Astazi nu mai este necesar sa ai o casa de moda pentru a reusi sa impui pe piata un parfum. Conceptul existent pana acum potivit caruia un parfum "inchide perfect lumea creata de stilul unei case de moda" si este indispensabil celor indragostiti de o anume marca a devenit desuet si a fost treptat inlocuit cu strategii pragmatice si calcule financiare bine documentate. Afla de la Cristina Turnagiu Dragna,
jurnalist si consultant de imagine, detaliile "de culise" ale industriei parfumului.
In rolul principal: parfumul personal
Astfel s-a ajuns la impunerea pe piata a unor parfumuri, mai mult sau mai putin valoroase, care, folosindu-se de numele unui star - din cinematografie, muzica, televiziune sau sport - au capatat ceva succes, in special pentru fanii celebritatilor al caror nume a fost folosit.
Fie ca este o afacere personala, ca aceea condusa de Alain Delon pentru Alain Delon Parfumes (care a lansat pe piata AD, Eau de Sport Alain Delon, Iquitos, Iquita, Samourai, Le temps d'Aimer, Lyra si Lyra 2) fie ca este vorba doar de utilizarea numelui, ca in cazul celor mai multi dintre ei (Omar Sharif pentru Omar Sharif pour Homme ori Celine Dion pentru Celine Dion sau Belong produse de Coty), aceasta afacere, unde sunt implicati o multime de profesionisti, a luat amploare.
Pentru asemenea proiecte se vorbeste de multe milioane de euro, sau dolari, de studii de marketing si psihologie sociala, de strategii de relatii publice si promovare, de un calcul rece care a inlaturat de mult entuziasmul. Este mai mult ca oricand o afacere care a redus la minim reminiscentele nostalgice a ceea ce a insemnat o data parfumeria de lux: armonie, compozitie, unicitate, povesti despre arome misterioase si parfumeuri geniali.
O poveste cu zane de carton
Astazi, "povestea" din spatele unui parfum care este asociat cu numele sau persoana unei celebritati sta cam asa: un concern international cu activitati care sunt mai mult sau mai putin axate pe parfumerie, asemenea marilor conglomerate, programeaza lansarea unui parfum cu doi trei ani inainte.
Dupa un studiu cat se poate de pragmatic se alege un star pe val sau unul care a iesit de putina vreme din lumina reflectoarelor si are o reputatie buna, se indreapta asupra imaginii sale o noua raza de lumina (prin strategii complicate de relatii publice) pentru a atrage interesul publicului si a face ca numele personajului sa inceapa sa circule intens in media. Experienta ne confirma spusele prin exemplul sustinut de eroii serialului de televiziune Dynasty, John Forsythe, Joan Collins si Linda Evans pentru care sa-au creat propriile parfumuri: Carrington, Spectacular si Forever Krystle sau de vaduva lui Elvis Presley, Priscilla Presley, care a devenit si mai cunoscuta dupa lansarea parfumurilor sale: Moments, Experience, Roses and More, Indian Summer.
Apoi incepe constructia conceptului, cand, granitele dintre realitatea simpla si fantezia intretinuta de articolele promotionale bine plasate sunt estompate. Urmeaza studierea plasarii pe piata si a pozitionarii. Ah, desigur, se cauta o mireasma care sa se potrivesca intr-un fel la cele de mai sus si de asemenea o forma de prezentare cat mai apropiata de personalitatea starului ales.
Celebritatile si parfumurile lor
Apropierea designului de ambalaj si a mirosului noului parfum de personalitatea "subiectului" o puteti intalni sub cele mai diverse forme: de exemplu ambalajul albastru-violet pentru parfumul Passion of Liz Taylor care corespunde culorii ochilor minunati ai actritei sau forma rotunda, mare si puternica a sticlei pentru cele doua parfumuri Luciano Pavarotti, pentru femei si pentru barbati.
Sindromul lansarii propriului parfum a atins toate mediile artistice. De la starurile muzicii apartinand diferitelor generatii, la balerini, modele si actori. Au avut de-a lungul timpului pe piata, sau inca mai au parfumuri proprii: Frank Sinatra - Cesars for Men, Julio Iglesias - Only, Only for Men si Only Crazy, Cher - Cher, Michael Jakson - Mystie, Mihail Barisnikov - Misha, Catherine Deneuve - Catherine Deneuve, Farrah Fawcett - Farrah Fawcett, Isabella Rossellini- IsaBELLA Rossellini si Manifesto Antonio Banderas - Diavolo si Mediteraneo, Jennifer Lopez - Jlo, Still, Miami Glow, Live si Glow, Naomi Campbell - Naomi Campbell, Neomagic, Exult.
Pasiunea pentru parfumuri a coborat de pe ecrane, podiumuri si scene de concert si pe terenurile de sport: starul baschetului de peste ocean Michael Jordan are propria sa colonie, Michael Jordan Cologne, tenismenul Bjorn Borg a avut o vreme pe piata Bjon Borg After Shave iar tenismena Gabriela Sabatini are destul succes cu linia sa de parfumerie: Magnetic, Gabriela Sabatini, Cascaya, Bolero, Summer si Devotion. Microbul parfumat a navalit chiar pe treptele palatului din Principatul de Monaco: printesa Stephanie de Monaco are de asemenea parfumul sau: Stephanie.
Iar daca va inchipuiti ca totul s-a oprit aici, va inselati; pictori celebri si-au dorit si ei propriile esente: avem parfumuri Salvador Dali - Dalissime, Daliflor,DaliMix, Dalistyle Salvador Dali, Le roy Soleil, Eau de Dali, Laguna, Salvador si Dalimania ca si parfumuri Picasso, de data aceasta, "vinovata" fiind nu mai putin celebra sa fiica Paloma Picasso care are Mon parfum, Paloma Picasso, Minotaure si Tentations. Sunt de asemenea pe piata parfumuri Andy Wahrol si Modigliani care au fost scoase "la bataie" mult dupa ce "proprietarii" numelui s-au prapadit!
La fel s-a intamplat si cu alte doua nume celebre: J.S.Bach - sub numele caruia apare un parfum numit Sonata si Marilyn Monroe care "are" la randul ei doua parfumuri: Marilyn Monroe si Marilyn Monroe Musk. Evident dar si ciudat in acelasi timp, numele lor sunt azi "proprietatea" (sic!) unor intreprinzatori pragmatici care nu se stie cum si de la cine au obtinut acordul de utilizare a acestor nume.
Dar banii fac astazi orice... si acest lucru ni-l dovedeste una dintre mostenitoarele imperilui Hilton si anume sturlubatica Paris careia nu-i ajunge "publicitatea" si locul ocupat in centrul presei de scandal de vreo doi ani incoace dar a vrut neaparat sa aiba si propriul sau parfum: pentru ea si pentru admiratorii ei se gaseste astazi parfumul Paris Hilton.
cristina.turnagiu@blooms.ro
">
Posteaza comentariu