Cărțile pentru copii cu oameni au un impact moral mai mare decât cele cu animale

Trecând peste tradiția învățării lecțiilor etice cu ajutorul animalelor din cărțile pentru copii, noile cercetări sugerează că protagoniștii umani sunt necesari pentru a schimba comportamente.
Iată cum au ajuns la această concluzie cercetătorii de la Institutul de Studii în Educație de la Universitatea din Toronto.
 

Care este motivul pentru care cărțile pentru copii cu oameni îi învață mai multe decât cele cu animale?


În studiul canadian, cercetătorii au citit o poveste din trei la aproximativ 100 de copii, cu vârstele cuprinse între patru și șase ani: o carte în care animalele învață că este bine să fii generos, o versiune a cărții în care ilustrațiile cu animale au fost înlocuite cu personaje umane și o carte despre semințe.

Înainte de a li se citi povestea, copiii au ales 10 autocolante pe care să le ia acasă și li s-a spus că un copil necunoscut nu va avea niciun autocolant să ia acasă. Copiilor le-a fost sugerat faptul că pot oferi din autocolantele lor acelui copil, prin punerea acestora într-un plic în momentul în care nu îi vedea nimeni.
După ce li s-a citit povestea, copiilor li s-a permis să mai aleagă încă 10 autocolante și li s-a spus din nou povestea copilului fără autocolante, cerându-li-se să doneze din nou. Studiul a constatat că acei copii cărora li s-a citit cartea cu personaje umane au devenit mai generoși, iar celor care li s-a citit cartea cu animale au rămas la fel. Studiile existente care au folosit aceeași metodă au arătat că, înainte de vârsta de șase ani, copiii împart rareori autocolantele cu prietenii. Chiar și după vârsta de șase ani, copiii păstrează cele mai multe autocolante, așa că exercițiul oferă posibilitatea copiilor de a-și schimba comportamentul. 

Dar citirea unei cărți despre generozitate are un efect imediat asupra comportamentului prosocial al copiilor.
Cu toate acestea, tipul personajelor afectează în mod semnificativ comportamentul prosocial. După ce au auzit povestea care avea personaje umane, copiii au devenit mai generoși. În schimb, după ce au auzit aceeași poveste cu animale, copiii au devenit mai egoiști. Un număr tot mai mare de cercetări arată că cei mici aplică mai ușor ceea ce învață din povești realiste. Aceasta este prima dată când a fost descoperit ceva similar în cazul comportamentelor sociale. Constatarea este surprinzătoare, având în vedere că multe povești pentru copii au personaje animale. 

Animalele care vorbesc joacă un rol important în literatura pentru copii. O cercetare din 2002 care a analizat aproximativ 1.000 de cărți pentru copii a descoperit că mai mult de jumătate din cărți au reprezentat animale sau habitate dinre care mai puțin de 2% au reprezentat animalele în mod realist.
Autorii cărților pentru copii ar trebui să știe mai multe despre această cercetare. Părinții le spun povești copiilor din mai multe motive. Dacă scopul este să îi învețe o lecție morală, atunci o modalitate de a face lecția mai accesibilă copiilor este de a folosi personaje umane. Ar trebui luată în considerare diversitatea personajelor poveștilor și rolurile care li se atribuie acestora. 

În cazul în care personajele principale ale unei povești morale sunt animalele, spre deosebire de oameni, diferența face ca un copil mic să facă un număr de lucruri importante. Mesajul moral devine mai ușor, făcându-l mai plăcut. Unii pot simți că acest lucru face povestea să fie mai puțin eficientă.
Dar poveștile cu animale îi ajută pe cei mici să intre mai adânc în povestea pe care o citesc sau care le este citită. Un mesaj moral simplu ar putea funcționa pe termen lung, dar poveștile care au un impact pe termen lung sunt cele cu care poți empatiza la un nivel mai profund.