Comportamentul uman si factorii de influenta

Miscarea gandirii educative contemporane inregistreaza o tot mai activa preocupare pentru realizarea unei tehnologii a educatiei.

Educarea oamenilor a fost si va fi naturala. L. Rogers a incetatenit in psihoterapie termenii de convergenta, empatie si atentie neconditionata. Scoala presupune nu numai sarcina de a construi, ci si pe aceea de a ameliora deficientele propriei constructii.

Profilul educatorului trebuie sa fie consecvent, autentic, sa-l accepte pe elev asa cum este, cautand sa-l inteleaga si sa-l ajute. J. L. Moreno a portnit de la grup, nu de la individ. Omul din vremea noastra a ajuns intr-un stadiu in care cea mai mare dificultate este aceea de a alege.

Ipotezele stiintifice ale lui Delgado se refera la faptul ca la baza oricaror procese psihice complexe se afla mecanisme cerebrale care pot fi detectate, analizate, influentate si chiar substituite prin mijloace fizice si chimice.



Experimentele vechi privind provocarea miscarilor prin stimularea electrica a creierului, manifestarile emotionale, provocand invatare, durere, placere, agresiune, inhibare sau modificarea unor comportamente complexe umane, ca rasul, prietenia, amabilitatea, ostilitatea, demonstreaza posibilitatea interventiei si influentarii directe a creierului.

Aceste experimente reprezinta abordarea din perspectiva opusa a subiectivitatii umane. Teza formulata de S. Rubinstein, potrivit careia conditiile externe actioneaza prin intermediul celor interne a justificat existenta conditiei interne ca realitate distincta de exterior.


Oricat de mare ar fi consensul dintre valorile educative ale scolii si cele ale societatii, gradul de reusita variaza intr-o anumita masura cu fiecare om.


Rolul ereditatii

Rolul ereditatii in dezvoltarea biologica si psihologica a copilului este azi larg recunoscut. Ne putem gandi la varietatea grupurilor umane de pe pamant si la evolutia copiilor ce traiesc in conditii sociale si naturale asa de diferite.

Cercetarile efectuate pe copii dovedesc ca echipamentul ereditar la nastere este relativ simplu, dar capabil de raspunsuri conditionale complexe.
La nastere, animalele sunt mai adaptate mediului decat omul, au un timp mai scurt de evolutie si invatare, au multe forme de comportare innascute.

Insusirile si capacitatile omului au posibilitatile de invatare nelimitate, capacitati de a-si insusi limba vorbita in cadrul grupului social in care s-a nascut, capacitatea de a gandi, de a avea amintiri, de a crea, de a avea vointa, de a-si insusi experienta acumulata social-isotric sub forma unor cunostinte, moravuri, traditii. Esentialul in om din punct de vedere ereditar este posibilitatea de devenire.
Asupra comportamentului uman societatea intervine pe mai multe cai. Rezultatul unei educatii gresite are la baza lipsa de activitate, indolenta, infumurarea, apatia.

de Lidia Illia Danielescu, psiholog