Actrita Anamaria Marinca a castigat, pe 17 aprilie, la Londra, trofeul pentru "Cea mai buna actrita" la British Academy Film and Television Awards (BAFTA), cu rolul din filmul britanic turnat in Romania "Sex Traffic", care si-a adjudecat distinctia pentru "Cea mai buna drama in mai multe parti". Pelicula prezinta povestea a doua fete din Republica Moldova, care ajung in mainile unor traficanti de carne vie. Reprezentand echivalentul Oscarurilor de peste Ocean, premiul BAFTA intruchipeaza visul oricarui actor. Anamaria este prima actrita romanca in al carei palmares figureaza prestigioasa statueta, iar pelicula "Sex Traffic", primul film realizat in Romania (in studiourile Media Pro) care si-a adjudecat acest premiu. Am dorit sa aflu mai multe despre actrita si filmul care au adus Romania pe una dintre cele mai inalte culmi ale celei de a saptea arte...
"Povestea" este destul de scurta: am fost chemata la probe de catre agentia de casting Talent Works, cu aproape 3 saptamani inainte de inceperea filmarilor. In scurt timp, i-am intalnit pe Derek Wax si David Yates (producatorul si, respectiv, regizorul), care, impreuna cu Wendy Brazington (directorul de casting) au considerat ca as fi potrivita pentru rolul Elenei Visinescu.
Scenariul a avut un impact puternic asupra mea. M-au impresionat profunzimea si seriozitatea cu care a fost abordat subiectul, dimensiunea lui sociala, politica si morala. Este un proiect in care mi-as fi dorit sa ma implic oricum, nu neaparat jucand unul dintre rolurile principale. In ceea ce priveste critica, ma bucur ca au fost atat de receptivi; insa nu cred ca ne-am pus aceasta problema. Pur si simplu am considerat ca e necesar sa spunem povestea celor doua surori - si implicit, a victimelor traficului de carne vie.
Eram constienta de amploarea pe care traficul de fiinte umane o luase in ultimii ani, dar sursele noastre de informatie se limitau la articolele din ziare sau la jurnalele de televiziune. Este mult mai comod sa ignori o asemenea problema, cata vreme nu te atinge direct. Cand trebuie, insa, sa construiesti un personaj, sa te confrunti cu o realitate atat de dureroasa (chiar daca principala noastra unealta este imaginatia), perspectiva din care privesti lucrurile se schimba radical.
In timpul ramas pana la inceperea filmarilor nu am avut posibilitatea sa ne intalnim cu fete care fusesera traficate, dar ne-am documentat citind, vizionand inregistrari cu interviuri, anchete sociale si reportaje despre acest subiect.
Pot spune ca am avut prieteni langa mine: cu Maria Popistasu si John Simm am filmat aproape in fiecare zi; Rodica Negrea, Emil Hostina, Dan Astilean, Andi Vasluianu, Florin Busuioc sunt actori minunati si parteneri generosi, ale caror sugestii nu m-am sfiit sa le urmez, cum nu ma sfiesc sa "fur meserie", ori de cate ori am ocazia; iar pe platou oricum trebuia sa prind totul din zbor, pentru ca eram la primul meu film, si transformam totul intr-o sursa de inspiratie.
"Sex Traffic" a fost o experienta care m-a maturizat ca artist, ca femeie, ca om.
"Intamplarea esentiala" este intalnirea cu Maria, sora mea din film, si cu John Simm. Termenul "cariera" ma sperie; nu vreau sa cred ca as juca intr-un spectacol sau intr-un film pentru a construi sau a consolida o "imagine" sau o "cariera". Pur si simplu ma intereseaza jocul acesta la granita dintre realitate si fictiune, spatiul acesta unde totul este posibil.
Sper ca filmul sa nu ne lase sa uitam.
Am filmat in Romania - la Constanta, in Bucuresti si in Studiourile MediaPro, precum si in Anglia, la Londra.
Ma trezeam pe la 6 in fiecare dimineata si abia asteptam drumul pana la locatie, infrigurarea repetitiior, machiajul, luminile, toata agitatia acestei adevarate "orchestre" care se acorda si care inceta deodata, dupa ce se striga "Actiune!" Si asa o tineam cateodata si 12 ore. Frig, ploaie, zile insorite (parca cineva acolo sus avea grija ca vremea sa fie in armonie cu scenele filmate)... In fiecare zi ne astepta altceva, si "aventura" aceasta ne-a pastrat proaspeti, ne-a pastrat capacitatea de a ne mira, de a ne lasa uimiti de tot ceea ce ni se intampla.
Exista o diferenta, poate, care tine de forma, si nu de fond; am jucat si piese in care publicul era la mai putin de 2 metri distanta de noi. "Economia de mijloace", sintagma atat de des invocata in scoala, sau expresia "less is more" (n.r. - mai putin inseamna mai mult) sunt reguli, atat in teatru, cat si in film. Cred ca teatrul elisabethan e mai aproape, intr-un anume fel, de film. Cineva te priveste,intotdeauna, din unghiul din care te astepti mai putin.
De fapt, cautam "forme noi", imprumutand din mijloacele de expresie ale celorlalte arte; influentele sunt reciproce.
Intentionez sa continui sa joc in proiecte interesante, fie ca e vorba de teatru sau film.
Aaaaaa... Urmatorul?
Gael Garcia Bernal... Dupa ce l-am vazut in "Amores Peros".
Da.
Emotie. Si dor.
Nu m-am gandit la asta. Nu-mi plac pronosticurile, imi plac surprizele.
Grupul de Actiune Teatrala 05 s-a nascut in urma colaborarii cu actorul si regizorul francez Christian Benedetti, colaborare inceputa acum patru ani la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt. Suntem cinci: Christian, Olimpia Malai, Doru Catanescu, Constantin Lupescu si eu. Impreuna am tradus si am jucat textele lui Sarah Kane (Blasted, Crave, 4.48 Psychosis) in premiera in Romania, si intr-o micro-stagiune la Theatre-Studio din Paris.
In ianuarie 2004, doi dintre colegii mei, Olimpia si Doru, cordonati de Christian Benedetti au jucat, impreuna cu minorii si tinerii din Centrul de reeducare din Satu Mare piesa "Copiii", de Edward Bond; cu sprijinul Unicef si al Directiei Penitenciarelor, am reluat acest proiect anul acesta la Craiova (Penitenciarul pentru minori si tineri) si la Targu Ocna (Centrul de reeducare).
Nu jucam pentru ei, ci jucam cu ei. Prin joc, prin improvizatie, se creeaza un dialog si incercam sa gasim impreuna un mecanism de gandire care ii va ajuta sa depaseasca blocajele, complexele, si sa iasa din cercul vicios al violentei. Invata sa-si foloseasca Imaginatia ca instrument de cunoastere. Raspunsul lor e prompt; sunt destepti, au umor, sunt creativi, si, de multe ori, mai buni si mai generosi decat noi.
Afara, in "libertate", sunt actrita la Teatrul L.S. Bulandra, unde joc in "Anatomie. Titus. Caderea Romei" de Heiner Muler, in regia lui Alexandru Darie, si in "Tatal"(A. Strindberg), in regia Catalinei Buzoianu.