Cum obtii echilibrul intre viata personala si cea profesionala?

Daca viata ta personala si cea profesionala sunt in dezechilibru, mai mult ca sigur ca ai un nivel al stresului extrem de ridicat. Din cauza ritmului de viata atat de agitat, a gasi dozarea optima intre munca si tot ceea ce inseamna "acasa" nu este o sarcina foarte usoara. Iata cateva idei pentru a redobandi controlul asupra stilului tau de viata. Poti readuce armonia in caminul tau, fara a face rabat de la implinirile pe care ti le ofera jobul ales.

Daca iti petreci mai mult timp la serviciu si mai putin acasa, risti sa dai cu piciorul vietii private si tuturor bucuriilor care deriva de aici. De asemenea, daca in viata personala te lupti cu unele situatii dificile, cum ar fi ingrijirea unui parinte sau a unei rude in varsta, probleme financiare sau maritale, concentrarea asupra sarcinilor profesionale devine de-a dreptul imposibila, oricat ai incerca...

Indiferent daca dezechilibrul este cauzat de o slaba sau, dimpotriva, de o prea accentuata concentrare asupra jobului, atunci cand viata personala si cea profesionala par sa iti scape de sub control, isi fac aparitia stresul si nedoritele sale efecte.

Pentru a recastiga controlul asupra propriei vieti, ia in calcul, in prima faza, felul in care piata de munca s-a schimbat, apoi reevalueaza-ti relatia cu... jobul si aplica strategiile de mai jos, pentru un echilibru mult mai... sanatos.

Viata personala, invadata de viata profesionala...


Au existat perioade in care angajatii munceau de luni pana vineri, de la 8 pana la 9 ore pe zi, iar granita dintre serviciu si familie era cat se poate de clar delimitata. Insa regulile jocului s-au schimbat intre timp si, din nefericire, limitele s-au amestecat pentru foarte multi dintre angajati. Motivele pentru care s-a ajuns la acest lucru sunt variate:

Economia globala. Pe masura ce tot mai multi profesionisti intra pe piata internationala a muncii si companiile incearca sa renunte la unele posturi pentru a-si reduce cheltuielile, oamenii se simt presati sa lucreze tot mai mult, peste program, si sa produca mai mult, pentru a-si proteja locurile de munca.

Afacerile internationale. In intreaga lume, "serviciu" inseamna pentru unii oameni 24 de ore pe zi.
Daca esti angajata unei companii sau a unei organizatii internationale, probabil ca ti se cere sa fii la dispozitia superiorilor 24 de ore din 24, timp de sapte zile pe saptamana, pentru consultare sau pentru rezolvarea anumitor sarcini.

Tehnologia avansata. In prezent, oamenii au posibilitatea de a lucra de oriunde - fie de acasa, fie din masina personala si chiar in timp ce se afla in vacanta. In plus, unii manageri se asteapta la acest lucru, fara a tine cont (si) de drepturile angajatului.

Program prelungit. Adesea, angajatorii le cer angajatilor sa munceasca peste programul stabilit. De multe ori, orele peste program sunt obligatorii. De regula, pentru a putea avansa in ierarhia firmei, esti nevoita sa muncesti peste 40 de ore pe saptamana, pentru a depasi asteptarile angajatorilor. Acest lucru merita? Depinde si de compensatiile oferite. Daca acestea exista...

Daca muncesti peste program din motive financiare sau pentru a avansa in cariera, fa acest lucru cu moderatie. Cel mai important lucru, refuza atunci cand esti obosita, atunci cand acest lucru iti afecteaza starea de sanatate sau cand ai obligatii familiale cruciale.

Schimbarile in ceea ce priveste rolurile din cadrul familiei. In zilele noastre, angajatul tipic, casatorit, este nevoit "sa faca fata" unui cuplu in care ambii parteneri urmeaza o cariera. Acest lucru face din ce in ce mai dificila acordarea de timp pentru angajamentele luate fata de familie, prieteni si comunitate.

Daca ai experimentat oricare dintre aceste schimbari, este usor sa iti dai seama de modul in care viata profesionala iti invadeaza viata personala.

Redobandirea echilibrului...


Nu este intotdeauna usor sa faci fata cerintelor de la serviciu si responsabilitatilor din viata privata. Pentru o mare parte dintre angajati, este o provocare permanenta sa reduca nivelul general al stresului si sa mentina armonia in domeniile cheie din viata lor.
Iata cateva idei care lucreaza in interesul tau si care te pot ajuta sa iti (re)gasesti echilibrul:

Tine un jurnal. Tine evidenta tuturor lucrurilor pe care le faci timp de o saptamana. Include sarcinile legate de job, precum si cele care nu au legatura cu serviciul. Decide ce anume este necesar si care sunt activitatile care iti aduc cele mai multe satisfactii si multumiri.

Redu, renunta sau delega activitatile care nu iti plac, pentru care nu ai timp sau pe care le faci doar dintr-un sentiment de vinovatie. Daca nu ai autoritatea de a lua decizii, discuta cu superiorul tau despre acest lucru.

Profita de optiunile pe care le ai. Intereseaza-te daca angajatorul tau ofera si permite un program de lucru flexibil, o saptamana de lucru comprimata, impartirea responsabilitatilor cu restul colegilor din echipa sau delegarea in cazul anumitor activitati. Flexibilitatea si existenta unor alternative te pot scuti de foarte mult stres si iti pot elibera o parte din program.

Gestioneaza-ti timpul. Organizeaza-ti sarcinile gospodaresti in mod eficient. Poti spala hainele la masina in una sau doua transe zilnic, in loc sa lasi "maldarul" sa se adune pentru ziua ta libera sau pentru week-end. De asemenea, mergi mai mult pe ideea de liste de cumparaturi si fa-ti aprovizionarea pentru o perioada mai indelungata de timp, in loc sa te "fatai" de mai multe ori prin aceleasi magazine, de fiecare data cand ramai in "pana" de anumite produse.

Un calendar al familiei, continand cele mai importante date si evenimente, precum si o lista a sarcinilor de indeplinit te vor ajuta si ele sa eviti panica apropierii "termenului-limita". Daca angajatorii iti ofera sau iti propun un curs de management al timpului, profita de ocazie si inscrie-te la el.

Regandeste-ti standardele legate de curatenie. Patul nefacut sau vasele murdare lasate in chiuveta nu vor avea un impact crucial asupra calitatii vietii tale...
Fa ceea ce este necesar sa fie facut si lasa restul. Renunta, in special, la lucrurile mai putin importante sau care nu sunt urgente. Daca iti permiti acest lucru, angajeaza pe cineva care sa te ajute la curatenia casei.

Exprima-te cat mai clar. Limiteaza numarul neintelegerilor care iti consuma in mod inutil timpul exprimandu-te in mod clar si ascultand cu atentie. Daca acest lucru te ajuta, ia notite.

Lupta cu sentimentul de vina. Tine minte - sa ai o familie si un job sunt lucruri perfect firesti si acceptabile. Atat pentru femei, cat si pentru barbati.

Acorda-ti timp doar pentru tine. In fiecare zi, acorda-ti timp pentru o activitate care iti face placere, cum ar fi mersul pe jos, cateva ore la sala de fitness, pentru intretinere, sau asculta muzica. Relaxeaza-te dupa o zi nebuna de lucru citind, practicand yoga sau facand o baie sau un dus fierbinte.

Cel putin o zi pe saptamana, destinata recrearii. Scoate telefonul din priza, inchide computerul si televizorul. Descopera care sunt activitatile pe care le poti face impreuna cu partenerul tau, cu membrii familiei si prietenii, cum ar fi o iesire la iarba verde, o plimbare cu barca sau un joc care sa ii implice pe toti. Fa-ti timp pentru activitatile care te implinesc sufleteste si care iti fac placere. In acest fel, vei reusi sa iti pastrezi sufletul mereu tanar!

Ai grija de zilele tale libere. Incearca sa iti programezi macar o parte dintre sarcinile de rutina in timpul saptamanii, astfel incat zilele tale libere si week-end-urile sa fie cat mai relaxante.

Odihneste-te cat mai mult. Nu exista nimic la fel de stresant si cu potential periculos ca lucrul in conditii de privare de somn. Productivitatea iti este afectata, si, de asemenea, poti face greseli costisitoare. In astfel de situatii, este posibil sa fii nevoita sa lucrezi si mai multe ore, peste program, pentru a recupera sau repara greselile respective.
Evita aceste situatii acordandu-ti orele necesare de somn.

Ai grija de... sistemul tau de sprijin. Ofera-ti nepretuitul dar de a avea si de a discuta cu un prieten de incredere sau cu un coleg mai apropiat in momente dificile si cu stres accentuat. Asigura-te ca ai prieteni de incredere si rude care te pot ajuta atunci cand ai nevoie / trebuie sa lucrezi ore suplimentare sau atunci cand este necesar sa pleci in delegatii in interes profesional.

Apeleaza la ajutor specializat. Din cand in cand, toti avem nevoie de ajutor. Daca simti ca iti traiesti viata intr-un ritm haotic si te ingrijoreaza faptul ca iti este din ce in ce mai greu sa tii lucrurile sub control, discuta cu specialisti care te pot ajuta, cum ar fi medicul tau de familie, un psihoterapeut sau un consilier. Serviciile oferite sunt confidentiale.

In cazul in care experimentezi un nivel ridicat al stresului din cauza problemelor maritale, financiare, juridice, de sanatate sau legate de o anumita dependenta, acesti specialisti te pot indrepta spre serviciile de care ai nevoie mai departe.

Acum ai la indemana cateva sugestii care te pot ajuta sa echilibrezi balanta intre viata profesionala si cea personala. Echilibru nu inseamna ca esti obligata sa faci totul de una singura. Analizeaza-ti prioritatile si seteaza-ti limite. Exprima-ti parerile cu fermitate - in definitiv, tu stii cel mai bine care iti sunt limitele, ce anume poti face si ce nu. Doar tu esti cea care are un cuvant de spus in ceea ce priveste stilul tau de viata.