Filmul „Inside Out / Întors pe dos” este distribuit de Forum Film România şi va avea premiera pe 19 iunie 2015, fiind proiectat în format 3D, atât în variantă subtitrată, cât şi în cea dublată.
O poveste plină de emoţie şi Emoţii
„Emoţiile acestea sunt precum nişte voci din mintea noastră. Când am început să lucrăm la film, am privit în jurul nostru – la copii, prieteni, colegi – şi ne-am dat seama că fiecare are un temperament propriu. Toţi avem perioade în care suntem fericiţi sau trişti, dar unii oameni sunt pur şi simplu veseli sau nervoşi sau altfel. Riley este unul dintre acei copii fericiţi. Astfel că Bucuria trebuia să fie prima Emoţie care apare, iar ea are o relaţie specială cu Riley”, spune regizorul Pete Docter. „Bucuria are parte de 33 de secunde minunate în care e doar ea acolo”, adaugă actriţa Amy Poehler, care îşi împrumută vocea acestei emoţii.
Plin de farmecul-semnătură al Pixar, „Întors de dos” ne prezintă o minte plină de personaje memorabile, momente intense şi umor. „Scopul nostru, încă de la început, a fost să-l facem amuzant. Copiii mei l-au văzut şi vorbesc doar despre Furie, li s-a părut extrem de distractiv. Iar călătoria Bucuriei şi Tristeţii reprezintă o aventură extraordinară”, spune producătorul Jonas Rivera. „Cred că adulţii – părinţii – îl vor privi într-un mod cu totul diferit. Va fi vesel, însă există ceva mai profund în film, pentru ei. E ceva ce Walt Disney şi-a dorit întotdeauna să facă”, a continuat el. „E ca o lume pe care o percepi drept foarte familiară şi magică în acelaşi timp”, a completat Poehler.
Realizatorii Pixar sunt recunoscuţi pentru munca de cercetare pe care o fac la orice film – fie că este vorba despre a deveni un expert în designul de automobile pentru „Cars / Maşini” sau a explora Scoţia pentru a descoperi peisajele pentru „Brave / Neînfricata”. Artiştii şi povestitorii din spatele filmului „Întors pe dos” au vrut să se cufunde în ştiinţa minţii, studiind amintirile, emoţiile umane şi modul în care acestea evoluează în perioada adolescenţei. Ei au lucrat cu oameni de ştiinţă, neurologi, psihologi şi alţi experţi pentru a înţelege mai bine cum funcţionează mintea.
Dr. Dacher Keltner – co-director al Greater Good Science Center şi profesor de psihologie la University of California, Berkeley – i-a ajutat pe producători să aleagă cele cinci emoţii prezente în film. „Cercetătorii au idei diferite despre câte emoţii avem – sunt între 4 şi 27, în funcţie de cel întrebat”, spune expertul. În lucrările Dr. Keltner sunt cuprinse 21, printre care şi plictiseala, dispreţul şi stânjeneala. În final, au fost alese cinci Emoţii, care se regăsesc pe listele majorităţii cercetătorilor.
Apoi, realizatorii filmului au trebuit să definească fiecare Emoţie şi rolul acesteia în mintea lui Riley, precum şi să treacă prin procesul dificil de găsire a aspectului potrivit pentru fiecare. „Aspectul şi designul Emoţiilor trebuia să le reamintească oamenilor că acestea sunt personificări ale unor sentimente”, spune Docter. „Nu sunt oameni micuţi. Sunt Emoţii. Sunt formate din energie, din mii de particule. Am vrut să reprezentăm cum sunt emoţiile – formele, culorile, precum şi personalităţile lor.”
„Ne-a plăcut mult ideea că ele vin la lucru în fiecare zi. Ele au o funcţie de îndeplinit acolo şi îşi dau toată silinţa, pentru că o iubesc pe Riley. Cheia este, bineînţeles, că fiecare are o altă sarcină – şi fiecare sarcină este la fel de importantă”, spune Rivera. „Unul dintre aspectele mele preferate în legătură cu animaţia este cât de expresivă e aceasta”, spune Docter. „Poţi face un personaj să se mişte în moduri imposibile din punct de vedere fizic, dar să arate modul în care tu simţi. Am reuşit să obţinem un tip de mişcare în acest film pe care nu l-am mai avut în altele.”
Când a trebuit să creeze designul celor cinci Emoţii, echipa de producţie a fost hotărâtă să obţină rezultatul dorit, implicând resurse, tehnologie, imaginaţie şi cercetare. „Tot filmul este construit în jurul acestor Emoţii – ele conduc. Noi putem control felul în care acţionăm, dar nu putem alege cum simţim”, explică Docter.