povesteasca ceva pornind de la cateva imagini, sa foloseasca in mod corect pronumele personale si sa se joace cu alti copii, respectand anumite reguli", explica Anca Kosina.
Tot de la varsta de patru ani, micutilor le sunt recomandate jocurile de constructie, precum lego sau puzzle. "Jocurile de constructie dezvolta abilitatile practice ale copiilor si vederea in spatiu. Totodata, ele ii determina pe copii sa invete sa faca planificari", completeaza Mugur Ciumageanu, psiholog clinician la Spitalul "Alexandru Obregia" din Capitala. Jocuri si aptitudini
> Abilitatile practice si vederea in spatiu se pot dezvolta prin jocuri de constructie precum lego sau puzzle
> Aptitudinile lingvistice se dezvolta prin jocuri de cuvinte (sinonime sau antonime)
> Gandirea abstracta se poate "antrena" cu ajutorul cubului rubic sau al sahului.
> Abilitatile sociale se dezvolta prin jocurile de negociere ("Nu te supara, frate!"). Totodata, acestea sunt si modalitati cu ajutorul carora copiii invata sa castige, dar si sa piarda.
Posteaza comentariu