Este unul dintre consultantii de imagine din Romania, membru al Association of Image Consultants. Absolventa a programului MBA in cadrul American International University in London în 1996, a urmat cursurile de consultanta de imagine ale London Image Institute in 2007 si Holistic Image in Hong Kong, in 2009.
Colaborator al designerilor Irina Schrotter si Razvan Ciobanu, a fost si coordonatorul de imagine a echipei din Departamentul Stiri Antena 1 (2007-2008), perioada in care a promovat si construit o imagine la standard international a prezentatorilor de stiri din Romania. Toate aceastea sunt numai o parte dintre lucrurile care o definesc pe Mihaela Berciu, care a avut amabilitatea sa ne raspunda la cateva intrebari legate de ce inseamna imagine si cum ne-o putem construi.
Ce inseamna de fapt imaginea?
Imaginea personala si profesionala este, sau ar trebui sa fie, "oglinda" calitatilor si valorilor noaste interioare. Daca vreti, putem considera imaginea materializarea exterioara a calitatilor interioare. Imaginea reflecta, de asemenea, realul nivel la care ne apreciem fiecare, evaluare pe care o facem la nivel subconstient, dar care este perceputa, atat vizual cat si sezorial de cei din jurul nostru.
Ce trebuie sa stie o femeie atunci cand vrea sa-si construiasca o imagine?
Cel mai important lucru este sa intelegem pozitia pe care o avem intr-un moment dat al vietii noastre si sa incercam sa proiectam cat mai corect acest lucru, in cazul in care suntem multumiti cu rezultatul auto-evaluarii. In caz contrar, o imbunatatire a "invelisului" va duce la o imbunatatire a nivelului de incredere in sine, lucru care va fi instant transmis si perceput si de cei cu care intram in contact.
Poate ca cea mai importanta informatie pe care orice persoana, indiferent ca este femeie sau barbat, trebuie sa o cunoasca este impactul pe care il are prezenta proprie in comunicarea cu ceilalti. Si aici ma refer atat la prima impresie care este de cele mai multe ori definitorie ascensiunii profesionale si/sau personale, dar si la consecventa in prezentare a propriei persoane.
"In Romania s-a inteles gresit conceptul de imagine"
Care sunt criteriile pe care le respecti atunci cand ai in fata o persoana de care trebuie sa te ocupi?
Fiecare dintre noi avem o personalitate proprie care trebuie evidentiata. Pe de alta parte, este important de stiut care sunt obiectivele si asteptarile personale si profesionale ale clientului. Consultanta de imagine este un proces cu rezultate atat imediate, dar de lunga durata, cat si cu efecte care apar in timp, in functie de capacitatea de asimilare a sfaturilor si a rezistentei la schimbare a clientului. Imaginea personala se construieste in trei directii: Aspect, Bune maniere (comportament) si Comunicare verbala si non-verbala. Un alt aspect foarte important in evolutie este acceptarea faptului ca exista carente de informatie, ca inconstient s-au repetat greseli de tinuta sau de comportament. Consultantul de imagine are si rol de coach pentru ca clientul sa poata depasi aceste bariere.
Pentru a evolua trebuie ne acceptam trecutul cu bune si rele si sa cautam echilibrul intern care va fi vizibil si la exterior odata ce s-a atins. Daca nu se cauta aceasta intelegere, frustarile vor creste, iar evolutia personala si profesionala va intarzia sa apara. Tocmai de aceea se "lucreaza" in paralel pe toate planurile.
Cat este de importanta imaginea in Romania?
In Romania s-a inteles gresit conceptul de imagine. Majoritatea pare sa creada ca imaginea se bazeaza pe masina pe care o conduci, pe ceasul de la mana, pe geanta de la brat si pe brandul tinutelor. Asa cum am spus, imaginea trebuie sa reflecte in primul rand calitatile, valorile si nivelul intelectual, nicidecum exclusiv material.