Unii au supranumit-o "devoratoarea de barbati". Altii au gasit-o maidegraba vulnerabila. Indiferent de epoca si de oameni, ea a ramas, insa,aceeasi: Marilyn Monroe, femeia fatala.
"Un sex-simbol devine un lucru. Eu urasc ideea de a ma transforma intr-unobiect. Dar, daca totusi sunt sortita a deveni un simbol, atunci, dintretoate lucrurile pe care as putea sa le reprezint, prefer sexul. Este cevacat se poate de natural si de firesc". "Marilyn a fost atat de adorabila,atat de fragila, incredibil de amuzanta si mai senzuala decat mi-as fiinchipuit ca poate fi cineva vreodata" - Lawrence Olivier.
Feminitatea si farmecul ei continua si astazi sa uimeasca si saatraga. Mitul Monroe a inspirat, de-a lungul deceniilor, generatii intregide actori si cantareti. Pentru ca nimeni nu a reusit sa imbine, intr-unmod atat de natural, senzualitatea si, totodata, nesiguranta minuniiblonde. Marilyn a ramas, peste vreme, femeia care, doar cu o privire,impresiona o lume intreaga.
V-o amintiti, cu siguranta, cantand "Happy Birthday, Mr. President!" ("LaMulti Ani, domnule presedinte!"), imbracata in legendara rochie cuspatele gol. Atat de stralucitoare si de vulnerabila! Ea a reprezentat,fara nici o indoiala, visul oricarui barbat, de la omul de pe stradapana la presedintele celei mai mari puteri. Povestea gloriei sale ainceput odata cu filmul "All About Eve" ("Totul depre Eva"). Cei de la20Th Century au ghicit potentialul extraordinar al tinerei de numai 24de ani si i-au propus un contract de sapte ani, transformand-o intr-oadevarata "bomba sexy". "Niagara", "Love Nest", "Don't Bother to Knock","How to Merry an Millionaire", "Seven Years Itch" si "How to be VeryPopular" au confirmat, apoi, imaginea de sex-simbol. Marilyn a fost,pe rand, blonda fara minte, tanara fermecatoare, dar atrasa de avere,din "Domnii prefera blondele", sau magiciana ce imblanzea cu un singurgest orice barbat in "Unora le place jazzul".
Dar cei care au cunoscut-o indeaproape spun ca Marilyn era, in realitate,mai mult decat oricare din personajele sale.
e numele sau adevaratNorma Jean Baker, ea si-a petrecut cea mai mare parte a copilarieiin orfelinat. Insa, paradoxal, acesta a fost unul dintre cele mai bunelucruri care i s-au intamplat. Pana atunci, fusese purtata dintr-o familiein alta, cunoscand abandonul si abuzul sexual. Ar fi ajuns, insa, faratoate acestea, Marilyn cea pe care a adorat-o intreaga lume? Apropiatiispun ca nu, dar destinul divei lasa loc pentru semne de intrebare. Cinesi-ar fi inchipuit ca tanara superba, cu rochia alba zburand in vant("Seven Years Itch") are nevoie de ceva mai mult decat glorie, bogatie sifrumusete pentru a fi fericita? Ea, care stia foarte bine ca dragosteaface din cel mai puternic barbat un mielusel, nu a descoperit niciodataiubirea deplina.
Nici casatoria ei cu celebrul jucator de baseball Joe DiMaggio,poate prea mediatizata, nici mariajul ulterior cu dramaturgul ArthurMiller, nu i-au adus implinirea. Ca femeie, s-a considerat dintotdeauna"ratata". "Barbatii asteapta atat de multe lucruri de la mine din cauzaimaginii de sex-simbol pe care si-au format-o, incat nu ma ridic niciodatala standardele lor. Iar eu, pur si simplu, nu pot trece peste barieraasta", declara la un moment dat Marilyn. Cel mai mult si-a dorit sa fieluata in serios. Marele ei regret a fost ca, pentru majoritatea oamenilor,nu era mai mult decat un chip blond cu forme apetisante. Marilyn adus o lupta colosala pentru a face cunoscuta si cealalta parte a sa,talentul si fragilitatea. A mers chiar pana la a abandona imaginea defemeie fatala in filme. A dorit sa fie actrita, nu un simplu ingredienterotic, vandul publicului ca afrodisiac. A vrut roluri mai "grele",mai solicitante, si a schimbat aerul pulsand de pasiune al Californieicu seriozitatea de pe platourile de filmare new-yorkeze.
"La Hollywood, virtutea unei fete este mai putin importanta decatcoafura. Oamenii o judeca dupa cum arata, nu dupa cum este, defapt. La Hollywood, un sarut costa o suta de dolari, iar sufletulnumai cincisprezece. Stiu asta din proprie experienta, dar ampreferat sa abandonez prima oferta pentru privilegiul celor doarcativa centi". Ca urmare, si-a luat inima in dinti si a cerut sfatulunui psihanalist, special pentru a afla cat mai multe lucruri desprepropria personalitate. Criticii de film i-au apreciat cei dintaiprofesionalismul. Pentru rolul dramatic din "Bus Stop" s-a bucurat decronici excelente, iar cateva luni mai tarziu a plecat in Anglia safilmeze "The Prince and The Showgirl", avandu-l ca partener pe insusiLawrence Olivier. Insa nici astfel nu a reusit sa-si schimbe radicalimaginea. Pentru cei mai multi, ea a ramas, in continuare, doar o tanaraextrem de sexy.