Abilitatile sociale sunt unele dintre cele mai importante aptitudini pe care le putem avea. Aceasta deoarece suntem "animale sociale", iar lipsa abilitatilor pe acest plan poate duce la o viata singuratica, contribuind, mai departe, la o stare acuta de anxietate si depresie. Abilitatile excelente in acest domeniu te pot ajuta sa intalnesti persoane interesante, sa obtii postul dorit, sa progresezi in cariera si sa iti mentii relatiile.
Din fericire, ca orice alta aptitudine, strategiile si tehnicile sociale se pot invata. Un lucru imbucurator, daca stii ca nu "stai" foarte bine la acest domeniu...
Cele mai importante aptitudini sociale sunt:
1. Abilitatea de a fi relaxata sau de a pastra un nivel tolerabil al anxietatii, in orice situatie sociala
Indiferent de cat de bine te descurci in situatiile sociale, daca esti prea agitata sau nervoasa, nu te vei putea face foarte bine inteleasa, iar capacitatea de ascultare iti va fi si ea afectata. In plus, chipul si intregul tau corp vor transmite un singur mesaj, si anume ca nu esti in apele tale.
2. Abilitatea de a asculta, inclusiv aceea de a le arata celor din jur faptul ca ii asculti
Este extrem de important pentru interlocutori sa stie ca sunt ascultati si ca ceea ce spun are impact. In acest scop, poti apela la astfel de strategii:
- Rosteste lucruri care denota ca asculti, cum ar fi: "Adevarat?", "Da?", "Asa.." etc.
- Reactioneaza la ceea ce auzi si construieste conversatia mai departe: "Deci a fost la sedinta? Ce s-a intamplat?".
- Pe parcursul conversatiei, fa referiri la comentariile altora: "Asa cum ai afirmat anterior...", "Dupa cum spuneati mai devreme..." etc.
- In timp ce interlocutorul vorbeste, adopta o mai mare rigiditate in postura, mentine contactul vizual si acorda atentie discutiei.
3. Abilitatea de a manifesta empatie si interes
Anxietatea sociala este generata, in mare parte, si de faptul ca esti in permanenta constienta de stresul care te macina. Poti evita situatiile stanjenitoare daca iti concentrezi foarte mult atentia asupra altcuiva. Fascinatia (chiar daca, in prima faza, este fortata si impusa) manifestata fata de conversatia unei persoane te va ajuta sa te simti mult mai confortabil si il va ajuta si pe cel care discuta sa se simta interesant.
4. Abilitatea - naturala sau invatata - de a construi un raport sau o relatie
Raportul este o stare de intelegere sau de apropiere care apare in cadrul unei interactiuni sociale bune. Practic, datorita relatiei care se creeaza, arati ca "Sunt la fel ca tine, ne intelegem unul pe celalalt." Acest raport se creeaza la un nivel subconstient si, atunci cand se produce, limbajul verbal si non-verbal, pattern-urile de vorbire si alte aspecte ale comunicarii se sincronizeaza excelent.
Desi este un proces pe care nu il constientizam, putem face unele eforturi constiente care sa incurajeze intemeierea unei relatii:
- Postura corpului, atitudinea si miscarile trebuie gandite mai mult, astfel incat sa fie adecvate in orice situatie.
- Trebuie acordata mai multa atentie limbajului si stilului de a vorbi, inclusiv frecventei, volumului, tonului si cuvintelor folosite.
- Incearca sa ii induci interlocutorului ideea ca este ascultat.
5. Abilitatea de a sti cum, cand si cat de mult sa discuti despre propria persoana
A vorbi despre tine prea mult si prea devreme in cadrul relatiei poate fi un motiv de descurajare pentru orice persoana implicata in conversatie. Tocmai de aceea, la inceput este important sa deschizi discutii "marunte", despre obiecte si oameni care nu au caracter personal pentru vreuna dintre parti sau sa schimbi pareri si perspective personale intr-un mod echilibrat, echidistant si fara pasiune.
O data ce conversatia si relatia in sine evolueaza, dezvaluirea unor detalii si fapte personale (initial, de mica importanta si care nu presupun implicare emotionala) duce la intarirea relatiei si la o mai buna cunoastere.
6. Abilitatea de a mentine un contact vizual adecvat
Este esential si un semn de politete sa privesti in ochii celor pe care ii asculti sau carora le vorbesti. In caz contrar, mesajul transmis este unul negativ. Astfel, le arati ca:
Ii ignori.
Nu esti demna de incredere.
Nu iti face placere sa ii privesti.
Acest lucru nu inseamna ca trebuie sa iti privesti insistent partenerii de discutie, deoarece acest lucru are efectul contrar celui sperat, si anume ca esti suparata pe ei si doresti sa arati acest lucru. Bineinteles, contactul vizual - importanta, insistenta, durata acestuia etc. - variaza in functie de diferite culturi.
Acum, "inarmata" cu aceste reguli care nu au pretentia de a fi exhaustive, poti construi relatii bazate pe incredere si o mai buna cunoastere a persoanelor care te inconjoara in diferite situatii. Aptitudinile tale sociale vor suferi imbunatatiri majore si se vor dovedi utile in orice demers pe care il intreprinzi.