In povesti si jocuri, timpul trece altfel sau sta pe loc, ba uneori se si intoarce, in sensul de curgere inversa. Auzim de multe ori copii care isi doresc o "masina a timpului".
Ce are de facut aceasta masina? Are desigur de indeplinit niste dorinte, cum ar fi schimbarea trecutului, aflarea viitorului, cunoasterea unor lucruri din trecutul indepartat, trairea unor evenimente din trecut sau din viitor, anularea mortii, vindecarea unor persoane din trecut cu tehnica medicala de astazi.
Cum trece timpul in basme?
Am mai vorbit despre Fat Frumos care crestea intr-un an cat altii in cinci si despre calul care zbura iute ca gandul. De asemenea, ne amintim Tinerete fara batranete si viata fara de moarte, basmul in care trecerea timpului este oprita pe un taram magic. Cu totii ne-am gandit cum ar fi sa nu murim, sa traim sute de ani, cu totii am urmarit filme despre nemuritori, care traiesc de-a lungul epocilor si se adapteaza fiecareia. Este un vis obisnuit acela de a sfida moartea, de a trai vesnic, toate credintele religioase au o forma si o modalitate de a prezenta nemurirea, viata de dupa moarte.
Tot in povesti intalnim formula de sfarsit "... si au trait fericiti pana la adanci batraneti si poate mai traiesc si acum daca n-au murit intre timp." Ce inseamna asta? Este o incadrare in timp dar nu una corespunzatoare timpului real si trecerii lui ci unui timp eterrn care are doar rolul de a accentua irealul povestii.
Cum este timpul in vise?
Cand dormim si visam, referintele temporale dispar astfel incat frecvent apar evenimente din trecut care se desfasoara in prezent sau altele din viitor care au avut loc deja. Este o amestecare a trecutului, prezentului si viitorului pentru ca inconstientul nu tine seama de timp, de trecerea lui si de realitatea si succesiunea evenimentelor reale. Visele ca si jocurile, basmele, filmele si romanele sunt indepliniri ale dorintelor noastre.
Copiii in jocurile lor sfideaza adesea timpul, chiar prin jocul insusi. Jucandu-se "de-a mama si tata", "de-a educatoarea", "de-a hotii si politistii", se situeaza la o alta varsta decat cea reala. Apoi zilele si noptile trec printr-o conventie, copiii spun: "acum e noapte, trebuie sa dormim" si dupa cateva minute: "s-a facut dimineata, e timpul sa ne trezim". Isi atribuie varstele care le convin pentru a intra in rolurile din joc: "eu eram mama ta si tu erai bebelus si plangeai". De multe ori, mai ales in cazul jocului "de-a doctorul", rolurile de pacient-copil si medic-adult se inverseaza astfel incat copiii sa traiasca alternativ starile de neputinta, neajutorare, teama dar si pe cele de putere. Este modul de a lua in stapanire ceva care a fost traumatic la momentul in care s-a petrecut in real si copilul joaca scena pentru a reusi sa depaseasca pozitia de victima pe care a avut-o. Este o inversare de roluri si totodata o calatorie in timp, in care copiii se joaca de-a adultii pentru a nu mai simti pentru un timp neajutorarea infantila sau limitele si interdictiile care le sunt puse.
Cand o sa fiu mare...
Auzim adesea copii spunand: "Cand o sa fiu mare...". Este una din dorintele cele mai arzatoare ale copilariei. Sa treaca mai repede timpul. Intalnim insa si adulti care isi doresc sa fie din nou copii, sa traiasca "fara griji", ca atunci. Toate aceste dorinte isi gasesc realizarea in vise dar si filme, povesti si jocuri. Parintii se joaca uneori cu placere cu cei mici, acceptand sa aiba varsta acestora sau cea pe care copii le-o dau in diferite jocuri.
Ne putem referi insa si la ceva mai nou in viata noastra si anume lumea virtuala. In jocurile pe calculator, in profilurile pe care ni le facem pe diferite site-uri, in convorbirile cu necunoscuti, cei mai multi se prezinta ca avand o alta varsta decat cea reala. Copiii se prezinta ca fiind adolescenti, adolescentii ca fiind adulti, cei mai in varsta ca fiind mai tineri sau orice alta varsta care pare sa fie mai avantajoasa. Este interesant cum mai mereu o alta varsta pare sa fie mai avantajoasa decat varsta reala. Lumea virtuala pare sa ne ofere acest lucru imposibil in realitate – joaca cu timpul!