Experientele anterioare si legatura de cuplu prezenta

Desigur ca un volum de cunostinte, mai mare sau mai mic, intr-adevar conteaza, dar in acest caz nu este vorba despre relatie, ci despre comunicarea dintre doua persoane.
Am primit o reactie destul de critica la articolul precedent ("In relatie nu conteaza studiile") in care mi se spunea ca nu iau in seama un element: faptul ca diferenta de studii poate sa fie semnificativa pentru doua persoane din care una este analfabeta. Cu siguranta asa stau lucrurile, dar mesajul cu pricina m-a facut sa acord mai multa atentie unei explicatii simple - referitoare la rolul inconstientului in cadrul relatiei.

Desigur ca un volum de cunostinte, mai mare sau mai mic, intr-adevar conteaza, dar in acest caz nu este vorba despre relatie, ci despre comunicarea dintre doua persoane. Pe de alta parte, exista un mesaj important - nu este semnificativ ce face sau ce stie o persoana, ci faptul ca modul de manifestare al unei persoane este la fel si cu cel cu doua doctorate, si cu altul. Despre ce este vorba pana la urma: despre faptul ca toate certurile intr-un cuplu sunt la fel iar ceea ce difera este forma de manifestare a continuturilor date.

Articolul precedent se referea la o stare aparte de pierdere a continuturilor congnitive, de intoarcere spre o perioada veche, anterioara perioadei de studii (adica varstei de 6 ani), de incepere a scolaritatii.
Daca nu exista un continut regresiv intr-un cuplu, nu putem vorbi despre cuplu. Aceasta se intampla din cauza faptului ca celalalt este intr-o legatura foarte stransa cu experiente anterioare situate in aceasta etapa din viata ta. Daca celalalt nu reuseste sa te faca sa simti dincolo de ceea ce gandesti, rationezi sau de capacitatea de autocontrol, inseamna ca impactul pe care il are in viata ta este extrem de redus. In articolul precedent se insista pe urmatoarele observatii:

  • Cuplul are capacitatea de a se separa de un mediu dat si de a se comporta ca si cum ar fi autonom
  • Intr-un cuplu sunt incurajate si permise comportamente mai curand adecvate copilului mic decat unui adult
  • Exista o legatura constanta intre ceea ce s-a produs in experienta ta trecuta ca si copil si cuplul actual

Toate aceste observatii sunt dintr-o secventa importanta, doi oameni care formeaza un cuplu sunt in sfera regresivului, a unui comportament din primii ani de viata.
Poti sa te rasfeti asa cum faceai cand erai mica, poti sa te alinti, poti sa te lupti, poti sa fii geloasa, poti sa faci orice. Dar tu nu faci orice, ci anumite lucruri, iar cele pe care le faci sunt specifice tie. Acest comportament este unic prin faptul ca este al tau si te urmeaza ca un model permanent indiferent de relatiile pe care le ai.

Daca tu esti gelos, atunci nu este necesar sa fie si partenerul; daca celalalt este gelos, atunci nu mai este cazul sa fii si tu, adica exista mereu o tema a geloziei. Un alt exemplu: o persoana a parcurs o experienta de cativa ani impreuna cu un partener care avea tendinta sa o insulte, sa-i nege succesele, sa-i alimenteze ideea unei anulari a propriilor reusite si, mai ales, sa-i ceara lucruri dificil de realizat, iar atunci cand nu le reusea, sa-i reproseze lucrul acesta. Iesind din respectiva relatie, intalneste un barbat complet opus, care, desi nu o incurajeaza, nici nu incearca sa-i nege meritele sau sa-i critice actiunile.
Tendinta ei este de a-l provoca, de a produce un comportament similar cu cel cunoscut.

In relatia de familie pare mereu sa fie necesara existenta unui continut important care, indiferent daca este al unuia sau al altuia dintre parteneri, el trebuie sa existe. Fara asumarea continuturilor anterioare, fara intelegerea a ceea ce se intampla, este imposibil sa existe o modificare in starea de functionare a cuplului.

Nu poti schimba lucrurile, chiar daca ti-o doresti. Nu poti sa le schimbi pentru ca ele sunt prea adanc inradacinate in psihicul tau, ca si cum ar fi dincolo de tine. Daca esti preocupata de gelozie (a ta sau a partenerului), ea exista pentru ca amandoi aveti o preocupare fata de acest continut. Adica, in prima faza, intr-o disputa legata de gelozie, pare ca unul dintre voi are dreptate si ca celalalt este nedreptatit. Aceasta la prima vedere, iar primul continut acesta pare a fi.
Ce se intampla dincolo de el?

Fiecare din voi are o relatie anterioara cu acest continut al geloziei, iar acest continut este prelucrat intr-un fel sau altul, iar prin faptul ca doi oameni decid sa fie impreuna, ei accepta ca exista o complementaritate in ceea ce priveste un continut profund interior. Dar despre toate acestea vom discuta saptamana viitoare.
 

Comentarii (17)

POSTEAZA COMENTARIU
Afiseaza:Cele mai recente|Cronologic

  • Lorin pe 10 Mar 2008, 15:15
    studiile vs. compatibilitate in cuplu

    Aveti dreptate ca studiile nu conteaza prea mult in calitatea noastra de membru intr-un cuplu.Poti avea 2 sau 3 diplome si sa nu faci fata niciodata unei legaturi de cuplu serioase,datorita caracterului slab sau poti fi fara studii superioare dar capabil sa faci un cuplu perfect cu un om normal care este si el pe masura cerintelor tale.

    0
    0

  • MA pe 3 Mar 2008, 21:56
    limba romana

    Tare bine ar fi sa nu stricati totul cu greseli grosolane precum "ca si copil"; o cacofonie (presupunand ca nu se pot gasi reformulari) e infinit preferabila unei confuzii de structuri gramaticale!

    0
    0

  • Dorina pe 3 Mar 2008, 16:33
    analfabeti vs. studii superioare

    Draga Constanta, sunt de acord cu tine. Cred ca ar trebui scris inca un articol cu acesta tema. Dorina

    0
    0

  • wild pe 3 Mar 2008, 15:09
    Hmmm......

    Apropo de analfabetism.... La cati analfabeti termina acum facultatatea....Cred ca mai mult ar trebui sa ne temem de acestia decat de cei care nu au studii dar au cultura si buna crestere. Acum nu prae mai conteaza ca ai o diploma sau nu. Conteaza ce poti si stii sa faci, ca degeaba ai tu diploma daca te angajeaza unu intr-o firma si tu nu stii sa spui 2 cuvinte unui client... Si cunosc cazuri, chiar in firma la care lucrez... O persoana care nu avea studii superioare a ajuns mult mai eficienta si mult mai buan in domeniul in care activa decat una cu diploma... De ce?1 Simplu, nu era atat de siguar pe ea, avand diploma la mana ca este prea desteapta pt a mai invata ceva si a continuat mereu sa acumuleze informatii si cunostinte si nu a pierdut nici o ocazie sa le puna in practica.... Asa ca, degeaba se lauda unuii cu "studii superioare" daca le-au facut pe banii lu' mamica si pe pilele lu' taticu'!!!!....

    0
    0

  • a-dinutza pe 3 Mar 2008, 14:31
    in relatia de cuplu nu conteaza studiile

    intr-adevar "a nu avea studii " nu inseamna "a fi analfabet". cel mai mult conteaza educatia primita in cei 7 ani, pt ca aia te formeaza ca personalitate in primul rand. si apoi, poti avea o diploma de studii superioare ca ai trecut pe la facultate, dar sa nu existe vreo diferenta....e o tema mult prea ampla pt ca exista multe si diferite cazuri in realitate...

    0
    0

  • andrei21 pe 3 Mar 2008, 13:58
    studiile nu conteaza

    studiile superioare le faci doar pentru tine,daca iti doresti o cariera de succes.intr-o relatie conteaza sentimentul,capacitatea de a intelege persoana de langa tine,de a o face fericita,de a avea grija nu doar sa se indragosteasca de tine,ci si sa ramana asa pentru o perioada foarte mare de timp,sau pt toata viata,nu CV-ul...intre mine si partenera mea este o diferenta mare de studii,si am stiut asta de la bun inceput,dar pe langa asta,am descoperit ca este o persoana foarte sensibila,ce are de oferit o dragoste imensa...si nu e vina ei ca nu si-a continuat studiile,ci a parintilor care s-au despartit cand ea avea o varsta frageda,si i-au modificat cursul vietii...unul din parinti era economist si celalalt medic,deci oameni cu studii superioare,domnule Nicolai,dar la ce le-au folosit in relatia de cuplu??? la nimic.au distrus totul. intr-adevar,studiile iti largesc orizonturile,poti intelege si face mult mai multe lucruri daca stii sa jonglezi cu cateva notiuni elementare..dar intr-o relatie,este suficient ca unul dintre parteneri sa stie ce vrea de la viata si lucrurile decurg foarte frumos....

    0
    0

  • wild pe 3 Mar 2008, 13:25
    "in relatii nu conteaza studiile"

    :) Dle Nicolai, oare daca v-ati indragosti de o femeie ca nu a studiat prea mult la viata ei, dar este frumoasa atat exterior cat si interior, intelegatoare si iubitoare asa "mediocra" cum e ea pe langa dvs., oare ati renunta la ea doar pentru ca nu are studii superiare la fel ca dvs.?! Hai sa fim seriosi.... Intr-adevar, ceea ce spuneti este ceea ce ne dorim toti, idealul, daca pot sa zic asa... vechiul tips "frumoasa, desteapta, cuminte, gospodina... bla bla bla... etc.". Dar va spun ca, odata ce intalnesti femeia care sa-ti trezeasca simturile si sa te faca sa iubesti, nu cred ca mai conteaza daca are una, doua, sau nici o facultate... Si de multe ori avem mult mai multe de invatat de la cineva care poate nu are o facultate dar care stie sa traiasca si sa iubeasca asa cum nu putem noi.... :) Va doresc o primavara frumoasa si plina de impliniri, iar tie dle. Nicolai sa intalnesti acea femeie simpla care sa te invete sa iubesti "superior"!!! V-am pupat! :)

    0
    0

  • lila pe 3 Mar 2008, 11:52
    titlu buclucash

    Dupa opinia mea, titlul ales pt articolul precedent nu a reliefat esenta continutului ,desi probabil aceasta s-a dorit.Si inteleg ca polemica de mai sus se bazeaza pe o idee pe care psihologul nu a vrut sa o avanseze in cadrul articolului, focalizarea avand ca punct central actiunea regresiva care slabeste actualul, printre altele si importanta studiilor(ex. cand se ajunge la jigniri verbale , urlete sau agresiune fizica, aici diploma dispare cu desavarsire si ramane descoperit animalul). Studiu nu inseamna neaparat diploma. Studiu inseamna si sa ma documentez mereu, studiu inseamna sa imi imbunatatesc limbajul, sa invat sa comunic in alte limbi, sa vizitez alte tari si sa vreau sa stiu cate ceva despre cultura ,civilizatia populatiei respective ..etc. Lipsa studiului in opozitie eu o inteleg ca lipsa de interes in a sti si cunoaste mereu mai mult.(Diploma perceputa ca simbol de studiu am observat ca este extrem de importanta pt persoanele care au terminat o facultate mai tarziu, si probabil cu eforturi foarte mari si posibil sa fie parte din motivatia de a urma si finaliza facultatea) Nuantele mai dificil de sesizat insa le consider ca fiind in cazul a doua persoane egale "ca diploma"(acelasi nivel).Si aici m-ar interesa daca intr-un articol viitor s-ar pune accent pe disputele interminabile in cuplu pe aceasta tema.(de ex. de ce doreste barbatul sa demonstreze ca e superior femeii,vorbesc ei "limbaje" diferite?, in ce procent copiaza rolul tatalui din relatia parintilor, poate exista si reversul, adica reactia in opozitie?e posibil sa evit prin anihilarea cauzelor o parte din conflicte?care anume? etc ) Citesc cu placere articolele de psihologie si gasesc salutara ideea de a le introduce pe site-ul eva, scrise pe intelesul non-specialistilor, bineinteles. Mai mult, gasesc de multe ori raspunsuri la intrebarile mele pe care mi le-am pus in unele cazuri, ani in sir... si multumesc pe aceasta cale celor implicati.

    0
    0

  • Trinity pe 3 Mar 2008, 11:02
    Studiile chiar nu conteaza

    Imi permit sa spun acest lucru pentru ca eu sunt cea cu studii si el cu studii mai putine. Suntem de 6 ani impreuna, in curand ne vom casatori si il iubesc din ce in ce mai mult. Ne simtim bine atat atunci cand iesim cu colegii mei (cu multe studii) cat si atunci cand iesim cu colegii lui (cu mai putine studii). Uneori am impresia ca cei cu studii mai putine ai mai mult bun-simt.

    0
    0

  • eliane pe 3 Mar 2008, 10:40
    Cultura amoroasa" si "studiile clasice"

    Nu conteaza "studiile", piramidal " -social, adica multimea (snoaba) de diplome adunate. DAR CONTEAZA ENORM GRADUL DE CULTURA, care imprima o anume delicatete sufleteasca sau complexitate. In cazul unor asemenea "personaje", grea va fi adaptarea la o personalitate "bazica", rudimentara, chiar de bun-simt. Asa ca nu "studiile", dar Interioritatea_Culturala.

    0
    0

  • lintu adriana pe 3 Mar 2008, 09:57
    in relatie nu conteaza studiile

    Consider ca intr-o relatie nu conteaza studiile in schimb cei 7 ani de acasa conteaza mult.

    3
    0

  • consta_concon pe 3 Mar 2008, 09:44
    analfabeti vs. studii superioare

    Fac niste corectii. Asta din cauza ca m-am grabit si din cauza tastaturii. Am intentionat sa scriu "analfabeti" -la titlu, iar la paragraful 2 am intentionat sa scriu "si NU pentru a-ti gasi in viitor si a te pregati pentru o partenera".

    0
    0

  • consta_concon pe 3 Mar 2008, 09:24
    anlfabeti vs. studii superioare

    Sunt multe de comentat, asa este. Studiile superioare le-ai facut pentru tine, pentru statutul tau social si pentru a-ti gasi in viitor si a te pregati pentru o partenera. Asta nu inseamna ca persoanele analfabete nu sunt tot oameni! Exista doar o diferenta de vocabular, de mediu, de statut social. In mod cert ca exista diferente si de cercul unde de "invarti" si-ti desfasori activitatea si traiesti. Dar se poate intampla, si am intalnit, mai mult caracter la un.....analfabet decat la un om cu studii. Si la fel, nu cred ca este o diferenta intre a avea studii superioare si a avea studii medii. Diferenta o fac cei ingamfati , infumurati si ingrati de studiile lor superioare, si privesc de sus pe ceilalti. Nu mi-ar placea sa am in cercul meu de prieteni o astfel de persoana si ii ocolesc. Sunt foarte multe de comentat. P.S. Cand m-am casatorit, aveam DOAR studii medii, iar sotul meu terminase conservatorul. Si?! Daca te iubesti, nu exista bariere. Semneaza CONSTANTA - viitor psiholog.

    0
    0

  • olmonik pe 3 Mar 2008, 08:26
    "In relatie nu conteaza studiile"

    anii de studiu ..nu i-ati "pierdut" pt dumneavoastra, dl Nicolai? i-ati pierdut pt partenera? ciudat mod de a gindi

    0
    0

  • Cristiana pe 3 Mar 2008, 07:43
    a nu avea studii...nu inseamana ca esti analfabet

    Dl Nicolai, cred ca din cauza studiilor, ati ajuns sa nu mai faceti diferenta intre analfabeti si cei fara studii... Eu sunt casatorita de 11 ani cu un tip cu studii superioare, iar eu am doar studii medii (liceul), si relatia merge f bine! Nu exista nici o diferenta de limbaj, puncte de vedere, conceptii.... Ca sa nu va mai spun ca intotdeauna, negresit, solutiile la problemele aparute le gasesc eu..... Intr`adevar este foarte mult de vb pe tema asta...

    0
    0

  • NICOLAI BELEI pe 3 Mar 2008, 03:31
    apropo..

    Fara doar si poate ca certurile sunt aceleasi si intr-un cuplu fara studii sau cu studii ;pentru mine , cel putin , conteaza sa aiba ceva studii , pentru ca este important ; frumusetea nu completeaza total lipsa studiilor . Este atata de mult de vorbit pe aceasta tema .

    0
    0

  • NICOLAI BELEI pe 3 Mar 2008, 03:11
    eroare grava

    Gresiti enorm , atunci cand afirmati ca intr-un cuplu nu conteaza studiile ; exista o diferenta de puncte de vedere , de limbaj , de conceptii . Si apoi , la urma urmei , pentru ce am mai pierdut ani de studiu ??

    0
    0

Posteaza comentariu

Greu de citit? Regenerare cod