Din momentul în care devii conștient de ceea ce se întâmplă în interiorul tău la nivel psihologic vei avea șanse mult mai bune de a te face ascultat și de a construi relații pe termen lung cu restul persoanelor care fac parte din mediul tău. Vei realiza cine ești și de ce ai nevoie pentru a fi mulțumit și fericit, iar modul în care transmiți ceea ce crezi va fi perceput în mod pozitiv de ceilalți dacă realizezi unde se intersectează dorințele și obiectivele voastre.
Dezvoltarea inteligenței emoționale este benefică atât în mediul profesional, unde au loc foarte des negocieri și se creează echipe care trebuie să lucreze eficient, cât și în mediul de prieteni sau cel familial, unde poți realiza o apropiere și o comunicare mult mai profundă pentru ca fiecare persoană la care ții să se simță apreciată, iar tu să devii mai puternic datorită sprijinului pe care ți-l oferă afecțiunea care te înconjoară.
Contează foarte mult să-ți comunici opiniile în mod direct, dar să fii flexibil și să lași deschisă o cale de negociere pentru că numai în acest mod vei putea asculta punctul de vedere al celorlalți. Calmul și respectul pentru argumentele opuse punctului tău de vedere sunt esențiale pentru a fi mai receptiv, a evita greșelile și a deveni mai productiv.
Iată ce soluții poți aplica pentru dezvoltarea inteligenței emoționale:
1. Observă cum te simți
Dacă ai un program foarte aglomerat este posibil să pierzi legătura cu propriile emoții. Pentru a reface această conexiune fixează-ți un anumit interval în fiecare zi în care vei respira adânc și te vei gândi cum te simți în plan emoțional.
2. Analizează felul în care te comporți
Contează și să analizezi modul în care reacționezi când te afectează diferite emoții. Vei învăța să-ți creezi un echilibru util dacă știi dinainte ce impact vor avea anumite situații sau cuvinte.
3. Pune-ți opiniile sub semnul întrebării
Nu te limita la un cerc de colegi sau prieteni care au aceleași opinii ca și tine, ci analizează fiecare situație dintr-un punct de vedere opus. Creează contraargumente pentru ceea ce susții, chiar dacă ești convins că ai dreptate.
Numai în acest mod îi vei înțelege pe ceilalți și vei deveni receptiv la ideile noi.
4. Asumă-ți responsabilitatea pentru sentimentele tale
Emoțiile și comportamentul tău sunt determinate exclusiv de tine. De îndată ce plasezi responsabilitatea în sfera activității tale vei realiza că poți obține un efect pozitiv foarte ușor și vei ocoli situațiile în care irosești timp prețios învinuindu-i pe ceilalți.
5. Acceptă că vei avea ceva de învățat toată viața
Cunoștințele noi sunt baza motivației pentru succes, iar specialiștii îți recomandă să fii mereu curios pentru a afla cât mai multe detalii despre ceea ce te pasionează. Informațiile sunt accesibile oriunde și în majoritatea cazurilor nu vei avea nevoie decât de un clic pentru a corela toate noutățile.
6. Cere și oferă ajutor
Nu ezita să ceri ajutorul celorlalți atunci când nu înțelegi ceva. De asemenea, este indicat să-ți oferi și tu sprijinul pentru că numai susținerea reciprocă poate pune bazele succesului.
7. Gândește pozitiv
O abordare optimistă va transforma problemele și obstacolele în oportunități de a învăța ceva nou, în loc să le consideri posibilități de eșec. Ocolește persoanele pesimiste și interacționează cu cele care gândesc pozitiv și sunt motivate să depășească orice obstacol.
8. Fii abordabil
Indiferent dacă ești într-o poziție de lider sau lucrezi împreună cu alți colegi la un proiect contează foarte mult să arăți că se poate discuta cu tine și că ești dispus să asculți argumentele celorlalți.
9. Schimbă perspectiva
Este foarte util să te pui în locul celorlalți pentru a vizualiza diferite situații din perspectiva lor. Nu vei identifica răspunsuri corecte sau greșite, ci vei putea aprecia complexitatea anumitor situații pentru a putea să le analizezi în mod obiectiv.
10. Arată-le celorlalți că îi asculți
În afară de luarea în calcul a variantelor pe care ți le prezintă ceilalți este esențial și să le arăți în mod clar că îi asculți. Limbajul corpului sau afirmarea faptului că înțelegi diferite părți ale argumentării lor vor întări impresia că îți pasă, iar comunicarea va fi una autentică.