Cum invata adolescentul?

"Dimineatza (ora 8.00) invatat, la pranz (12.00-18.00) scoala, seara (19.00-23.30) teme...intr-un cuvant: STRES", asa este viata unui adolescent de clasa a VIII-a care stie ce vrea de la viata ne spune o cititoare TopSanatate. Multe teme, teze, lucrari si proiecte, materie incarcata, asteptari foarte mari ... Cum se pot descurca adolescentii cu atat de multe informatii?
"Cum sa reusesti sa retii atatea lucruri daca avem 16 materii, foarte multe teme, teze, lucrari, fiecare profesor doreste note cat mai mari, foarte multi termeni noi, proiecte, o programa foarte incarcata, etc... Sincera sa fiu nu mai am timp de nimic altceva, weekendul e doar pentru invatat si iar invatat... si cum sa nu te saturi cand in fiecare zi faci acelasi lucru: inveti plus ca trebuie sa am mediile cat mai mari pentru a intra la liceul la care mi-am propus. E un chin, un stres total si la un moment dat iti vine sa urli cand realizezi ca iar a trecut o zi si n-ai apucat sa faci tot ce ti-ai propus", continua aceeasi cititoare.


Ai nevoie de mai multe metode

Sigur ca pentru a invata este nevoie de o metoda sau chiar mai multe intrucat a invata la fizica nu e la fel cu a invata la istorie.
Ce le deosebeste? Mai intai tipul obiectului si apoi modalitatea in care asimilam acele informatii. Fiecare isi poate aminti cum invata oasele care compun scheletul si de asemenea, cum invata teoremele la geometrie. De fapt, in actiunea de a invata intra mai multe actiuni:

1. a afla ceva nou, pe care pana atunci nu il stiai;
2. a-ti forma o imagine despre acel ceva, a-ti reprezenta informatiile intr-o forma (oasele, figurile geometrice la care se refera teorema, luptele unui popor intr-o anumita perioada istorica, formele de relief etc);
3. a retine acest ceva nou;
4. a putea folosi ceea ce afla, a gasi o utilitate, a lega de alte informatii pe care deja le ai in minte.

Fara legaturi cu alte informatii, fara a te sprijini pe ceea ce deja stii, fara a face conexiuni, niciun proces de invatare nu este posibil.
Insa doar o parte dintre copii si adolescenti stiu asta.
De multe ori ei incearca sa “inghita” informatiile noi si apoi sa le scoata cand sunt ascultati, la lucrare, la teza sau la examen. Asta inseamna ca nu au o modalitate de a interactiona cu informatiile si de aceea le simt ca fiind straine, complicate, de neinteles, greu de retinut, le uita, le incurca cu altele. Unii profesori si parinti le recomanda sa faca scheme, rezumate, desene, sa consulte dictionare, atlase, culegeri tocmai pentru a avea mai multe moduri de a lua contact cu informatiile si nu doar simpla citire.


Informatiile trebuie legate intre ele

O alta modalitate este aceea de a lega informatiile intre ele si de a le gasi o utilitate. Foarte multi copii simt ca invata fara folos si asta este o bariera serioasa in invatare.
Pentru a reusi sa te apropii de ceva nou este necesar sa ai nevoie de el, altfel de ce ai face-o, de ce ai investi timp si energie? Doar ca de cele mai multe ori, ei stiu ca “trebuie” sa invete si atat.

Si daca incercam sa ne adancim in procesul de invatere, ajungem la ceea ce in mod curent numim curiozitate si care este baza oricarei achizitii. Curiozitatea se vede la copii inca de cand sunt mici si nu are legatura doar cu materiile de la scoala, ci cu cunoasterea si invatarea in general. Sunt multi copii insa care se arata curiosi si preocupati de tot felul de lucruri, dar nu pot muta acest interes si catre scoala. Le plac dinozaurii, cantaretii de rock, fotbalul dar nu si geografia, matematica sau franceza…

Ce ne place? Ce putem invata? La ce avem talent? Cum invatam ce nu ne place sau nu ne intereseaza? Cat efort si cat timp este necesar pentru a invata diferite lucruri? Iata intrebari pe care intr-o forma sau alta este necesar sa ni le punem ca elevi, profesori sau parinti.
Doar ca ele nu apar decat odata cu dificultatile de invatare ale copilului. Nimeni nu intreaba: “Cum sa-l ajut sa invete?”, “Cum sa-l invat sa invete?” decat atunci cand deja copilul nu mai face fata sarcinilor scolare.
 
Asteptam in continuare parerile voastre, sperand sa reusim sa purtam un dialog constant in care cei care citesc sa gaseasca un ajutor.
 

Comentarii (3)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • dana pe 13 Apr 2009, 16:26
    Scoala de rahat

    Scoala din Romania mi se pare de tot rahatul!:| Ni se baga atatea informatii pe gat, e pus si simplu AIUREA! Daca e sa ne bage atatea materii ca sa vedem ca poate suntem talentati spre ceva si sa ne luam reper e chiar o tampenie. In generala ar trebui sa se faca asta iar din liceu fiecare sa-si aleaga materiile pe care isi doreste sa le studieze. Spre exemplu eu sunt la un profil tehnic, mai exact proiectant... va dati seama cat de interesante sunt orele de muzica? De exemplu istoria , geografia , educatia antreprenoriala , religia ok... ni se predau nu zic nu, dar totusi, nu se mai opresc din imbulzeala de informatii. Multi nici nu stiu ca Romania exista, ei bine noi trebuie sa stim fiecare amanunt din fiecare orasel existent pe acest pamant inafara tarii! Am inceput sa urasc scoala.:) Si programul : pana la 20.30:| murim in clase.

    0
    0

  • carina2008 pe 6 Apr 2009, 16:17

    Toate bune si frumoase, tot ce s-a spus contine mult adevar dar practic timpul nu sta pe loc ca sa putem experimenta metode, principii sau teorii iar acesti elevi trebuie sa termine scolile asa cum sant, sau si mai rau cu cine stie ce nastrusnice reforme aparute cu fiecare nou ministru al educatiei exact in anul de examen. Daca asta e societatea in care traim si astea sunt regulile ei in prezent ce e mai intelept sa faci? Sa te opui sistematic pana la esecul total sau sa accepti ca sunt lucruri pe care nu le poti schimba , sa faci un efort sa treci de etapele ineerente ale vietii scolare, sa faci tot posibilul la materiile care nu te pasioneaza ca sa poti sa-ti implinesti un vis mai tarziu. Cred ca problema nu este a copiilor care invata atatea ore pe zi ca eleva din exemplul dat ci a celor pe care nu-i intereseaza aproape nimic din ceea ce tine de scoala. Care, paradoxal,cunosc toate acele metode descrise mai sus si le-au si folosit candva dar care au o doza de inconstienta care ii face pe parinti sa dispere. Din constatrile mele de parinte implicat: mare parte din elevi nu scriu cand invata, nu fac scheme, nu subliniaza, nu citesc manualele, nu repeta notiunile. Tot ce fac ei(cand fac si asta) este sa treaca in revista cu mare superficialitate ce li s-a predata la ora, adica putinul pe care-l scriu pe caiete. E posibil ca uneori notitele sa fie incomplete sau sa lipseasca cu desavarsire. Zilele trecute baiatul meu adusese acasa caietul prietenei lui, ca sa copieze de la ea ce nu apucase sa termine de scris la ora. Am simtit o adanca frustrare comparand cele doua caiete, in timp ce fiul meu se amuza pe seama mea si a fetei. Exista deci si copii care nu scriu intr-o delasare totala, care catadicsesc sa faca scheme, care aplica ceea ce au fost invatati. Nu se pune problema numarului prea mare de materii pentru ca sunt materii la care nu citesc niciodata. Au si ajutor concret, ajungi sa faci scoala inca o data cu ei, le predai din nou totul, le explici ceea ce te intreaba. S-a vorbit despre grup. Sigur grupul are un cuvant greu. Baiatul meu se plangea din clasa a patra ca il fac copii tocilar pentru ca era cel mai bun din clasa. Dar asta e de cand lumea. Cred ca ceea ce ii “oboseste” nu este presiunea sau cantitatea de materie ci minciunile pe care le brodeaza ca sa-si justifice neinvatarea. Cand eram copil nu puteam intelege pe colegii care munceau la acele copiute kilometrice mult mai mult timp decat le-ar fi luat sa invete.Asa e si cu minciunile. Iar adolescentii nu se gandesc cum trebuie sa invete sau de ce trebuie sa faca asta, pur si simplu adopta politica strutului sau pe cea “lasa pe maine ceea ce poti face azi caci s-ar putea sa nu mai fie nevoie.” De ce trebuie sa ii explici si cele mai marunte lucruri pe care, sunt convinsa, ei le stiu foarte bine si singuri doar ca nu au chef sa actioneze in sensul logic si benefic ci in cel comod.

    0
    0

  • eda pe 4 Apr 2009, 19:41

    Cred ca nu acesta este raspunsul asteptat.Ideea nu este cum invata adolescentul,pt ca cei care se pregatesc cu adevaratau invatat demult aceste "tehnici"enumerate mai sus.Problema este alta:prea multe materii,cu o cantitate de informatii mult peste necesarul unui adolescent.Copiii invata mult si prost...iar informatiile se uita repede,pt ca nu sunt folosite deloc in viata reala.Materii precum istoria,geografia au ajuns sa fie "dictate "de profesori,fara a se folosi harti sau conexiuni intre date,evenimente.Poate ca o decongestionare a materiei la clasele 5-8 ar fi de un real folos.La fel o gandire coerenta a programei scolare.Probabil,insa,ca vor mai trece cateva generatii pana acest lucru se va intampla...deocamdata totul este o abrambureala.

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod