Drepturile fundamentale ale pacientilor

Ziua Europeana a Drepturilor Pacientului, sarbatorita pe 18 aprilie, este o initiativa a Parlamentului Europei, Comisiei Europene si a Comertului Economic si Social Europeana, cu scopul de a informa si a pune in discutie modalitatile de imbunatatire a promovarii si apararii drepturilor pacientului in Europa.

La aceasta initiativa s-au alaturat 25 tari din Europa, printre care si Romania, prin organizarea a 80 de evenimente.

In cadrul unei conferinte de presa, cu tema Drepturile Pacientului din Europa: o provocare locala si europeana, care a avut loc la Gorizia (Italia) au fost prezentate si dezbatute cele 14 drepturi fundamentale ale pacientului cuprinse in "Cartea Drepturilor Pacientului", care isi propune ca garanteze un nivel inalt al ingrijirilor de sanatate si sa asigure servicii de sanatate de calitate superioara, la nivel national, in toate tarile Uniunii Europene.


Cele 14 drepturi fundamentale ale pacientilor


1. Dreptul la prevenire
Fiecare individ are dreptul la servicii de sanatate preventive.

2. Dreptul de acces la servicii de ingrijire a sanatatii
Fiecare individ are dreptul sa aiba acces la servicii de sanatate de care are nevoie.

Sistemele de sanatate trebuie sa garanteze tuturor indivizilor acces egal, fara discriminari de ordin financiar sau in functie de locatia in care se afla pacientul, boala sau momentul in care au nevoie de ingrijiri medicale.

3. Dreptul la informare
Fiecare individ are dreptul sa acceseze orice fel de informatie cu privire la stadiul bolii sale, la ingrijirile medicale specifice, modul in care poate beneficii de acestea, precum si la cercetarile stiintifice si inovatiile tehnologice disponibile.

4. Dreptul la consimtamant
Fiecare individ are dreptul sa cunoasca toate informatiile care ar putea sa-l ajute in luarea deciziilor legate de propria stare de sanatate. Aceasta informare a pacientului este o conditie obligatorie pentru orice procedura sau tratament, inclusiv in legatura cu decizia pacientului de a participa la studiile clinice.


5. Dreptul la libera alegere
Fiecare individ are dreptul de a alege liber intre diverse optiuni terapeutice si furnizori de ingrijiri de sanatate, pe baza unei informari adecvate.

6. Dreptul la intimitate si confidentialitate
Fiecare individ are dreptul la confidentialitate asupra informatiilor personale, inclusiv asupra informatiilor legate de starea sa de sanatate, diagnosticul potential sau optiunile terapeutice. De asemenea, pacientul are dreptul la intimitate in timpul examenelor medicale, consultatiilor si interventiilor medicale sau chirurgicale.

7. Dreptul de a primi tratament in timp util

Fiecare individ are dreptul de a primi tratamentul necesar in timp util. Acest drept se aplica fiecarei etape de tratament.

8. Dreptul la ingrijiri de sanatate de calitate
Fiecare individ are dreptul la ingrijiri de sanatate de inalta calitate, ce au la baza specificatii, protocoale si standarde precise.


9. Dreptul la siguranta
Fiecare individ are dreptul de a fi protejat impotriva oricaror daune de functionare deficitara a serviciilor de sanatate, malpraxis sau erori medicale. De asemenea, fiecare individ are dreptul la servicii medicale si tratamente care se ridica la cele mai inalte standarde de siguranta.

10. Dreptul la inovatie
Fiecare individ are dreptul de a avea acces la proceduri inovatoare, inclusiv proceduri de diagnostic, in conformitate cu standardele internationale, indiferent de considerentele economice sau financiare implicate.

11. Dreptul de a evita suferinta si durerea
Fiecare individ are dreptul de a fi protejat impotriva oricarei forme de durere sau suferinta inutila, in oricare dintre stadiile bolii.

12. Dreptul la tratament personalizat
Fiecare individ are dreptul la diagnostic si tratament individualizat pe cate posibil, in functie de nevoiele sale personale.


13. Dreptul la reclamatie
Fiecare individ are dreptul de a reclama oricand considera ca a suferit o dauna si are dreptul sa primeasca raspuns sau orice alta forma de feedback.

14. Dreptul la compensatie
Fiecare individ are dreptul de a primi compensatia potrivita, intr-o perioada de timp rezonabil de scurta, daca a suferit vreo dauna morala, fizica sau psihologica cauzata de serviciile de sanatate la care a apelat.