La teatrul din strada Mihai Eminescu nr. 89, la Theatrum Mundi, sejoaca teatru romanesc, dramaturgie romaneasca de buna calitate. In acestcontext, piesele lui Eugen Ionescu si-au gasit locul bine meritat intr-o"integrala". Dupa "Lectia" si "Regele Moare", in stagiunea viitoareva avea loc premiera spectacolului "Pietonul si Furia", in regia luiAlexander Hausvater.
Dupa succesul pe care l-a inregistrat "Lectia", spectacol ce va intradin aceasta toamna in cea de-a noua stagiune, avandu-l ca interpret inrolul profesorului pe Horatiu Malaele, cel care semneaza si regia,alaturi de care le puteti vedea pe Clara Voda - eleva si SilviaCodreanu - servitoarea, in stagiunea trecuta, regizorul Victor IoanFrunza a colaborat cu Theatrum Mundi pentru montarea spectacolului"Regele moare". Iata ce declara regizorul intr-un interviu acordatdirectorului Ion Cocora: "Cum pe afisul permanent al teatrului figureazade multi ani , constituind inca un mare succes la public, iarin secret visez la o integrala Ionesco (asa sunt eu, imi plac utopiile),am recitit cateva zile si nopti opera marelui dramaturg. Nu peste multtimp ne-am intalnit si ti-am spus ca as dori sa montezi un text dinautorul dar fara sa-ti indic un titlu, desi > incepuse sa ma obsedeze...
Alaturi de actorii Marius Bodochi, Florina Cercel, Gabriela Butuc,Viorel Paunescu, Irina Barladeanu si Marius Galea, la acest spectacolmuzica se canta live, pe scena, de catre orchestra formata din MariusLeau, Eugenia Leau, Lisandru Aureliu, Miron Vasilescu si Ligia Duna,care participa si in calitate de soprana. Nu trebuie trecut cu vedereafaptul ca Marius Bodochi a fost nominalizat la premiile Uniter pentrucel mai bun actor, pentru rolul Beranger I, Regele, din acest spectacoliar Adriana Grant pentru scenografie.
Anul acesta, integrala Eugene Ionesco, face un pas inainte cu spectacolulimaginat de Alexander Hausvater pe doua texte ionesciene, piesa "Pietonulaerului" si scenariul de film "Furia", traduse si adaptate scenic de HoriaGarbea. Avanpremiera spectacolului "Pietonul si Furia" a avut loc pe datade 24 iulie, urmand ca in aceasta toamna, la inceput de stagiune, sa aibaloc si premiera oficiala. Chiar daca, cel putin teoretic, lumea teatralaromaneasca a intrat de ceva timp in vacanta, spectatorii au fost prezentiin numar foarte mare, bucurandu-se si participand la inventiile regizoraleinca de la intrarea in sala de spectacol, cand actorii au iesit in foaierinvitandu-i pe spectatori doi cate doi, strigand nume imaginare. Mi-aamintit de romanele lui Dumas in care invitatii erau anuntati cu vocetare in sala de primire; o introducere binevenita tinand seama de decorulspecial - o piateta delimitata de institutiile publice importante aleoricarui oras: primaria, biserica, politia, cafeneaua, pompierii. Centrulpiatetei este o mica scena, care va fi ocupata, in mare parte, de cei treimembrii ai familiei Beranger: tatal (Beranger), mama (Josephine) si fata(Marthe). Cele patru cupluri de personaje variabile creeaza o atmosferade permanenta vanzoleala, un tumult al vietii cotidiene spart, din candin cand, de momente de reala sensibilitate, culminand cu lectia de zborpe care Beranger i-o preda fiicei lui dar careia nu-i poate rezistanici mama acesteia. La final, toti spectatorii sunt invitati sa inchidaochii si sa incerce sa zboare. Desi dureaza numai o ora si jumatate,"Pietonul si Furia" inseamna un adevarat tur de forta chiar si pentrucel mai bine antrenat actor. Declaratia directorului Ion Cocora nu facedecat sa confirme acest lucru care reiese cu prisosinta din spectacol:"dupa doua luni de repetitii istovitoare, deseori in conditii dificile,care au solicitat interpretii la maximum atat din punct de vedere alcreatiei actoricesti, cat si fizic, spectacolul "Pietonul si Furia" ilarata pe Alexander Hausvater intr-o forma in care harul si inspiratiasunt in largul lor. Demersul regizoral e de o inventivitate extrema,ritmul derularii actiunii este dracesc, alterneaza surprinzator momentelenonverbale cu cele vorbite. De asemenea, spatiul de joc e gandit intr-unmod original, ingenios, acopera intreaga suprafata a salii, ceea ce daposibilitatea desfasurarii unor actiuni scenice contrapunctice, situateatat pe orizontala, cat si pe verticala. Decorul si costumele suntconcepute de Viorica Petrovici. Muzica apartine lui Mircea Kiraly iarcoregrafia este semnata de Angela Suiu. In distributie: Marius Bodochi,Adriana Trandafir/Gabriela Butuc, Silvia Codreanu, Vasile Toma/ViorelPaunescu, Carmen Stimeriu, Dana Pocea, Lia Bugnar, Valentina Popa,Marius Manole, Mihai Calota, Catalin Paraschiv, Catalin Mirea, IonBechet. Asistent regie: Irina Barladeanu".
Tot de la directorul Teatrului Mundi, Ion Cocora, am aflat ca se discutadeja despre urmatorul proiect din cadrul "Integralei Eugene Ionesco"si, chiar daca alegerea piesei nu s-a definitivat, "Delir in doi" fiindinca sub semnul intrebarii, cel care a acceptat provocarea de a imaginascenic mirajul lumii ionesciene este regizorul Mihai Manutiu.