Câți oameni nu au plătit o analiză sau mai multe doar pentru că nu știau că ar putea fi gratuită dacă au trimitere de la medicul de familie? Câți oameni nu știu că au la dispoziție controale perodice gratuite? Câți oameni știu că pot cere o a doua opinie? De acum pacienții din România vor primi mai multe informații despre drepturile pe care le au. Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, cu sprijinul ECC Romania – Centrul European al Consumatorilor si al Dr. Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate, a lansat campania Fii un Pacient ACTIV!, campanie de informare despre drepturile și obligațiile pacienților.
Potrivit raportului “Puterea pacienților europeni” publicat la Bruxelles, pacienții români sunt printre cel mai puțin informați pacienți din Europa, situându-se pe locul 30 din cele 50 de țări europene. Motivele pentru care România este pozitionată pe un loc codaș al topului țin de lipsa de resurse financiare, de informare și implicare a pacienților în luarea deciziilor privind propria sănătate. În același timp, Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății, România se află pe primul loc în Europa ca rată a mortalității din cauza cancerului de col uterin și tot pe primul loc la incidența cazurilor de tuberculoză. De fapt, potrivit Colegiul Medicilor din România, țara noastră ocupă primul lor în Europa în ceea ce privește numărul deceselor prin cancer. De asemenea, România este pe primul loc în Uniunea Europeană la capitolul mortalitate infantilă în rândul copiilor sub 5 ani, potrivit rapoartelor realizate de către Unicef, Organizaţia Mondială a Sănătăţii, Banca Mondială şi Naţiunile Unite. O altă statistică îngrijorătoare se referă la numărul românilor obezi, acesta fiind dublu față de 2007.
În aceste condiții, Fii un Pacient ACTIV! își propune să informeze și să promoveze drepturile pacienților atât către beneficiarii de servicii medicale, cât și către personalul din sistemul medical. Astfel, campania va cuprinde informări de presă, informari directe, online marketing și workshop-uri dedicate pacienților și specialiștilor din sistemul medical. Informările directe vor fi îndreptate către pacienți, cu sprijinul asociațiilor de pacienți și asociațiilor de medici de familie, precum și către personalul din sistemul medical, cu sprijinul asociațiilor profesionale, dar și a spitalelor și clinicilor.
Conf. Univ. Dr. Costel Stanciu, Președinte APC Romania – “Campania Fii un Pacient ACTIV! este un îndemn adresat consumatorilor români de a-și schimba mentalitatea în privința serviciilor medicale. Vrem ca pacienții români să-și conștientizeze drepturile, să le ceară atunci când acestea sunt ignorate, vrem ca sănătatea să nu mai fie o preocupare doar în cazurile în care ne este rău sau ne doare ceva. Este timpul să nu mai așteptăm ca schimbarea să vină de la alții, ci să o impunem noi înșine. Este timpul să nu mai fim ignoranți, pentru că sănătatea face diferența între viață și moarte”.
Dr Florin Ioan Bălănică, Consultant Personal de Sănătate – “Pacientul din România are dreptul la îngrijire medicală personalizată în funcție de nevoile și posibilitățile sale. De asemenea, are dreptul să aibă alături de el medici care să îl îndrume și să îl însoțească pe tot parcursul procesului de vindecare, într-o relație corectă medic – pacient. Este nevoie de un pacient activ și informat, dar și de un sistem care să încurajeze specialiștii din sănătate să colaboreze în cadrul unor echipe multidisciplinare, în folosul pacienților”.
Drepturile pacientilor asigurati:
- Ai dreptul la informație medicală
- Ai dreptul la confidențialitate și viață privată
- Ai dreptul să alegi cele mai sigure metode privind sănătatea reproducerii
- Ai dreptul la tratament și îngrijiri medicale corespunzatoare
- Ai dreptul sa ceri o altă opinie medicală
- Ai dreptul la consultatii preventive
- Ai dreptul si la servicii medicale acordate de un medic acreditat din afara spitalului
- Ai dreptul la despăgubiri în cazurile de malpraxis
- Ai dreptul de a-ți exprima consimțământul
Obligațiile pacienților asigurați:
- să se înscrie pe lista unui medic de familie;
- să anunțe medicul de familie ori de câte ori apar modificări în starea lor de sănătate;
- să se prezinte la controalele profilactice și periodice stabilite prin contractul-cadru;
- să anunțe în termen de 15 zile medicul de familie asupra modificărilor datelor de identitate;
- să respecte cu strictețe tratamentul și indicațiile medicului;
- să aibă o conduită civilizată față de personalul medico-sanitar;
- să achite contribuția datorată fondului în condițiile stabilite prin contractul-cadru;
- să prezinte furnizorilor de servicii medicale documentele justificative ce atestă calitatea de asigurat.
© Copyright:
Fii un Pacient ACTIV!
Campanie de informare privind drepturile pacienților români.
Posteaza comentariu