Razvan Ciobanu rezista tentatiei socantului

Multe dintre personalitatile din Romania se imbraca de la marile case demoda internationale. In garderoba celor feminine insa, alaturi de celemai renumite marci, sunt si creatii semnate Razvan Ciobanu, creatorulcare apreciaza ca talentul suplineste banii si neincrederea celorlalti.

Are 25 de ani. Este unul dintre designerii romani mentionati ori de cateori enumeri primele cinci nume in domeniu. Si-a castigat celebritateaajutat doar de talentul sau. "Nu cred ca atunci cand pleci la drum estecel mai important capitolul financiar. Eu nu am avut bani. Si cand spunacest lucru nu inseamna ca am dispus de o suma mai mica. Inseamna canu am avut nici un ban. Cu toate acestea, am reusit: am atelier, suntrecunoscut iar "afacerea" merge destul de bine", spune Razvan Ciobanu,precizand ca se poate considera, la acest capitol, un norocos.
Despre creatiile sale, multi spun ca sunt socante sau ca emana sex-appealin exces. Fara a avea o culoare preferata, un model sau un material caresa-l atraga in mod special, Razvan "deseneaza" colectie dupa colectie,inspirat strict de ceea ce simte, incercand sa transmita prin hainelesale idei si mesaje.

Nu-si aminteste cand a observat ca are inclinatii spre moda. "Imieste greu sa apreciez varsta sau momentul cand mi-am descoperit acesttalent. Si acest fapt cred ca se datoreaza lipsei de traditie pentruacest domeniu, in Romania. Cand esti mic, profesorii nu sunt atenti lacalitatile pe care le ai si nu le evidentiaza. De multe ori ma prindeaudesenand, in timpul orelor, si, dupa ce-mi faceau observatie, imi apreciautotusi talentul aratand desenele si altor profesori, in cancelarie",isi aminteste Razvan.

In timpul liceului, a decis ca moda este ceea ce vrea sa faca."Din acel moment, drumul a fost relativ usor.

Fara a mentiona toate miilede amanunte care mi-au incetinit calea. Am reusit sa fac ce-mi place,fara nici un ajutor", spune designer-ul.

In ultimul an de liceu, Razvan a inceput sa realizeze la Uniplus Radioo emisiune despre moda. "Avea 10 minute si incepea la ora 7.30. Sa facimoda la radio pare putin exagerat dar aveam multi invitati si, in ciudaorei matinale, emisiunea e mers bine. Am reusit atunci sa ma documentez,sa invat, m-am familiarizat cu domeniul", preciezeaza el.

Razvan a urmat apoi cursurile Facultatii de Design Vestimentar, perioadain care deja lucra, la comanda, modele unicat.

"Unii se tem cand ai pareri dar mai ales curajul de a le spune. Pentrualtii acest lucru este un atu si te apreciaza. Iar categoria a treiaapartine celor care te iau in ras. Norocul meu ca nu pun pret pe opiniilelor. Cand am ales sa fac design vestimentar am stiut ca trebuie sa aipareri pentru ca altfel, nu ai de ce sa te apleci asupra domeniului. Lainceput totul era foarte ciudat. Lucram cu trei croitorese care faceauhainele la ele acasa. Lucram numai comenzi. Din profitul unei rochiicumparam material pentru altele trei. Asa am inceput. Acum, lucruriles-au schimbat. Suntem bine dotati, avem comenzi multe si putem procuramateriale de afara".

Cariera de designer a lui Ciobanu debuteaza in 1996. "Am realizat oexpozitie de fotografie si afis de moda. Colectia era compusa din 10rochii, din panza si tifon. Am vrut sa fie o expozitie cu tematica princare sa atrag atentia ca exista multe lucruri rele iar SIDA este unuldintre ele si este tratata superficial. Expozitia a fost primita bine. Eraun eveniment mic, perfect pentru un debutant", spune Razvan.
Isi amintesteca a muncit pana in ultima clipa ca totul sa iasa bine. Si-a propus atuncica, in momentul in care va ajunge un creator renumit, sa aibe multiangajati care sa-l ajute sa termine la timp o colectie. "Degeaba! Acummi s-a indeplinit dorinta dar la fiecare prezentare este la fel. Suntmulte de facut si pentru mine este tentant sa pun mana sa fac in loc salas pe altcineva", spune el.

Prima expozitie de care Razvan isi aduce aminte cu placere este ceade la The Office, din 1997. Colectia a avut aceeasi tematica - SIDA. Afost alcatuita din rochii foarte transparente, sexy, cu multe strasurisi culori puternice.

"A fost o prezentare socanta pentru cei prezenti. Unii s-au simtit chiaragresati sexual. Cred ca fiecare colectie a mea poate fi caracterizatain functie de cat de ipocrit este privitorul. Cand lucrez la o colectie,nu pornesc de la o tema. Fac, pur si simplu, ceea ce simt, fara a cautaexplicatii. Daca ma uit la un film, spre exemplu, sau ascult o piesa,si ceva ma inspira, transpun acea idee intr-o maniera personala. Esteca atunci cand scrii cu stanga. Chiar daca este mai elegant, iti vinefoarte greu sa scrii cu dreapta", precizeaza creatorul.

A urmat, in '99, o alta prezentare. Totul a fost organizat ca un showla care nu a fost invitata multa lume. "Nu am dorit sa vad in publicamantele oamenilor de bani gata, prezente la orice astfel de eveniment,sau oameni de afaceri care se uita la sanii modelelor. Am dorit ca ceiinvitati sa inteleaga mesajul colectiei. Cei care l-au inteles, au plecatacasa, cu siguranta, cu un sentiment profund de rau. Expozitia reflectaparerea mea despre om: cu partile sale bune dar si cu cele rele pe care,cand vorbim despre noi, le ascundem", mai spune Razvan.

Modelele erau fardate cu alb pe fata, fara contururi, date doar cuglicerina pe buze.
La capitolul vestimentar predominau top-urile,realizate din tesaturi care aratau nefinisate, si rochii desirate.Ceea ce Razvan n-a intentionat niciodata a fost sa socheze. Chiar dacamulti au senzatia ca hainele si prezentarile lui sunt socante. "Candcreez, am flash-uri, vad ceva ce-mi place si-mi trezeste o stare. Acestaeste primul pas. Urmeaza documetarea, mostre de materiale, stabilireacoordonatelor, a modelului de finisare a tehnologiei si productieisi apoi se fac probe de casting. Este greu sa faci o colectie buna,in Romania si, de multe ori, esti tentat sa sochezi. Trebuie insasa te feresti sa nu cazi in kitsch sau penibil. Au fost multi care auincercat sa faca moda in Romania ultimilor 10 ani. S-au axat pe voal,gandindu-se ca daca vor scoate modele mai dezbracate pe catwalk, voravea succes... Pe mine acest aspect nu m-a interesat iar voalul, dinacest punct de vedere, nu m-a inspirat", exlica Razvan.

In aprilie 2000, a participat la prima editie Festivalului de Modade la Iasi unde s-a numarat printre cei mai importanti trei creatori,alaturi de Irina Schrotter si Catalin Botezatu.
Tot atunci s-a petrecut si asocierea lui Razvan cu CatalinaPopescu - ea se ocupa de partea legata de afacere iar el de cea decreatie. Catalina avea un atelier si se ocupa de imaginea promotionalaa firmelor internationale in Romania. "Asocierea a fost un castigpentru amandoi. Ea a venit si cu un designer iar eu am posibilitateasa lucrez la colectii in mod organizat. Am impus un nume pe piata -pe langa Razvan Ciobanu, colectie si unicat, si atelierul C&C, care seocupa de idei de imagine. BAT este agentia cu care lucram.
L'Oreal esteuna dintre companiile pentru care am realizat rochiile de la cea mairecenta lansare", explica el.

Relatiile lui Razvan cu colegii de breasla s-au construit incet. "Multtimp, acestia stiau despre mine dar nu-mi vorbeau. Odata ce cota demedia mi-a crescut, am reusit sa ies din cercul oamenilor de moda,si sa ma afirm. Nu vreau sa spun ca am colectii mult mai bune decataltii. Dar, daca inainte colegii de breasla stiau ce pot sa fac darnu-mi dadeau atentie iar unii dintre ei nici nu-mi raspundeau la salut,acum relatiile s-au schimbat. Ei ma saluta acum sau ma invita la masa.Concurenta nu cred ca trebuie sa sperie pe nimeni. Pornesc de la ideeaca, atata timp cat oamenii imi cunoasc creatiile, concurenta nu esteceva ingrozitor. Dimpotriva, talentul meu se observa mai bine atuncicand se evidentiaza intr-un cerc cat mai larg de creatori. Pentru caeu nu pot intra in concurenta cu Irina sau Catalin - fiecare face cutotul altceva. Colectiile se pot compara din punctul de vedere al ideii,al accesoriilor sau cromaticii. Mai mult, nu ne putem raporta nici lavanzari. Nu lucram in acelasi sistem".

Acesta este "povestea" creatorului al carui nume il intalnesti pe hainelemajoritatii VIP-urilor momentului. Pentru aceasta toamna, Razvan lucreazala un proiect de expozitie de fotografie de moda.