Educarea oamenilor a fost si va fi naturala. L. Rogers a incetatenit in psihoterapie termenii de convergenta, empatie si atentie neconditionata. Scoala presupune nu numai sarcina de a construi, ci si pe aceea de a ameliora deficientele propriei constructii.
Profilul educatorului trebuie sa fie consecvent, autentic, sa-l accepte pe elev asa cum este, cautand sa-l inteleaga si sa-l ajute. J. L. Moreno a portnit de la grup, nu de la individ. Omul din vremea noastra a ajuns intr-un stadiu in care cea mai mare dificultate este aceea de a alege.
Ipotezele stiintifice ale lui Delgado se refera la faptul ca la baza oricaror procese psihice complexe se afla mecanisme cerebrale care pot fi detectate, analizate, influentate si chiar substituite prin mijloace fizice si chimice.
Experimentele vechi privind provocarea miscarilor prin stimularea electrica a creierului, manifestarile emotionale, provocand invatare, durere, placere, agresiune, inhibare sau modificarea unor comportamente complexe umane, ca rasul, prietenia, amabilitatea, ostilitatea, demonstreaza posibilitatea interventiei si influentarii directe a creierului.
Aceste experimente reprezinta abordarea din perspectiva opusa a subiectivitatii umane. Teza formulata de S. Rubinstein, potrivit careia conditiile externe actioneaza prin intermediul celor interne a justificat existenta conditiei interne ca realitate distincta de exterior.
Oricat de mare ar fi consensul dintre valorile educative ale scolii si cele ale societatii, gradul de reusita variaza intr-o anumita masura cu fiecare om.
Rolul ereditatii
Rolul ereditatii in dezvoltarea biologica si psihologica a copilului este azi larg recunoscut. Ne putem gandi la varietatea grupurilor umane de pe pamant si la evolutia copiilor ce traiesc in conditii sociale si naturale asa de diferite.
Cercetarile efectuate pe copii dovedesc ca echipamentul ereditar la nastere este relativ simplu, dar capabil de raspunsuri conditionale complexe. La nastere, animalele sunt mai adaptate mediului decat omul, au un timp mai scurt de evolutie si invatare, au multe forme de comportare innascute.
Insusirile si capacitatile omului au posibilitatile de invatare nelimitate, capacitati de a-si insusi limba vorbita in cadrul grupului social in care s-a nascut, capacitatea de a gandi, de a avea amintiri, de a crea, de a avea vointa, de a-si insusi experienta acumulata social-isotric sub forma unor cunostinte, moravuri, traditii. Esentialul in om din punct de vedere ereditar este posibilitatea de devenire. Asupra comportamentului uman societatea intervine pe mai multe cai. Rezultatul unei educatii gresite are la baza lipsa de activitate, indolenta, infumurarea, apatia.
de Lidia Illia Danielescu, psiholog
© Copyright:
Comportamentul uman si factorii de influenta
Miscarea gandirii educative contemporane inregistreaza o tot mai activa preocupare pentru realizarea unei tehnologii a educatiei.
Comentarii (4)
cu siguranta,factorii genetici au un cuvant greu de spus pentru oricare dintre noi poate ca am putea face mai mult in educarea tinerilor,daca materiile lor ar fi simplificate si copiii nu ar mai veni cu teama la scoala si nu ar mai claca din cauza prea multor informatii oare de ce in alte tari totul poate sa fie mai simplu si mai placut evident si tinerii comunica cu mai mare usurinta? ii incarcam cu lucruri inutile uneori,pentru ca asa se poarta acum la noi.....
este pura teorie in toate afirmatiile despre noile edicatii...practica este aproximativ aceeasi, chiar si la nivel "inalt"..vorbesc in cunostinta de cauza, lucrez in domeniu, incerc sa ma perfectionez teoretic si practic ma lovesc de preconcepte vechi, de lipsa mijloacelor, de neconcordanta intre cerinte si oferte, de evaluarea muncii prin verificarea "vesnica" a documentelor la catedra si nu a realizarilor, precum si lipsa adevaratei analize a problemelor ce le intampina cadrele didactice interesate.Ar fi multe de spus dar nu ai cui.
cred ca noi, oamenii, avem foarte putin timp la dispozitie, in acest timp si spatiu, in care sa ne putem descoperii, acomoda, sa invatam "cine", "ce" si "cum" suntem noi ca si specie. Cred ca timpul este scurt pentru toate astea. In sfarsit, mie imi pare rau ca nu voi avea ocazia, in acest timp si spatiu, sa ma cunosc si sa ma descopar ca om Educatia? da, are un cuvant de spus, insa nu este suficient. Iar oamenii, din cate mi-am dat seama, indiferent de mediul din care fac parte, fie ca sunt sau nu educati, in functie de situatie foarte multi se comporta precum animalele (chiar si acei oameni care provin din familii bune, cu scoala, dar, care, lasa de dorit Iar tu, cel care nu ai "scoli inalte" si, care, poate esti cu mai mult bun simt, ai de pierdut. Este trist, dar, din pacate, asa este. Ex.: o femeie cu bun simt, educata, cu calitati morale si spirituale, dar care este dintr-o familie saraca (din pct. de v. financiar)este jignita, "gonita", "murdarita" colorata fiind cu culori mohorate de oameni care, spun ei "sunt educati si cu au scoli inalte". De multe ori, mi s-a intamplat sa gresesc impinsa de la spate. Sau, seful vine cu cheia la mine, iar eu, chiar daca am avut demnitatea si curajul de a-i spune "NU" tot nu este bine fiind judecata si murdarita de catre sotia acestuia, invinovatindu-ma tot pe mine. Pai, stau si ma gandesc, daca am avut curaj, respect fata de mine, nu mia fost frica sa-i "nu" si sa-i vorbesc frumos subliniind faptul ca nu sunt genul si ca, nu cred, ca se coboara la nivelul asta. Unde am gresit? Si-atunci ma-ntreb: Cine este OM si cine CAINE? Sa fim OAMENI indiferent de mediul din care facem parte, indiferent de cate conturi are fiecare, indiferent de varsta, sex, nationalitate si de cat de educati suntem... Succes.
acest articol este foarte bun dar sunt putine lucruri scrise in el,omul este o "specie" foarte ciudata.sunt multe lucruri de care omul nu isi da seamacat de importante sunt
Posteaza comentariu